10 Tipuri de clienți de care au parte antreprenorii!

clienti-dificiliIndiferent dacă ești un antreprenor experimentat sau dacă te afli doar la început de drum, vei avea mereu de înfruntat diferite tipuri de clienți, iar pe unii îi vei înțelege cu greu. Partea cea mai dificilă este să te asiguri că sunt mulțumiți de ce le-ai oferit și că ieși în profit.

Nu toți clienții sunt dificili, dar există persoane care îți vor da de fiecare dată bătăi de cap. Clientul perfect este rar (însă există), iar noi vom încerca să discutăm despre câteva tipuri de persoane pentru a-ți da seama la ce trebuie să te aștepți în carieră.

1) Clientul obsedat de control

Cum recunoști o astfel de persoană? Ei bine, dacă cel pe care încerci să-l mulțumești vrea să știe exact ce se întâmplă în fiecare moment, dacă nu acceptă schimbarea ușor și dacă nu are angajați (sau prea puțini), atunci înseamnă că ai parte de un om care vrea să controleze totul. Acești oameni sunt de obicei întâlniți în consultanță pentru că în acest domeniu contează fiecare decizie, oricât de mică este.

Cum trebuie să reacționezi? Tot ce trebuie să faci este sa nu iei decizii bruște și să începi cu lucruri mici pe care le vei dezvolta ulterior. Până la urmă te va asculta, însă oferă-i timp pentru că după ce va înțelege că ești un om de încredere, te va lăsa să îți faci treaba.

2) Persoana care vrea totul

Mai puțin nu înseamnă mai mult, cel puțin nu în lumea celor care cred că au nevoie de tot ce descoperă pe internet. De multe ori ți se întâmplă ca cel care a venit la tine pentru ajutor, să îți spună cum să-ți faci treaba.

Acest om s-a documentat și a găsit informații despre ceea ce tu trebuie să faci și cum ar vrea să arate rezultatul final, deși nu înțelege anumite aspecte ale întregului proces.

Dacă stăm să ne gândim mai bine, o persoană de acest fel vrea de fapt un om care să facă treaba pentru el, nu un om care să creeze ceva venind cu idei. Dacă lucrezi în domeniul arhitecturii sau a webdesign-ului, atunci recunoști foarte bine un astfel de client. Este greu să te impui în fața unui astfel de caracter pentru că va dori ca totul să fie făcut într-un anumit mod și pentru că va cere lucruri de care afacerea lui nu are neapărat nevoie.

3) Clientul care te laudă (prea mult)

Cum îți dai seama când îl întâlnești? Ei bine, îl vei recunoaște cu ușurință pentru că vei observa rapid că are tendința de a te lăuda foarte mult și de a te face să te simți special. Un client de acest gen trebuie adorat cu siguranță deoarece îți va face viața extrem de ușoară pentru că va alege în general prima variantă creată pentru un proiect. Entuziasmul său va fi perfect pentru colaborarea dintre voi, şi chiar dacă nu îi place ceva, nu îți va face scandal. Va încerca să-ți spună într-un mod blând ce nu îi convine pentru că nu va vrea să te piardă.

Cum lucrezi cu o astfel de persoană? Nu trebuie să te agiți prea mult pentru că nu cere multă atenție și după cum am scris mai sus, este ușor de mulțumit. Partea proastă este ca nu întâlnești des astfel de clienți și va face restul persoanelor care apelează la serviciile tale să nu pară foarte sociabili.

4) Negociatorul

Acești oameni sunt cei pe care îi cunoști (oarecum) și care dețin o afacere, dar în alt domeniu și vor încerca să facă o înțelegere cu tine. În general acest gen de clienți vor discuta despre ceea ce vor și îți vor spune ce îți pot oferi în schimb (servicii, produse etc.). Ai grijă pentru că te poţi păcăli ușor şi poţi să ajungi să faci totul pe gratis. Dacă nu obţii ceva ce iţi doreşti, concret şi imediat, promisiunile vagi se vor onora cu greu sau niciodată. Majoritatea negociatorilor sunt oameni analitici care știu că fiecare detaliu contează.

Important este să nu cedezi uşor și să nu oferi reduceri fără să obţii ceva în schimb pentru că din momentul în care ai făcut un compromis de acest fel, totul va fi discutabil. Negocierea va continua ore în șir, prețurile se vor schimba, iar serviciile vor fi “învârtite” în fața ochilor tăi. Dacă nu ești pregătit pentru așa ceva, îți recomandăm să nu îi oferi negociatorului șansa de a se ajunge într-o astfel de situație.

5) Clientul neștiutor

În partea opusă a clientului care vrea totul, se află clientul care habar n-are ce se întâmplă. Ca un copil care a cărui atenție este deviată ușor, acest om nu este capabil pentru a lua o hotărâre și ignoră aproape tot ce îi spui.

Poate că la prima vedere, nu pare prea complicat să lucrezi cu o persoană de acest gen și da, totul este simplu până se ajunge la discutarea detaliilor proiectului. Acesta este momentul în care își va schimba deciziile brusc și în care nu va putea să aleagă o variantă. Dacă lucrezi de exemplu ca arhitect sau designer de interioare, atunci probabil că deja ai recunoscut printre aceste rândurii unii dintre clienții tăi. Vor o culoare sau vor un anumit stil, iar când ești la jumătatea drumului vor total alte culori și trebuie să modifici totul.

6) “Vreau să faci totul, dar de ce îmi ceri atâția bani?”

Acest om vrea toate reducerile posibile chiar dacă nu are nevoie de ele. Pur și simplu simte nevoia de a pune mâna pe tot ce este redus și trebuie să te aștepți la probleme când vine vorba de plată. Problema este că s-ar putea ca lupta pentru o anumită sumă de bani (chiar și redusă) să se prelungească pentru câteva luni de zile.

Când proiectul este gata și clientul vede rezultatul final,  poți să te aștepți la discuții interminabile legate de bani. Este bine să știi de asemenea că va încerca să mai obțină alte reduceri sau avantaje și că va face orice pentru a plăti mai puțin pentru ceea ce ai făcut.

Este posibil chiar să sugereze o alternativă și să-ți propună ceva echivalent sumei pe care ți-o datorează. Ideea este că un client zgârcit te va surprinde de fiecare dată și va încerca să iasă cât mai în câștig.

Uneori, cei care lucrează în domeniul copywriting-ului au parte de oameni care nu vor să înțeleagă costul eforturile depuse. Astfel vor exista clienți care vor încerca să platească sume mai mici pentru servicii importante și va fi greu să obții de la ei suma pe care o meriți cu adevărat.

7) Întrebări peste întrebări

Știm cu toții că întrebările sunt un lucru bun și folositor. Totuși, există unii clienți care duc acest lucru în extrem! La început par genul de oameni curioși care vor să înțeleagă ce o să faci, iar asta este bine deoarece înseamnă că sunt implicați în proiect. Cu timpul însă, o să descoperi că întrebările nu se opresc, că te sună în mijloc de noapte sau că apar la biroul tău fără niciun fel de avertisment.

Practic, aceste persoane se aseamănă cu cele obsedate de control și cel mai bine este să stabilești unele limite de la început. Dacă lucrezi în marketing și clientul pune întrebări, înseamnă că îl interesează ce se întâmplă, dar stabilește numărul de întâlniri pe lună pentru discutarea proiectului sau de câte ori pe săptămână o sa puteți vorbi la telefon. Este important ca persoana care te-a angajat să înțeleagă că trebuie să știe exact ce are de spus când vorbește cu tine și că nu este timp de pierdut la discuții. În marketing contează comunicarea, dar și flexibilitatea pentru că trebuie să te adaptezi la cerințele clientului. În acest domeniu este important să convingi persoana care te-a angajat că știi ce faci și că nu este nevoie să îți controleze fiecare pas.

8) Neinteresatul

Dacă lucrezi de exemplu ca specialist SEO, atunci ai întâlnit deja clientul care va fi pur și simplu neinteresat! Un astfel de om va crede că banii rezolvă totul și că tu te vei ocupa de orice problemă fără să-l deranjezi. Este bine să îi spui de la bun început de ce anume ai voie de la el și ce trebuie să facă dacă vrea ca totul să funcționeze conform planului.

Este posibil ca un neinteresat să aibă așteptări mari de la tine, dar nu uita că cel mai important factor este comunicarea. Discută constant despre ce trebuie făcut, despre care sunt responsabilitățile ambelor părți și dacă este nevoie să facă și el ceva pentru ca proiectul să funcționeze.

9) Clientul  “Mereu Urgent!”

Ești fotograf și ai clienți care te sună mereu doar pentru a te întreba dacă sunt gata pozele? Faci ilustrații și simți constant presiunea celui care te-a angajat pentru că vrea cât mai repede produsul final? Primești mereu mail-uri intitulate “Important” exact când încerci să te concentrezi? Atunci ai parte cu siguranță de un client care lucrează non-stop  și care crede ca este singura persoană care te-a angajat. Totuși, astfel de oameni știu când exagerează cu anumite cerințe, îți vor acorda timp (evident nu prea mult) și vor face tot posibilul să te plătească la timp.

Problema este că un astfel de client te va stresa, iar dacă vrei să îl păstrezi, atunci s-ar putea să fie nevoie să lucrezi peste program sau în weekend-uri. Această persoană va părea mereu disperată și pe fugă, deci tu trebuie să hotărăști când este timpul să lași alți clienți în așteptare. Îți recomandăm totuși să nu angajezi mai mulți clienți de acest fel în același timp pentru că există șanse mari de a nu face față cerințelor sau orelor exagerate.

10) Visătorul

Visătorii nu prea “trăiesc” pe Pământ. Oamenii de acest fel au idei nebunești și planuri uriașe! Nu contează ce vrea clientul, pentru că viziunea lui asupra rezultatului final va fi cel mai impresionant lucru de pe lume.

Acești oameni vor ca dorințele să se îndeplinească, iar tu vei descoperi că va fi destul de greu să îi mulțumești cu ideile tale “simple”. Totuși, dacă impresionezi un visător, te va adora! Dacă nu vei reuși să faci asta din prima, a doua sau chiar a treia încercare,poţi încerca să aduci visătorul la realitate, fără să-i distrugi pasiunea. Cere-i exemple legate de rezultatul așteptat, cere și discută detalii care vă pot ajută pe amândoi la atingerea scopului. Clienții visători sunt de multe ori acei artiști, acei nonconformiști care vor ca lumea să le înțeleagă ideile, iar dacă tu te ocupi de promovarea vizunilor acestor oameni, știi exact la ce ne referim. Nu este ușor să înțelegi persoanele de acest fel pentru că de multe ori ideile lor sunt nerealizabile, iar tu trebuie să găsești calea de mijloc.

Indiferent care este situația, nu este bine să dai vina doar pe client. Fiecare dintre cei care te angajează are cunoștințe diferite legate de ceea ce trebuie să faci tu. Asta înseamnă că și așteptările sunt variate, dar nu uita că nu toți clienții au comportamente exagerate. Există de multe ori persoane alături de care este o plăcere să lucrezi și care se implică şi te ajută cum pot atunci când ai nevoie de mai multe informații.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *