Avantajele și dezavantajele afacerilor de familie

Family-BusinessDe cele mai multe ori, când intenționăm să inițiem o afacere, căutăm calea cea mai ușoară și încercăm să găsim oamenii cei mai de încredere. Ideea unei afaceri de familie pare foarte atrăgătoare și se poate dezvolta în orice domeniu de activitate.

Există mulți coloși acum care s-au dezvoltat din micuțe afaceri de familie. Un exemplu elocvent ar fi  MedLife – cel mai mare operator de servicii medicale din România – familia Marcu: ei au început doar cu o clinică, iar acum au clinici în București, Brașov, Timișoara și Arad. Dețin 8 laboratoare de analiză proprii, 6 farmacii, 3 maternități, 6 spitale pluri și monodisciplinare în București, Brașov și Arad, 8 centre de excelență, iar colaboratori au peste 100. În 2012 Medlife a avut afaceri de 59 milioane de Euro iar în  2013 intenționează o extindere agresivă.

Așadar, se poate!!!! Și ce se mai poate !!! Trebuie însă să avem în vedere atât avantajele cât și dezavantajele atunci când intrăm într-un business de familie, ca în orice afacere de altfel. Trebuie să cunoaștem toate detaliile pentru a ști sigur că facem o alegere inspirată.

Haideți prin urmare, să vedem ce ne aduce bine și ce ne aduce uneori dureri de cap, în afacerea în care și iubita/iubitul/soția/soțul/fratele/sora/bunicul și tot așa sunt implicați trup și suflet alături de noi.

Avantaje:

încrederea în familie atinge de obicei o proporție de 100% – spun ”de obicei” pentru că nici măcar în tine nu poți  avea  tot timpul 100% încredere, eu una cel puțin mă răzgândesc de 1.000 de ori până iau o decizie care să mă satisfacă pe deplin;

– cunoscând foarte bine abilitățile persoanei dragi, știi sigur pe ce post s-ar potrivi în cadrul companiei, nu trebuie să îți mai pierzi timpul și banii cu evaluările performanțelor;

– un alt mare avantaj este că familia lucrează pentru familie, prin urmare nu trebuie să îl plătești pe Gigel cu 1.000 -1.500 Euro/lună pe o poziție de PR, pentru că se poate ocupa soția cu activitățile de marketing, inclusiv relația cu presa, pentru doar 400-500 Euro/lună. Așadar, economisești și doar asta ne place cel mai mult în afaceri, eficiență la superlativ cu efort minim;

– un alt aspect important este timpul pe care membrii familiei îl dedică afacerii: nu vei avea probleme cu fiul/fiica dacă va fi nevoie să stea peste program sau să lucreze în weekend, dar vei avea probleme cu un angajat din mediul extern familiei care dorește la rândul său să petreacă timp cu familia, prietenii și să aibă o viață personală împlinită;

– un membru al familiei este dispus să își utilizeze și ultimele resurse financiare pentru binele afacerii. De exemplu unul din băieții Doamnei Marcu, fondatoarea MedLife și-a vândut casa pentru a contribui la dezvoltarea afacerii;

-nu în ultimul rând,  dacă te angrenezi într-o astfel de afacere, poți petrece mai mult timp cu cei dragi ție; de cele mai multe ori masa de prânz este un prilej de adunare familială în care se pot discuta și lucruri amunzante și interesante din viața tuturor; astfel putem câștiga puțintel mai mult timp de calitate cu familia decât în cazul în care am fi lucrat în locuri separate.

Dezavantaje:

ce ne facem când problemele personale se contopesc cu cele profesionale?! nu văd să se ajungă la un rezultat bun…cred că ați auzit de curând la știri de exemplul tragic când un cuplu a divorțat iar afacerea în care erau amândoi implicați a rămas doar unuia dintre ei, rezultatul îl știți prea bine…acum niciunul nu se mai află printre noi; astfel de cazuri se întâmplă rar, dar se întâmplă destul de frecvent ca problemele personale să aibă repercursiuni și asupra business-ului;

– în cazul în care, spre exemplu, soției îi place mai mult să meargă la coafor decât să se întâlnească cu firma de publicitate pentru un nou pliant informativ, cu alte cuvinte, performanțele unui membru al familiei nu sunt satisfăcătoare din punctul de vedere al volumului sau al calității, se pot isca certuri, reproșuri și ulterior viața de familie se va deteriora;

– un alt aspect de luat în seamă este că la un moment dat o să ai nevoie să angajezi și alte persoane, dacă îți dorești să îți dezvolți afacerea și mai toți ne dorim acest lucru, nu-i așa?; așadar, ești nevoit să angajezi și specialiști din afara ariei familiei…aici apare marea provocare și mulți greșesc în acest punct…mulți au tendința de a favoriza membrii familiei, ceea ce este o greșeala flagrantă în ochii celorlalți care se vor simți dați deoparte și neîndreptățiți; cunosc multe cazuri în care ceilalți angajați s-au simțit demotivați și chiar au fost nevoiți să plece din oaganizație pentru că pur și simplu nu îți găseau locul. Iată câteva exemple de comportament neadecvat și care favorizează inegalitatea: membrii familiei vin la birou la ore târzii și pleacă foarte devreme, discută pe furiș ca niște vulpițe despre alți angajați, mănâncă împreună fără să îi invite și pe ceilalți la masă (în cazul firmelor foarte mici de 3-5 persoane), membrii familiei nu greșesc niciodată – vina este tot timpul a altcuiva,  toată familia merge la cursuri de specializare iar ceilalți sunt ignorați etc.

Acestea sunt cele mai importante aspecte de care va trebui să țineți cont dacă vă doriți să atingeţi culmile succesului profesional alături de familie. Într-un final, trebuie să puneți în balanță ce e bine și ce e rău și să luați decizia. Este bine de știut că orice decizie a-ți lua, munca este cel mai important factor în orice tip de afacere. Mihaela Marcu, fondatoarea MedLife menționa într-un interviu din 2012 că în 16 ani de medicină privată a avut 17 zile de concediu iar 11 ani a lucrat 7 zile din 7.

Din punctul meu de vedere, într-o afacere de familie e mai ușor să îi inspiri pe cei dragi, să reprezinți un model pentru ei. Consider că astfel ar avea motivația să muncească la fel de mult ca tine, însă acesta nu este un adevăr general valabil… Datoria noastră este să încercăm și să chibzuim asupra oricărei variante care ne-ar putea aduce mai aproape de victoria profesională. Iar relația strânsă dintre tine și familia ta, iubirea, respectul și admirația față de cei dragi pot fi ingredientele perfecte pentru o bază solidă în construirea unei mici afaceri care ulterior ar putea ajunge un gigant.

Succes vă doresc din toată inima!

R: Irina Velea