Atunci când angajatul greșește

New-ImageSuntem oameni și toți greșim. Totuși, fiecare greșeală implică anumite costuri și, dacă ești antreprenor sau manager, nu vrei să plătești mai mult decât câștigi. De aceea, e important să te înconjori de oameni care greșesc puțin, învață din greșeli (pe cât posibil, din ale altora!) și fac tot ce pot ca să nu le repete. Dacă îți lipsesc puterile paranormale care să-ți garanteze că oamenii proaspăt angajați nu o vor da în bară aproape deloc în perioada cât lucrează alături de tine, ai o singură soluție – să înveți cum să te raportezi la greșelile lor, să știi ce greșeli pot fi iertate și/sau reparate și să mergi mai departe. Am câteva sfaturi pentru tine!

Atitudinea potrivită

Ca manager, trebuie să fii o persoană flexibilă, capabilă să se pliezi pe caracteristicile grupului alături de care lucrează, cât și pe caracteristicile fiecărui individ din grup. Uneori e nevoie să încurajezi omul, chiar dacă a greșit ca să îl ajuți să învețe din greșeala respectivă, alteori e nevoie să pui piciorul în prag și să semnezi foi de demisie, fără a sta prea mult pe gânduri. Doar în acest fel afacerea ta și oamenii din echipă vor crește. Dacă ești mult prea permisiv, există riscul ca greșelile să vină una după alta, pentru că… șeful e bun și iartă. Dacă, dimpotrivă, ești gata să tai și să spânzuri și pentru o virgulă uitată, riști să ai o echipă de oameni terorizați, care îți pot oferi orice în afară de performanță. Calea de mijloc e cea mai sigură, așa că nu uita să îmbini stilul paternalist, cald și susținător cu stilul autoritar. E spre binele tuturor!

Ghidul managerului pus în fața faptului împlinit

Să ne imaginăm că un angajat pe care îl creditezi suficient tocmai a făcut o gafă. Un client supărat, un contract reziliat, o pierdere financiară fix înainte de concediu, o problemă de natură legală – complicații care îți strică ziua și poate chiar luna. Mai că îți vine să îi pui în brațe lucrurile și să îi chemi un taxi, anunțându-l că, de mâine, mai poate veni la birou doar în vizită. Oricât de greu ar părea, cele mai dificle momente riscă să devină și mai grele dacă iei decizii la nervi și alegi să schimbi oamenii din firmă ca pe piesele de șah. Mai jos, iată un mic îndrumar de aplicat când greșeala și-a făcut loc printre oamenii tăi:

Am văzut ce ai făcut

Într-o echipă, sunt oameni și oameni, așa că fiecare se raportează diferit la greșelile pe care le face. Unii și le asumă deschis, alții au o problemă la acest capitol și caută metode de a arunca pisica peste gardul vecinilor, iar alții par rude aproapiate cu Maica Tereza și ar fi în stare să își asume greșeli care nici măcar nu sunt ale lor. Ca manager, ai datoria de a lua poziție față de un fapt greșit. Dacă bagi capul în nisip și treci cu vederea, dai un exemplu prost întregii echipe și există șanse mari să deschizi ușa unor obicee de care greu se mai scapă – repetarea greșelilor, lipsa de profesionalism, atitudinea ”ne facem că muncim”. Așadar, când vezi că lucrurile nu sunt în regulă, afirmă acest lucru, caută responsabilii și invită-i la o discuție. E important să faci acest prim pas în primele ore sau zile de când a apărut problema. Altfel, lucrurile se pot complica mai tare, detalii importante se pot șterge din mintea angajaților sau chiar de prin documente…

Doar o vorbă să-ți mai spun

Orice problemă creată de un angajat e o problemă pentru întreaga echipă. Cum toate sunt interconectate într-o organizație, e nevoie să înțelegi în ce fel greșeala cuiva afectează afacerea, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. De aceea, este indicat să discuți deschis cu cei care se fac vinovați de situație, dar și cu cei care pot contribui la rezolvarea ei. Nu e de ajuns să arăți cu degetul, să pui oamenii la colț și să îi ameninți că zboară la următoarea greșeală. Foarte mulți antreprenori confundă managementul cu autoritatea exprimată agresiv, ceea ce amplifică atât anxietatea angajatului care a greșit, cât și a echipei. E în regulă să îți arăți dezamăgirea, dar contează foarte mult să explici și ce ai fi așteptat de la angajatul respectiv astfel încât, pe viitor, să nu existe riscul ca el să repete schema și să ajungă fix în același punct mort. Discută deschis, clar și asigură-te că omul din fața ta a înțeles ce a greșit, că își asumă responsabilitatea și că învață ceva din ceea ce a făcut. Dacă tot ce poți face este să ameninți și să lovești în pereți, poate n-ar fi rău să faci un mini-curs despre managementul stresului, al crizei și al lucrului cu oamenii în general.

Te ajut să mergem mai departe

Dacă ați convenit că greșeala poate fi reparată și omul poate rămâne în echipă, dă-i șansa și timpul necesare pentru a se revanșa. Explică-i clar ce aștepți să facă mai departe, dă-i ocazia să arate că îi pare rău, propune-i soluții dacă vezi că nu-i trece nimic prin cap și negociați modul în care își va desfășura activitatea mai departe. În funcție de gravitatea problemei, poți alege să îl trimiți la un training de specializare sau puteți rediscuta cu totul termenii colaborării. De asemenea, o supervizare atentă pentru o perioadă nu ar strica tocmai pentru a te asigura că angajatul a înțeles ce are de făcut și că, într-adevăr, face eforturi pentru a se ridica la standardele pe care le aștepți.

Prieteni din nou, dar nu imediat

Un stil de conducere prietenos este avantajos atât pentru tine, managerul, cât și pentru echipă. Oamenii relaxați, care se simt bine în organizație și văd în job și un mediu social plăcut – nu doar o îndatorire pentru care sunt remunerați – fac performanță. Totuși, prietenia la locul de muncă trebuie să aibă niște limite și, în cazul în care tocmai vă reveniți după o greșeală care a implicat ceva costuri, e nevoie să dai timp reparării relațiilor. Nu redeveni prietenos de a doua zi, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, ci dă-ți voie să treci peste dezamăgirea produsă în timp. În acest fel, îl motivezi pe angajat să se revanșseze față de tine, dar și să evite, pe viitor, să reajungeți la o relație încordată. E exact ca atunci când ai copii – dacă te-a supărat, nu îl alinți la 5 minute după ce a făcut o gafă. Îi lași timp să înțeleagă că ești dezamăgit de comportamentul lui și aștepți să repare greșeala.

Doza de empatie

Nu uita de acest cuvânt magic – empatie! Probabil au fost momente în viață când și tu ai greșit, când ai dezamăgit oameni și lucrurile nu au ieșit chiar așa cum doreai. De aceea, e necesar să faci un exercițiu de empatie pentru a arăta angajatului că îi înțelegi poziția. Se recomandă să eviți scenele publice și să ai discuții private, civilizate, din care angajatul chiar să învețe. E un exercițiu psihologic simplu să îți dai seama că angajatul este dezamăgit de el însuși sau că e rușinat de gafa sa, iar a-l taxa în mod public nu ajută pe nimeni. Lecția de tip Vlad Țepes în care decapitezi public omul ca alții să se teamă și să nu greșească și ei, la rândul lor, nu e tocmai ce îi trebuie unei companii de succes!

Pe aici nu se trece!

Aș mai vrea să îți atrag atenția cu privire la greșeli pe care nu prea merită să le ierți. Deși se spune că greșeala e umană, iertarea e divină, gândește-te că există situații când o greșeală poate însemna sfârșitul afacerii tale. Iată doar câteva tipuri de greșeli:

Minciuna – deși poate vine dintr-o intenție bună, a tolera minciuna înseamnă a promova lipsa de încredere și de transparență în firma ta. Taxează orice eroare de acest gen și, dacă vezi că se repetă, nu ezita să cureți pădurea de uscături!

Lipsa de confidențialitate – sunt domenii în care confidențialitatea e totul. Nu ai vrea ca datele clienților să ajungă publice și să pierzi, pe lângă încrederea lor, contracte bănoase ori, mai grav, să plătșeti despăgubiri grase. Introdu această clauză de confidențialitate în fiecare contract de muncă și asigură-te că încălcarea ei îl poate costa destul de mult pe angajat – de la locul de muncă pâna la despăgubiri financiare!

Trădarea – într-o lume ideală, am avea principii solide și nu ne-am vinde sufletul nici pentru toți banii din lume. Din păcate, unii oameni nu se apropie de ideal și pot trăda secrete de serviciu cu ușurință, poate chiar concurenței tale. Asigură-te că ai avocați buni în cazul în care unul dintre ei face asta și sub nicio formă nu îi permite să mai stea sub umbrela ta!

Nerespectarea normelor de muncă – sunt firme în care e foarte important să respecți fișa de post și să nu te aventurezi dincolo de atribuțiile ce ți se dau. De pildă, în construcții sau în domeniul medical, un angajat care nu respectă directivele tale sau fișa de post pune în pericol viața oamenilor. Fă clar de la început acest aspect și aplică sancțiuni definitive, inclusiv desfacerea contractului de muncă, în situația în care vreun viteaz vrea să își asume mai multe riscuri decât e cazul.

Codul bunelor maniere – sunt anumite comportamente care nu trebuie tolerate, precum agresivitatea, consumul de alcool sau de substanțe interzise de lege, relațiile mai mult decât profesionale/amicale între colegi sau orice altceva crezi că ar afecta productivitatea și imaginea companiei. Stabilește-ți de la început limita de toleranță și fă-o publică pentru ca oamenii să știe că… pe acolo nu se trece!

În final, te las cu o vorbă înțeleaptă care aparține uneia dintre cele mai luminate minți ale omenirii, Albert Einstein – ”doar aceaia care nu încearcă lucruri noi, nu greșesc”. Așadar, fii alături de angajații tăi când încearcă lucruri noi, inclusiv atunci când greșesc. De ce? Pentru a te asigura că au învățat din greșeli și că ai lângă tine niște oameni capabili atât să încerce lucruri noi, cât și să le ducă la capăt, cu succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *