Angajat nou la bord – ce e de făcut?

welcome-freshA forma o echipă alături de care să cucerești toate obiectivele profesionale pe care ți le-ai propus nu e lucru ușor. Pe de altă parte, e un gest idealist să crezi că echipa alături de care pleci la drum va rămâne complet neschimbată până când veți ajunge toți niște pensionari simpatici… Oamenii vin și pleacă, iar un manager sau un antreprenor de succes vede în astfel de schimbări oportunități de creștere. Totuși, concedierile, demisiile și noile angajări reprezintă adesea momente critice pentru stabilitatea echipei și chiar a afacerii tale. De aceea, ți-am pregătit câteva ponturi de care să ții cont când primești oameni noi la bord. E important să îi integrezi rapid în trupă și să prindeți viteză spre visele voastre!

Cum îți așterni, așa dormiți toți

Indiferent că ai făcut chiar tu angajările sau că o firmă care oferă astfel de servicii s-a ocupat de recrutare, partea grea a integrării noului angajat în echipă stă, adesea, pe umerii tăi. Nu e de ajuns să primești omul în birou, să-i strângi mâna, după care să-i pasezi calculatorul și remorca de sarcini pe care să le rezolve.

Înainte de prima zi de lucru, se recomandă să pregătești echipa în care va veni. Anunță-i pe oamenii care vor lucra direct cu el despre venirea noului coleg, fă-i puțină reclamă și exprimă-ți optimismul cu privire la modul în care vor colabora. E important ca de la început să te arăți pozitiv cu privire la noul angajat, astfel încât echipa să aibă așteptări optimiste cu privire la el.

Pe de altă parte, evită să faci comparații sau comentarii care pun în situații defavorabile vechii angajați pentru a nu sădi semințele invidiei și animozității. În plus, făcând pe mediatorul între echipă și noul angajat chiar dinainte de a-l introduce în echipă, salvezi timp – el/ea nu va mai fi nevoit/ă să petreacă primele nouă 9 ore repetând până îi piere glasul cine e și ce istorie profesională are.

Prima zi, cu temele făcute

E sănătos atât pentru imaginea companiei tale, cât și pentru relația de muncă să începi colaborarea cu noul angajat dinainte să vină la job. Pune-l în temă cu valorile companiei tale, cu sarcinile care i se vor da, cu poziția pe care o ocupă și responsabilitățile aferente (fișa de post) imediat ce l-ai anunțat că a fost ales. Roagă-l să-și facă o mică documentare folosind materiale transmise de tine și, dacă are întrebări, să le discutați ulterior. În acest fel, eviți să stați la povești o zi întreagă pentru a-l informa despre orice mărunțiș.

La fața locului

Va fi dragoste la prima vedere sau va fi nevoie să stai cu ochii pe ei ca să nu se încaiere? După cum știi, e imposibil să existe numai simpatii în cadrul unei echipe. Totuși, depinde foarte mult acea primă impresie pe care angajații și-o fac unii despre alții. Prezintă persoana întregii echipe și încearcă să fii cât mai entuziasmat de această nouă ”achiziție”. Nu uita să pui în legătură mentorul sau supervizorul cu noul venit pentru a-l ajuta pe acesta din urmă să își creeze o primă bornă de siguranță.

Nu ar fi rău, de asemenea, să ai o întâlnire separată cu noul venit și șeful de departament sau mentorul acestuia pentru a te asigura că se creează o oarecare chimie între ei. Menționează și faptul că ești convins cu privire la modul minunat în care vor lucra împreună, iar dacă apare ceva ce le dă bătăi de cap, ușa biroului tău le este oricând deschisă. Politica ușilor deschise reduce anxietatea și crește performanța! Amintește-o și folosește-o cât mai des!

Semi-training

Dacă nu cumva ai angajat o persoană pe care trebuie să o înveți totul de la zero, atunci ideea unui training ar trebui să fie undeva mai spre sfârșitul listei de priorități. Pe de altă parte, este necesar ca orice nou venit să aibă parte de cel puțin o zi în care să se informeze despre felul în care lucrurile merg în firma ta. Chiar dacă are experiență, trainingul este necesar pentru a vă asigura că vorbiți aceeași limbă, că tu știi ce poate și vrea el, că el înțelege ce target i se cere și cum ar trebui să îl îndeplinească.

Dacă ai angajat pe cineva pentru o poziție în care nu are foarte multă experiență, cu atât mai mult ar trebui să ai în vedere o perioadă de training serioasă. De asemenea, ar fi util pentru afacerea ta să prezinți o clauză contractuală prin care să te asiguri că, dacă la finalul trainingului sau a perioadei de probă nu satisface toate cerințele postului, acordul de muncă se poate încheia sau salariul convenit se poate modifica.

Până la instalarea lui, fii o gazdă bună

Dacă lucrezi într-o companie mare, ai de punctat încă din prima zi câteva lucruri pe care mulți angajatori din companii mici le trec ușor cu vederea, deși pentru un nou venit sunt importante – care sunt facilitățile locului de muncă, unde se află restaurantele sau cantina, cât durează pauza de masă, dacă există obiceiuri specifice companiei tale (zile în care lumea se îmbracă altfel sau zile în care sărbătoriți ceva) și alte detalii care nu țin doar de sarcinile de serviciu.

Amintește-ți că angajezi un om care va petrece minim 9 ore pe zi într-un loc total nou pentru el și contează ca el să se simtă comod pentru a face o treabă bună. În plus, a fi o gazdă bună pentru noul venit îi va da sentimentul că deja face parte din echipă și că are toate drepturile de care ceilalți se bucură. Cultura organizațională înseamnă, înainte de orice, relație și e bine ca sentimentul de legătură dintre angajat-manager, angajat-echipă, angajat-loc de muncă să se instaureze din prima zi. Ai ghicit – tu ești ”lipiciul”!

Toleranță

Un loc de muncă nou este o provocare și pentru angajator, nu doar pentru angajat. Dacă ești mai aprig din fire și tocmai ai făcut angajări în masă, asigură-te că ai provizii de calmante la îndemână pentru că nu va fi ușor! Oricât de bine s-ar pricepe cineva într-un domeniu, schimbarea locului de muncă aduce cu sine fel și fel de greșeli. Adaptarea este un proces de tip încercare-eroare și, evident, oamenii grozavi pe care ai pus mâna și pe care i-ai lipit de echipa ta vor mai da, ocazional, cu bâta în baltă.

Fii calm, oferă informații, ajută-i să repare greșelile și, mai ales, nu le da cele mai grele sarcini tocmai lor, chiar din prima zi. Primul motiv ar fi acela că s-ar putea descuraja și fugi rupând ușa, al doilea ar fi acela că le-ar putea face terci, stricând și munca altora pentru că, deocamdată, nu sunt total integrați în echipă. E ca atunci când conduci – combină corect accelerația și ambreiajul ca să fii sigur că mașina nu-ți scapă de sub control.

Muncim, dar mai și glumim

Mulți angajatori au o politică fermă cu privire la relațiile de muncă. Interzicerea unei apropieri prea mari, a relațiilor afective sau intime între angajați sunt lucruri pe care poate că ar merita să le prevezi contractual. Totuși, amintește-ți că, din punct de vedere organizațional, este vital ca oamenii care lucrează împreună să se înțeleagă bine.

O echipă este ca un organism viu în care fiecare angajat reprezintă un organ vital. Asigură-te de buna lor colaborare și afacerea ta, prin echipa ta, va avea viață lungă!

O idee bună ar fi ca, în cazul în care tocmai ai angajat mai mulți oameni, să organizezi un eveniment prin care să se cunoască atât între ei, cât și cu restul echipei. Poate fi un brunch într-o zi de weekend sau, de ce nu, un teambuilding ori o petrecere tematică.

Ține cont că felul în care îți tratezi angajații este felul în care ei îți vor trata afacerea. Fii serios, dar destins și nimeni nu va veni la serviciu ca la spânzurătoare. Job-ul de vis e o dublă datorie – a angajatului și a angajatorului. Fă-ți datoria și ceilalți și-o vor face pe-a lor! Win-win, corect?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *