Cap sau pajură, extravert sau introvert? Ambele variante sunt câștigătoare!

intro-extravertitA lucra în mod eficient cu oameni implică un bun simț psihologic și, de ce nu, chiar noțiuni de psihologia grupurilor sau individuală. O primă mișcare ar fi să cunoști tipul de personalitate a oamenilor din echipa ta.

Înainte de a cumpăra tot ce găsești în librării pe tema asta și a deveni expert în lucrul cu personalități dificile, îți propun să afli chiar aici o metodă simplă și eficientă de lucru cu oamenii – cunoaște-le temperamentul! Sunt extraverți sau introverți? Care sunt avantajele fiecărui tip de personalitate, care sunt butoanele pe care nu trebuie să le apeși, la ce se pricep și unde o dau în bară? Află lucrurile acestea și munca de zi cu zi va fi, dacă nu mai puțină, măcar mai ușoară pentru toată lumea!

Cum deosebim merele de pere și de ce sunt bune toate

Termenii de introvert și extravert nu se referă la vreo boală fără leac, ci la modul în care funcționează oamenii. Unii dintre noi, care sunt mai degrabă extraverți, își iau energia din afară, de la alți oameni și adoră să se exprime pe sine în grupuri, să fie vizibili în exterior, pe când ceilalți, introverții, sunt mai economi cu gesturile publice, nu simt nevoia să îți sară în ochi și își iau energia din alte surse decât oamenii din jur (cărți, filme, meditație etc). În această situație, ești conștient că nu poți avea în firma ta doar oameni cărora nu le tace gura nicio secundă, la fel cum nu e tocmai util să ai doar oameni care ar prefera, mai degrabă, să fie picați cu ceară decât să scoată un cuvânt. E nevoie de ambele tipuri de angajați, important este să îi reperezi corect, să îi tratezi în concordanță cu tipul lor și să le dai sarcini care li se potrivesc. Iată caracteristicile care să te ajute în a-i descifra!

Extraverții, energie la maxim!

Par născuți mai degrabă de o rețea socială decât de o mamă în carne și oase. Leagă prietenii instant și colegii de birou îi adoră înainte să afle care le e numele de familie. Nu se supără dacă sunt întrerupți din activitățile lor și le place să împărtășească celorlalți din experiențele și cunoștințele lor (de aceea, sunt mentori foarte buni).

Au o viteză de reacție mare, le place să fie ocupați și adesea sunt multi-tasking. Se plâng rar și în treacăt despre faptul că au multe pe cap, de obicei cu câteva minute înainte de a leșina de epuizare.

Se pricep la orice tip de marketing, sunt experți în a se vinde bine și nu e de mirare că stau grozav la capitolul skill-uri verbale, umor, socializare de calitate și clienți convinși din trei cuvinte! Vorbesc mult, au idei grămadă și nu se tem să le exprime, chiar dacă uneori se aleg cu critici tăioase.

Sunt zgomotoși, râd cu forță și plâng cu aceeași putere, se aprind repede și tot repede le trece. Nu suportă tensiunea, de aceea preferă să facă un compromis decât să stea supărați pe colegii de birou sau pe șefii lor.

Deși par angajații ideali, au și minusurile lor: uneori se apucă de vorbă și uită că au de muncă, alteori spun lucruri doar pentru a atrage atenția, nu neapărat pentru că ar fi adevărate, iar bârfa le stă, destul de des, pe buze. De asemenea, se plictisesc repede și, dacă lucrurile se desfășoare într-un ritm lent, instaurează haosul în cadrul echipei doar pentru a da puțin avânt celorlalți.

Mai mult, pentru că sunt cu mintea în 10 părți, uneori uită de lucruri importante și fac gafe serioase – întâlniri ratate, mail-uri trimise greșit, ieșiri nervoase fără motiv, scene de toată frumusețea în cele mai nepotrivite momente. Totuși, cu talentul lor de a se marketa bine, știu cum să iasă din situație și să te facă să îi ierți.

Cu acești angajați-actori aproape că nu nici nu-ți dai seama dacă e mai rău cu rău sau fără rău…

Introverții, aceste mări adânci și bogate

Le place liniștea și nu se plâng dacă nu se aude nici musca în jurul lor. Chiar dacă nu fac declarații de amor și de devotament veșnic colegilor și job-ului, sunt foarte implicați în relațiile pe care le dezvolta pentru locul de muncă sau colegii de birou, iau în serios orice acțiune în care se implică.

Nu fac paradă cu ceea ce știu, n-au nevoie de atenție, dar sunt capabili să ofere impresii și poziții foarte bine argumentate atunci când li se cere o părere. Sunt analitici și adoră să lucreze pe probleme complexe, care necesită atenție, migală, cercetare, detalii. Se plictisesc greu, se plâng puțin, sunt tăcuți și nu suportă să fie întrerupți des.

Chiar dacă sunt liniștiți și nu se dau în vânt după deplasări (în afara biroului sau de la un birou la altul), sunt prietenoși atunci când sunt abordați pe teme de serviciu, au foarte multă răbdare, explică în detaliu ceea ce au de spus, se simt bine să fie de folos celor din jur. Totuși, nu reacționează bine la critică, nu le place supervizarea atentă, detestă să fie bătuți la cap, iar oamenii prea gălăgioși sau băgăreți îi deranjează până la punctul în care dispar trântind ușa.

Astfel de angajați sunt minunați atunci când vine vorba de job-uri care necesită analiză, strategie, atenție, perseverență și au nevoie de prețuirea managerului chiar dacă nu o cer prea des. Pentru că nu se plâng, uneori duc mai multe poveri decât pot și, supra-solicitați, chiar când nu te aștepți, vin și-ți trântesc pe masă demisia plus o listă întreagă cu tot ce i-a enervat din ziua angajării.

Ține-i aproape, discută cu ei din când în când și asigură-te că nu ajungi la această zi – prin răbdarea și expertiza lor, introverții sunt adevărate mine de aur pentru orice afacere cu ambiții mari!

De ce ambele tipuri sunt angajați minunați?

Introverții, strategie și perseverență pentru visele tale

Urăsc din toată inima conflictele, de aceea poți fi sigur că nu iese o revoltă (sau vreo petrecere surpriză!) înainte de vreun deadline serios din cauza lor.

Ascultă cu atenție, țin cont de părerea celorlalți și apără cu plăcere cauzele echipei! Au idei și opinii foarte interesante, chiar dacă nu le exprimă foarte des.

Preferă să lucreze în grupuri mici, unde se pot face auziți și unde pot avea contact cu toți oamenii din echipă. Au nevoie de timp pentru a se adapta într-un grup, dar apoi vei observa că sunt oamenii buni la toate pentru că au o grămadă de cunoștințe.

Chiar dacă la interviul de angajare nu te dau pe spate lăudându-se cu experiența lor sau cu diplomele lor, vei avea surprize tot mai plăcute pe măsură ce le dai sarcini dificile pe mână! E foarte important pentru ei să nu dezamăgească și sunt adevărați alergători de cursă lungă.

Dacă le explici sincer și clar motivația ta, nu te lasă la greu și se oferă să stea peste program fără să te stoarcă de ultimul ban. Sunt de încredere, sunt perseverenți și chiar dacă nu vin de 10 ori pe zi în biroul tău pentru orice prostioară, țin la tine și la afacerea ta!

Pentru ei, faptele contează mai mult decât vorbele Tot ce trebuie să faci este să nu îi critici de față cu ceilalți, să le ceri părerea cât mai des și să dai feeback, să ai grijă ca alți colegi să nu îi deranjeze când lucrează la ceva important (pentru că ei urăsc să se certe nu vor veni să se plângă), iar la petreceri să nu le faci surprize prea mari…

Sunt sensibili și s-ar putea să lipsească două săptămâni de la birou dacă i-ai îndemnat la prea multe cocktail-uri și au ajuns să spună ce făceau în copilărie, ce mâncare preferă sau alte lucruri percepute doar de ei ca extrem de intime.

Extraverții sau cum să îmbinăm utilul și plăcutul în fiecare zi de lucru

Sunt oameni de acțiune! Când apare ceva neașteptat, nu se tem să intre în prima linie și apără pe viață și pe moarte ideile firmei pentru care lucrează. Ar face orice ca să se întoarcă victorioși și au un simț al competiției formidabil pentru că adoră să culeagă lauri.

Nu e necesar să stai o oră pentru a afla ce gândesc, îți vor spune și neîntrebați. Suferă de sindromul vorbitului fără oprire, prin urmare pune-i în poziții care să facă uz de această calitate: recepție, call-center, departamentul de comunicare, marketing, aproape orice presupune gândit și vorbit în același timp.

Au idei de toate felurile și de toate culorile, de aceea poți fi sigur că brainstorming-ul nu este doar util, ci și amuzant. Descrețesc frunțile tuturor, inclusiv pe a ta, chiar și în cele mai dificile condiții.

Au energie și tot ce trebuie să faci este să o canalizezi. Ei stau destul de prost la capitolul organizare, se pierd în idei, în cuvinte, în detalii, uită multe dintre lucrurile (adesea geniale) pe care le spun și n-ar strica să îi indemni să facă săptămânal rapoarte ori să îi pui în echipă cu un introvert mai organizat ca ei.

Nu uita că au nevoie de multă mișcare, lasă-i să consume energie și cu pasiunile lor (sport în pauza de masă, supra-doze de Facebook, vorbit la telefon etc), dar atenționează-i că au și de lucru. Nu se vor supăra, mai ales că le faci un serviciu canalizându-le energia și crescându-le perfomanța, deci și șansele de a fi lăudați!

De unde începe totul?

De la interviul de angajare! Atenţie la angajarea persoanelor cu tendințe extreme. Un studiu al lui Adam Grant, profesor la University of Pennsylvania’s Wharton School of Management, susține că extraverții extremi, ca și introverții extremi sunt la fel de neproductivi. El a studiat angajații și managerii unui lanț de 57 de pizzerii din America și, aplicând un test de personalitate care măsoară extraversia și introversia pe o scală de la 1 la 7, a ajuns la concluzia că există o legătură între venit și gradul de echilibru al tendințelor extravertă-introvertă. Mai mult, el susține că ambiverții (tendințe moderate din ambele părți) sunt cei care câștigă cel mai mult și sunt și cei mai eficienți în raportul timp-resurse energetice investite. De asemenea, autorul a studiat și modul în care extraversia și introversia sunt utile angajaților din alte domenii și a dedus, după un studiu ce a implicat 300 de subiecți specializați în vânzări de software, că tot ambiverții sunt mai performanți, ei câștigând 208$ pe oră, în timp ce introverții câștigă 120, iar extraverții 125.

Ce ai de învățat de aici? Nu te lăsa cucerit de prima impresie! Un extravert, deși se vinde minunat, s-ar putea să îți servească gogoși și să o lase moale de tot cu munca imediat ce a semnat contractul. Un introvert, deși se pricepe la toate și nu se dă în lături de la muncă, s-ar putea să nu se integreze niciodată în echipa de care ți-e drag ca de o a doua familie. Nu te grăbi să angajezi fără perioadă de probă și, mai ales, nu uita să educi oamenii din echipa ta în spiritul organizației pe care o conduci.

Pentru lectură personală și alegeri înțelepte, recomandăm ”Cum să ne purtăm cu persoanele dificile”, de Fracoise Lelord și Cristophe Andre sau ”Working with difficult people”, de Muriel Solomon. Aceste cărți scrise într-o manieră foarte accesebilă sunt un început bun în a-ți cunoaște echipa și pe tine însuți. În plus, testul de personalitate Myers Briggs va fi un deliciu dacă vrei să aprofundezi problema introversie-extraversie și să investighezi cele 16 tipuri de personalitate propuse de autoarele lui. Peste 10,000 de angajatori folosesc anual acest test care este extrem de apreciat în mediul business chiar și azi, după 50 de ani de la apariție. El poate fi făcut și online, iar informațiile te vor ajuta să îți înțelegi mai bine angajații. Sunt 16 tipuri, așa că fă-ți timp de lectură și… de testare a echipei tale!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *