Antipatia la birou – cum scăpăm de ea?

antipatia

Cele mai multe job-uri presupun interacțiune cu alți oameni. Fie că sunt clienți, colaboratori, angajați, șefi sau colegi de birou, slabe sunt șansele să nu dai, măcar din când în când, de un om care să te scoată din sărite doar când îi vezi fața. Cum să te comporți astfel încât să ai o colaborare de succes cu oricine, chiar dacă nu vă simpatizați prea tare? Ce ai de făcut pentru ca dezvoltarea ta personală și profesională să nu sufere? Am pentru tine câteva recomandări ușor de pus în practică!

Cu ochi de psiholog

Chiar dacă nu deții o diplomă de psiholog trecut prin toate calificările posibile, este util pentru tine și pentru afacerea ta să încerci să-ți pui cât mai des ochelari de cercetător și să încerci să înțelegi ce determină comportamentul tău sau pe al oamenilor din jur. De ce se poartă Gigel ca un ofensat atunci când îl rogi ceva și e doar lapte și miere atunci când o colegă de birou îl roagă același lucru? De ce simți că o anumită persoană te enervează la culme și fără să deschidă gura, iar cu altele ești culmea toleranței?

Pentru a fi sigur/ă că există o problemă la nivel de relaționare cu un coleg sau cu un subaltern, e nevoie să analizezi situația pe o perioadă mai îndelungată și să te asiguri că modul în care se poartă te privește exclusiv pe tine. De exemplu, dacă îți dă un răspuns în doi peri o dată la 100 de ani, nu e de ajuns pentru a crede că are ceva personal cu tine. Pe de altă parte, dacă a făcut un obicei din a fi sarcastic/ă la adresa ta în fiecare zi și cu ceilalți se poartă bine, se poate vorbi deja de hărțuire/discriminare, iar astfel de comportamente în mod clar nu pot fi încurajate în nicio companie. Așadar, dă-ți un timp pentru a înțelege dinamica relaționării voastre și apoi ia măsuri de combatere a problemei.

Problema, doar la el/ea?

De obicei, când cineva nu ne e pe plac, reciproca e și ea valabilă – e foarte posibil ca antipatia pentru noi să fie cea mai intensă emoție pe care i-o trezim și noi persoanei respective! De aceea, înainte de a porni războiul (rece sau nu), e preferabil să ne dăm seama dacă nu cumva tocmai noi proiectăm lucruri negative pe acea persoană, provocând-o fără să ne dăm seama. De exemplu, dacă o colegă sau o subalternă ni se pare insuportabilă pentru că tot timpul se plânge de ceva, este posibil să nu ne placă tocmai pentru că un astfel de comportament ”stârnește” ceva din noi. Poate ne simțim la fel de supra-solicitați și ne enervează că noi ne străduim mai departe în loc să ne văietăm, poate ne aduce aminte de cineva apropiat care avea un astfel de comportament enervant (mama, soția, fosta șefă) sau poate că pur și simplu simțim nevoia să facem ca ea și nu ne dăm voie. Important de știut este că și persoanele de succes cad pradă unor astfel de mecanisme psihologice și nu e o rușine să accepți că, uneori, îți vine să o iei la fugă în loc să stai 5 minute în prezența unor oameni care nu îți plac. Totuși, este de datoria ta să faci o investiție în dezvoltarea personală și să vezi cum poți să rămâi calm/ă, amabil/ă și capabil/ă de o colaborare reușită cu orice fel de oameni.

Reacționează, dar cu măsură

Deși e greu să ne controlăm emoțiile atunci când simțim o neplăcere viscerală față de cineva sau ceva, e util să-ți amintești că nu trăim dupălegile junglei și că, prin efort și comunicare, putem avea relații fructuoase cu orice gen de om. Efortul începe prin a-ți controla cât mai bine reacțiile impulsive. Dacă tinzi să răspunzi agresiv la agresivitatea cuiva, conflictul va escalada cu succes și veți ajunge la o ceartă în toată regula înainte să îți dai seama. Așadar, nu te lasă dominat/ă de impulsuri, nu te concentra pe ceea ce face sau zice persoana respectivă, ci pe reacțiile tale. Chiar dacă te enervează, amintește-ți că singurul lucru pe care îl poți controla ești tu însuți/însăți, iar a-i face jocul și a intra în competiții agresive sau pasiv-agresive duce la deteriorarea relației de muncă și, implicit, a afacerii în care ești implicat/ă deja.

Nu fugi

Chiar dacă pare cea mai simplă soluție, nu este nici pe departe o alegere de succes! A fugi de o persoană care nu ne place seamănă perfect cu tehnica struțului de a-și băga capul în nisip când se teme de ceva… Chiar dacă nu o vezi, problema e tot acolo! Așadar, încearcă să petreci timp cu persoana respectivă, să nu dai bir cu fugiții când trebuie să lucrați împreună, să o cunoști mai bine și să vezi ce o determină să fie cea mai nesuferită ființă din încăpere. Fiind conștient/ă de faptul că fiecare om are și o viață personală care îi determină comportamentul (experiențe prezente sau trecute), poți înlocui iritarea cu empatia sau compasiunea. Petrecând mai mult timp împreună poți descoperi că traversează o perioadă tumultoasă în viața personală sau că a avut o experiență neplăcută cu fostul șef și nu știe încă să facă diferența între tine și acela…

În plus, evită pe cât de mult poți să începi campanii de publicitate negativă prin firmă! A te plânge colegilor sau superiorilor despre un coleg pentru că pur și simplu e ceva la el care nu îți place îți face mai multă reclamă proastă ție decât lui… Soluția de succes, după ce ai analizat destul situația și ai investit timp în a cunoaște persoana, este aceea de a-i vorbi deschis! Spune-i cum te simți când lucrați împreună, cum o percepi, cum te simți perceput sau tratat de ea, dă exemple concrete și spune-i ce crezi tu că ați putea face pentru ca relația să se îmbunătățească. Amintește-ți și amintește-i că vâsliți amândoi la aceeași barcă, deci e nevoie fiți jucători de echipă pentru a ajunge cu succes la destinație!

Gândește… economic

Chiar dacă nu ești specialist în contabilitate, e util să ai în vedere ce câștiguri și pierderi îți asumi dacă intri în dispute fără rost. Așadar, păstrează în minte imaginea de ansamblu: ești aici pentru a face cu plăcere meseria pe care ți-ai ales-o și nu dai înapoi din cauza unor probleme temporare! Mai departe, nu uita să ții o evidență a micilor sau marilor conflicte pe care le ai cu acea persoană. Faptul că te amenință, te hărțuiește sau nu-ți răspunde la mail-uri sunt motive suficiente pentru a vorbi cu un superior despre problema ta. Mai mult, dacă vezi că dincolo de eforturile tale de a îmbunătăți relația de muncă nu se află nimic și persoana e total indisponibilă când vine vorba de a lucra la relația voastră, nu mai strica orzul pe gâște!

Detașează-te emoțional, interacționează cu ea la minim și strict la nivel profesional, evită să-ți lași gândurile să se intoxice cu prezența ei chiar și când nu e de față. Această metodă de repoziționare cognitivă este utilă pentru că te ajută să economisești energie și să nu faci situația mai rea decât este. Lucrurile se pot traduce foarte simplu: dacă te porți urât și eu nu văd asta, nu mă afectează. Important este să știi cum să nu vezi asta… În plus, este posibil ca tocmai lipsa ta de reacție la comportamente care, de obicei, te-ar fi enervat să determine schimbarea în celălalt. Probabil știi deja: cea mai bună armă e indiferența – mimată sau nu!

În final, îți reamintesc un lucru simplu, dar eficient: nu lua decizii pe fond de stress, nu răspunde cu răutate la răutate și… fii zen! Puțină meditație, un curs de dezvoltare personală, o carte cu sfaturi despre relații, comunicare sau inteligența emoțioanală (”Cum să ne purtăm cu personaltățile dificile”, Francois Lelord sau ”Inteligența Emotională”, Daniel Goleman, de exemplu) o discuție deschisă cu un superior sau cu oameni care au mai trecut prin așa ceva ar trebui să te ajute. Când simți că nu mai poți, ia o pauză, numără, respiră și nu renunța! Ești adult, drumul spre succes nu e simplu, iar ce nu te omoară te face mai puternic! Așadar, poartă-te ca atare!