Buget redus, aspiraţii mari? Am pentru tine 4 idei de afaceri low-cost!

low-costŞtii deja că ai spirit întreprinzător, iar tentaţia de a-ţi deschide propriul business îţi dă târcoale de mai multă vreme. Totuşi, îţi este teamă că posibilităţile tale financiare actuale nu ar putea acoperi o eventuală investiţie în acest sens.

Trebuie să ştii că există şi afaceri pentru a căror finanţare nu este nevoie să dai spargere la o bancă. În funcţie de aptitudinile tale şi de domeniile pe care le stăpâneşti, poţi dezvolta o activitate profitabilă pornind de la investiţii de numai câteva mii de euro. Dacă adaugi la această sumă profesionalism, ingeniozitate, curaj, ambiţie şi multă muncă, ai toate şansele să obţii un business de succes.

Deşi variantele sunt numeroase, am făcut pentru tine o scurtă selecţie a celor mai cunoscute şi mai avantajoase afaceri low-cost abordate de întreprinzătorii cu buget redus.

1.Consultanţa business 

Nu puţine sunt domeniile în care proprietarii de afaceri caută ajutor de specialitate pentru dezvoltarea planului lor de afaceri, marketing sau comunicare, pentru anumite proiecte şi strategii, oportunităţi de colaborare cu diverşi parteneri, pentru negocieri în vederea încheierii unor contracte, probleme juridice etc. Pe lângă aceste servicii care necesită consultanţă la un nivel înalt de performanţă, firmele mai au nevoie de consiliere în scopuri precum găsirea unui nou spaţiu de birouri, anumite achiziţii de mobilier şi echipamente şi pentru multe alte tipuri de prestări servicii.
Dacă deţii experienţă în sectoare de activitate care pot face obiectul provocărilor întâmpinate de companii şi îţi doreşti să ajuţi întreprinzătorii, o afacere de consultanţă business reprezintă o idee bună şi cu potenţial pentru tine.

Avantajele nu sunt de neglijat:
– Costurile de deschidere a unei afaceri de consultanţă business sunt relativ scăzute.
– Potenţialul de câştig este mare dacă se oferă consultanţă de calitate.
– Poţi lucra de acasă şi cât de mult sau puţin doreşti.
– În măsura în care faci faţă, ai posibilitatea de a acorda consultanţă unei game variate de clienţi, de la mici întreprinzători la executivi ai marilor companii.
– Această activitate te va ajuta să capeţi în permanenţă cunoştinţe în aria ta de expertiză şi să răspunzi cu brio provocărilor domeniului respectiv.
– Sunt disponibile pe piaţă oportunităţi de dezvoltare a unei astfel de afaceri în sistem de franciză.

Există însă şi impedimente care te-ar putea descuraja în iniţiativa ta. Consultanţa business nu este chiar pentru oricine şi poate reclama diverse specializări şi certificări în anumite domenii, cât şi aptitudini deosebite:
Să vinzi servicii de consultanţă poate reprezenta o adevărată provocare, mai ales când te afli la început de drum.
Capacitatea de a identifica problemele întâmpinate de firme și de a găsi soluții realiste la acestea sunt calităţi absolut necesare pentru a avea succes în sectorul de consultanţă.
– Pentru a inspira încredere clienţilor, trebuie să deţii o licenţă sau mai multe care să dovedească experienţa ta în domeniul (domeniile) în care vei da consultanţă.
– În funcție de tipul de consultanţă oferit, pot fi necesare sau benefice anumite permise sau certificări. De exemplu, diferite certificări ISO pentru implementarea sistemelor de management constituie un atu în faţa potenţialilor clienţi.
Apartenenţa la anumite asociaţii joacă, de asemenea, un rol important. O certificare din partea Corpului Experţilor Contabili şi al Contabililor Autorizaţi sau a Camerei Consultanţilor Fiscali îţi sporeşte, de pildă, credibilitatea în acordarea serviciilor de consultanţă financiară.
Educația și formarea suplimentară pentru serviciile de consultanță sunt elemente la care nu poţi face rabat.
– Pentru a câştiga recunoaştere şi prestigiu ca expert în consultanţă este bine să fii autor de materiale de specialitate (publicate şi apreciate în domeniul în cauză) şi un bun vorbitor, gata oricând să susţină prezentări privind activităţile în care face consultanţă.

2. Consultanţa de imagine

Este un domeniu aparte al consultanţei, foarte în vogă peste hotare, însă cu potenţial şi la noi. Artiştii, politicienii şi alte personalităţi publice înţeleg treptat că sfatul unui specialist face diferenţa în modul în care sunt percepuţi de oameni. În cazul în care excelezi la acest capitol, deţii cunoştinţe şi cursuri de specialitate, ai şansa să faci bani frumoşi îndrumându-i pe alţii. Multe persoane au nevoie de consiliere pentru a alege formula de succes când îmbracă, folosesc accesorii sau se machiază, dar şi când ies sau vorbesc în societate. Cu o minimă investiţie în brandul tău îţi poţi valorifica acest potenţial, cu condiţia să fii un excelent comunicator, să îţi placă oamenii şi să îţi doreşti să îi ajuţi cu adevărat.

Ce puncte tari prezintă dezvoltarea unui astfel de business:
– Pe lângă şansa de a-ţi exploata o pasiune, costurile unui start-up în domeniul consultanţei de imagine este relativ scăzut.
– Ai la dispoziţie varianta de a lucra de acasă.
– Desfăşori o activitate care implică multă creativitate – un lucru cu adevărat de invidiat.
– Poţi încheia parteneriate cu hair stilişti, makeup artişti, dieticieni, traineri personali sau aşa-numiţii “life coaches”.
– Ai ocazia să lucrezi cu celebrităţi, persoane din top management, politicieni etc. care au nevoie de consultanţă de imagine.
– Vei avea satisfacţia de a-ţi vedea clienţii cum evoluează, devin mai încrezători în sine şi obţin succes.

Pe de altă parte, trebuie luate în calcul şi unele condiţii de care va depinde afacerea ta:
– Consultanţa de imagine poate fi un domeniu în care se pătrunde destul de greu.
– Ar putea fi necesar să apelezi şi la alți experți deoarece nu poţi avea experiență în toate domeniile ce cuprind consultanţa de imagine.
– Va trebui să ai grijă în permanenţă de propria imagine pentru a face o impresie excelentă tuturor. În caz contrar nu îţi vei vinde cu succes serviciile.
– Trebuie să fii mereu la curent cu toate noutăţile şi tendinţele de modă şi stil.
– Vei avea nevoie de mult tact atunci când analizezi imaginea clienților tăi înainte de consilierea ta.

3. Curăţenia după constructor

Chiar dacă industria construcţiilor a înregistrat un declin începând din 2008, în România se construieşte încă destul de mult. Toate construcţiile, indiferent de viitoarea lor destinaţie, au în comun un lucru: după ce constructorii şi-au încheiat treaba, rămâne în urma lor o dezordine de nedescris. Dacă nu te regăseşti în tipurile de activităţi prezentate anterior, poate ţi se potriveşte aceasta. Aici este vorba de multă muncă fizică, cât şi de rezistenţă la un mediu plin de praf şi murdărie. Este o activitate care nu face parte chiar din categoria “Celor mai murdare meserii”, dar nici din a celor care se adresează “gulerelor albe”.
Ca să îţi formezi mai bine o părere, îţi prezint câteva dintre avantajele unui astfel de business:
– Industria de construcții şi domeniul imobiliar sunt sectoare cu mare potenţial financiar.
– Nu este dificil să îţi alcătuieşti o bază solidă de clienți din rândul contractorilor, constructorilor și dezvoltatorilor imobiliari.
– Ai o plajă largă de opţiuni pentru că poţi oferi servicii de curăţenie după constructor atât pentru clădiri comerciale, cât rezidențiale sau cu alte destinaţii.
– Odată ce ai reuşit să pui afacerea pe picioare, posibilităţile de câştig sunt foarte promiţătoare.
– Oricând îţi poţi extinde aria serviciilor oferite cu mici amenajări, îngrijirea spaţiilor verzi care aparţin clădirii, curăţarea ferestrelor clădirilor etc.

Dincolo de aceste avantaje trebuie să te gândeşti şi la potenţialele obstacole:
– O astfel de activitate presupune efort intens deci, dacă vrei să te implici personal, trebuie să fii într-o bună condiţie fizică.
– Poate fi dificil să faci singur munca de curăţenie după constructor, aşa că va trebui să iei în calcul angajarea de personal sau unirea forţelor cu un alt partener.
– S-ar putea să nu ai un program prea flexibil şi să fii nevoit să intervii pentru rezolvarea unor probleme în cel mai scurt timp posibil.
– Profiturile tale pot fi influenţate de fluctuaţiile de pe piaţa de real-estate.
– Vei avea nevoie de diferite materiale, scule sau echipamente, cât şi de mijloace de transport pentru acestea.
– Trebuie să cunoşti bine legislaţia care reglementează acest tip de activitate şi să obţii anumite avize obligatorii.

4.Organizarea de petreceri

Iată un gen de business care poate valorifica cu succes un talent descoperit în timp ce puneai la cale petrecerile prietenilor tăi. În situaţia în care te pasionează acest domeniu şi ai nişte economii, o afacere ca organizator de petreceri ar putea fi o idee bună.
Mai ales că ai o listă de beneficii foarte generoasă:
– Costurile de pornire ale unei firme de organizator de petreceri sunt relativ mici.
– Poate fi o afacere tip „home-based business” şi „part-time”.
Este o activitate distractivă şi diversificată care se modifică permanent în funcţie de tipul misiunii.
– Vei întâlni potențiali clienți chiar la evenimentele pe care le organizezi – petrecerile tale pot fi un foarte bun instrument de marketing.
– Potențialul de câștig al unei afaceri de succes ca organizator de petreceri este mare.
– Este un business foarte bun pentru persoanele înzestrate în mod natural cu spirit organizatoric, atenţie către detalii și creativitate.
Nu ai nevoie de instruire sau calificare în instituţii specializate.
– Poţi exploata oportunitățile de francizare disponibile.

Chiar dacă această activitate poate fi distractivă şi relaxantă, nu vei scăpa de responsabilităţi şi provocări:
– Vor fi numeroase momente în care va trebui să faci faţă unui volum mare de muncă, dar şi de stres. Afacerea și reputația ta vor influenţate de reuşita sau eşecul fiecărui eveniment.
Programul va fi unul extenuant – vei lucra multe ore, indiferent că va fi seara, sfârșit de săptămână sau sărbătoare.
– Te vei lovi şi de clienţi dificili, greu de mulţumit, cât şi de furnizori sau distribuitori neserioşi şi neprofesionişti.
– Construirea portofoliului de clienţi poate fi de mare durată.
Ai putea avea nevoie de consiliere juridică pentru redactarea contractelor pentru a evita eventuale probleme în relaţia cu clienţii şi furnizorii.

Şi mă opresc aici cu exemplele deoarece sunt convinsă că ai înţeles mesajul: o afacere de succes nu se clădeşte neaparat cu investiţii mari. Trebuie doar să analizezi cu atenţie la ce te pricepi mai bine, ce pasiuni ai şi încotro vrei să te îndrepţi. Piaţa îţi oferă mai multe variante, dar numai tu o poţi alege pe cea potrivită ţie.

Pentru final reţine ideea că, de multe ori, ceea ce diferenţiază un business de succes de altul cu performanţe modeste este pasiunea antreprenorului pentru excelenţă, nu greutatea investiţiei făcute. Banii nu sunt totul nici măcar în afaceri!