5 repere pentru o voinţă de fier

strongwillAi vrea sa-ţi duci mereu planurile la îndeplinire fără să te abaţi de la drumul propus ? Ai putea să rezişti oricărei tentaţii culinare care ţi-ar putea afecta sănătatea ? Simţi că nu te poţi opri de la nestăvilita dorinţă de a-ţi controla contul de Facebook din cinci în cinci minute ?

Dacă simţi că nu ai VOINŢA suficient de antrenată ca să te abţii de la aceste lucruri sau de la oricare altele care s-au transformat în timp în viciile tale, atunci e posibil ca cele pe care le vei citi aici să te poată ajuta să scapi de tarele care-ţi frânează succesul şi te fac să te simţi frustrat ori neîmplinit.

În primul rând trebuie să te concentrezi iniţial spre un singur scop pe care îl consideri cel mai important. Voinţa ta va trebui dirijată ori spre a scăpa de un obicei prost ori spre a obţine un rezultat bun la un examen, la job, sau în oricare altă conjunctură a vieţii. Astfel, scriitorul american de ştiinţă, Jonah Lehrer, dupa numeroase cercetări asupra comportamentului uman a ajuns la concluzia că structura creierului are o influenţă directă asupra voinţei oamenilor.

Se pare că voinţa este precum un muşchi care oboseşte atunci când este solicitat peste măsură. Încercarea asiduă de a scăpa de un viciu precum fumatul şi de a ţine o dietă strictă, concomitent, ne-ar putea afecta convingerile, iar rezultatul ar putea fi un eşec total. Nu te poţi lăsa de fumat dacă, în acelaşi timp ţii o dietă şi mergi la sală. Toate acestea îţi suprasolicită sistemul aşa că va trebui să te ţii de una dintre ele până la capăt.

Înainte de formularea clară a reperelor la care ar fi bine să vă gândiţi dacă doriţi să vă antrenaţi voinţa ar mai fi de spus că există două tipuri ale acesteia.

Primul este AUTOCONTROLUL de care avem nevoie atunci când trebuie să evităm anumite lucruri, precum trataţiile pe care ni le acordăm în anumite zile (ştiţi voi, mă refer la îngheţată, tableta de ciocolată pe care o mâncăm pânâ la capăt ori frişca pusă din abundenţă peste salata de fructe ).

Al doilea reprezintă HOTĂRÂREA FERMĂ de care e nevoie când nu trebuie să amânăm deadlineurile, întânirile de afaceri cu partenerii noştri, predarea proiectelor ori implicarea în acţiuni noi din care ştim că am putea avea de câştigat.

Iată cum excaladăm voinţa :

1. Trebuie să scăpam de expresia „nu am voie” ! A face din stăpânirea de sine o formă de a renunţa la anumite lucruri sau obiceiuri nu e tocmai lucrul cel mai bun posibil. E important să fim motivaţi să ne exercităm autocontrolul, de aceea gestionarea cu hotărâre a propriului comportament nu trebuie privită ca pe o formă de pedeapsă.

Mai bine punem problema într-o lumină pozitivă : să ne gândim la tentaţii ca la mici provocări pe care le putem aborda cu uşurinţă şi să ne acordam un spaţiu de manevră care să ne ajute să ne corectăm comportamentul. Aşa că, dacă vrem să stăm departe de dulciuri putem să nu le mai păstrăm în dulapurile din bucătărie dar să ne îngăduim din când în când un mic desert la sfârşitul mesei pe care am luat-o în oraş.

Dacă suntem workaholici putem să nu ne mai lăsăm toate dosarele la îndemână chiar şi în locurile dedicate relaxării. Să le păstrăm doar la birou sau în camera de lucru ca să facem diferenţa între timpul acordat muncii şi cel în care trebuie să ne odihnim.

2. Să reuşim să ne distagem singuri atenţia ! Deşi poate suna contrar cu ceea ce ne indică intuiţia sau bunul simţ, pentru a ne putea focaliza voinţa spre un anumit ţel nu ar strica să fim puţin distraţi…sau cu capul în nori.

Uneori ajută să ne îndreptăm atenţia către o alternativă mai atractivă şi mai interesantă. Cel puţin aşa susţin psihologii… Este o abordare de tipul „out of sight, out of mind”, deci ce nu se află în faţa ta, nu se află nici în mintea ta. Aşadar când ispita îţi dă târcoale, ridică-te şi fă o mică plimbare prin birou ori ieşi pe balcon.

Mai mult chiar, încercă să găseşti alternative : dacă internetul îţi distrage atenţia încearcă deconectarea pentru măcar câteva ore, ori dacă te deranjează colegii prea gălăgioşi cere permisiunea şefului să lucrezi într-un colţ mai retas.

3. Există alimente bune pentru hotărâre ! Anumite trăsături ce definesc un slab autocontrol şi o voinţă scăzută pot fi atribuite scăderii bruşte a nivelului de glucoză din sânge. Această substanţă stimulează activitatea cerebrală. De aceea foamea, stresul şi oboseala – care scad nivelul de glucoză din organism – determină creierul să reziste mai greu tentaţiilor. Sfatul specialiştilor este să consumăm mai des mese sau gustări bogate în proteine, acest lucru făcându-ne mai siguri pe noi înşine.

4. Politica paşilor mărunţi e sigură şi studiată ! Cine nu-şi doreşte un buget echilibrat ori un trup zvelt ? Uneori credem că e nevoie de disciplina şi stăpânirea unui călugăr tibetan pentru a putea duce la bun sfârşit aceste ţeluri, însă lucrurile nu stau chiar aşa. Când dorim să facem o schimbare majoră în viaţă ne vom creşte şansele de izbândă pe termen mai lung dacă începem prin a face paşi mici. Important e să ne implicăm permanent în activităţi care necesită o bună stăpânire (de sine) şi determinare.

Dacă adoptăm această strategie ne putem îmbunătăţi capacitatea de autocontrol pe termen lung. De exemplu, dacă dorim un buget cât mai echilibrat trebuie să încercăm să economisim mărunţişul pe care, de obicei, îl rătăcim prin casă sau nu îl luăm , ca rest, de la cumpărături. Iar când avem mult de lucru la ceva ce nu ne face tocmai plăcere dar este un „must” e bine să ne stabilim un obiectiv de atins în fiecare zi şi să ne ocupăm mai întâi de ce este mai greu ori mai sâcâitor. Să nu uităm şi de pauze, sunt importante pentru un nou avânt !

5. Alege timpul potrivit pentru orice proiect în care este necesară mai multă voinţă! Se pare că ziua nu este împărţită degeaba în partea de dimineaţă, prânz ori seară… unele activităţi sunt mai potrivite a fi realizate la anumite ore, oricâtă voinţă am arunca noi în joc. De pildă dacă scopul nostru e să ne antrenăm zilnic pe banda de alergare sau să cumpărăm alimente sănătoase ar fi mai bine să facem aceste lucruri dimineaţa, până în ora 12.

Dacă ne propunem o ora sau două de somn în plus faţă de cele de noapte pentru a ne reface după o perioadă mai dificilă ar bine să le alegem pe cele din jurul prânzului precum intervalul 13-15.

Şi în fine, pentru proiecte de mai lungă durată, care cer de la noi toată voinţă de care suntem capabili, ar trebui să ne aruncăm în joc întreaga intuiţie, informaţie şi abilitate de a simţi când este momentul potrivit sa-i dăm startul. Putem asculta fie doar de „ceasul” nostru intern sau de sfaturile celor care ne-au câştigat încrederea.

Voinţa pare a fi una dintre calităţile de prim rang ale omului modern şi trebuie stimulată şi accesată sub forma ambiţiei în sens constructiv şi ca putere de a aduce schimbări benefice pentru noi înşine ori pentru cei din jurul nostru.

Să aveţi o voinţă de fier, dar s-o folosiţi mereu cu înţelepciunea unor zei şi cu acceptarea limitelor pe care le avem, ca oameni !

Ruxandra David