10 strategii în comunicarea cu persoanele dificile

10 strategii in comunicarea cu persoanele dificileInevitabil, ai dat cel puţin o dată peste persoane dificile în rândul colegilor, şefilor, clienţilor, partenerilor de afaceri etc. Şi, din păcate, când se întâmplă aşa ceva, problema nu este doar că te enervezi şi îţi strici ziua. De felul în care ştii să gestionezi comunicarea şi relaţia cu persoanele dificile pot depinde jobul tău şi şansele de avansare.

Ce este de făcut?
1. Nu lua lucrurile foarte personal. Unii oameni sunt pur şi simplu dificili. Acesta le este felul. Sunt inflexibili, îţi vorbesc pe un ton răstit, fac comentarii răutăcioase fără rost, mereu au ceva de obiectat, o reclamaţie, o nemulţumire… Nu înseamnă neaparat că au ceva cu tine. Probabil aşa se poartă cu toată lumea. Dacă primeşti un astfel de tratament, încearcă să depăşeşti momentul printr-o atitudine cât mai lejeră, fără să le dai apă la moară sau să incendiezi şi mai mult atmosfera.

2. Asigură-te că nu există neînţelegeri. Procesul de comunicare poate fi alterat în relaţia cu o persoană dificilă. Riscul de interpretări greşite este foarte mare. Şi, adesea, discuţiile aprinse în contradictoriu intervin după o neînţelegere generată de un scurtcircuit în comunicare. Când vorbeşti cu o astfel de persoană, ascultă cu atenţie ce spune, apoi încredinţează-te că şi aceasta a înţeles ce ai vrut să spui. Dacă sesizezi că a intervenit o ruptură în comunicare, clarifică imediat lucrurile. Nu le lăsa să se lămurească de la sine. De multe ori asta nu se întâmplă.

3. Încearcă să afli intenţiile persoanei. Uneori, în spatele unei atitudini dificile se poate ascunde ceva. Pentru faptul că acţionează într-un anume fel şi pune beţe în roate colaborării voastre, este posibil, să existe o motivaţie. Află despre ce este vorba. Te poate ajuta.

4. Pune mai degrabă întrebări decât să faci afirmaţii. O caracteristică a persoanelor dificile este că au opinii foarte intransigente la care nu sunt dispuse să renunţe. Dacă uneori au dreptate, sunt cu siguranţă şi situaţii în care se înşală. În cazul în care găsiţi o fisură în gândirea lor, în loc să le daţi replica, mai bine puneţi o întrebare din care să îşi dea singure seama că punctul lor de vedere cam scârţâie. Riscul de confruntare va fi diminuat.

5. Apelează la documente. Îţi va fi mai simplu să îţi susţii un punct de vedere în faţa unei persoane aflate în opoziţie cu tine dacă prezinţi dovezi de încredere în sprijinul acestuia. De exemplu, vrei să propui un nouă companie colaboratoare. Un studiu documentat care arată performanţele acesteia pe piaţă va înclina mai mult balanţa în favoarea ta decât propriile opinii.

6. Foloseşte mai degrabă pronumele „Eu” decât „Tu”. O recomandare ce pare oarecum ciudată. Specialiştii susţin însă că o afirmaţie pe care o formulăm la persoana întăi implică un risc mai mic de a genera reacţii negative, comparativ cu o afirmaţie care conține pronumele „Tu”. Când spui, de exemplu „Tu nu ai trimis acea confirmare” sună ca o acuzaţie. În schimb, „Eu nu am primit confirmarea ta” mai îndulceşte situaţia.

7. Păstrează departajarea între problemă şi persoana în cauză. Tratează cu obiectivitate şi profesionalism orice propunere sau idee, chiar dacă vine de la o persoană cu care ai o relaţie dificilă. Dacă într-o şedinţă, întâlnire de afaceri sau altă împrejurare de la serviciu aceasta vine cu o idee căreia nu îi poţi acorda credit, exprimă-ţi cu diplomaţie îndoiala: „Această idee ridică mai multe probleme”, şi nu ”Ideea ta are mai multe probleme”. De asemenea, în cazul în care o propunere de a ta este criticată de o persoană dificilă, primeşte cu obiectivism critica, poate fi îndreptăţită.

8. Ignoră. Un sfat cam greu de pus în aplicare, mai ales dacă eşti o persoană sensibilă. Însă dacă ai încercat totul pentru a face lucrurile să meargă în comunicarea cu o persoană dificilă şi rezultatele au fost zero, trebuie să îţi impui asta. Să o tratezi cu indiferenţă şi să o ignori pe cât posibil.

9. Fii calm. Persoanele dificile au marele talent de a te scoate din sărite. Să dai frâu liber furiei nu este nici pe departe soluţia ideală în astfel de cazuri. Nu vei face decât să agravezi lucrurile. Calmul afişat de tine constant va dezarma persoana respectivă la un moment dat şi, în plus, îţi va consolida imaginea în rândul colegilor.

10. Exprimă-ţi aprecierea atunci când este cazul. Chiar dacă cineva are o personalitate dificilă, te poate ajuta să înveţi un lucru nou sau îţi poate oferi o nouă perspectivă asupra unei situaţii. Dacă se întâmplă aşa ceva, nu este rău să îţi exprimi aprecierea, cu sinceritate, însă. Nimeni nu rămâne indiferent faţă de a laudă, deci ai şanse să câştigi simpatie sau oricum să stârneşti sentimente pozitive din partea acesteia.

Acum că ai aflat câteva dintre cele mai bune strategii pentru a face faţă comunicării cu persoanele complicate, încearcă să le aplici cu succes atât cât îţi permite situaţia. Întodeauna vei întâlni astfel de oameni, iar ideea de bază este că reacţiile dure nu te vor ajuta aproape deloc. Foloseşte-ţi mai bine aptitudinile de bun comunicator şi neutralizează săgeţile otrăvite ale colaboratorilor dificili.

Mihaela CREŢU