Conflictele costă! Ține-le departe!

conflictZilnic petrecem ore bune la locul de muncă. Oamenii alături de care lucrăm au personalități diferite, trec prin evenimente de viață care îi pot face irascibili și, adesea, sunt supuși unui volum de muncă prea mare. Aceste lucruri se traduc prin consecințe riscante pentru afacerea ta, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Chiar dacă e absolut firesc să existe un spirit de competiție și, uneori, o stare conflictuală între angajați, un manager responsabil nu lasă lucrurile să se rezolve de la sine.

Mai jos, îți prezint câteva dintre riscurile asociate cu perpetuarea conflictelor profesionale și metode de a le evita. Pentru că, la fel ca și în medicină, e mai bine să fii informat și să previi decât să tratezi!

Conflictele și absenteismul: Ai un angajat care te sună dimineața și îți spune că azi nu va ajunge la birou pentru că nu se simte bine? Mereu are nevoie de o zi liberă când ai mai mare nevoie de el?

În loc să-l suspectezi că trage chiului și iese cu prietenii la iarba verde, ar fi o idee să investighezi dacă nu cumva este victima unei atmosfere conflictuale. Conform unor studii despre absenteismul la muncă, se pare că oamenii care au conflicte dese la job sunt de aproape 5 ori mai predispuși să anunțe că nu se simt bine pentru a-și lua o zi liberă.

Soluția? Fără a-ți pune uniformă de polițist, încearcă să te ții la curent cu relațiile dintre angajații tăi și poartă discuții individuale sau de grup cel puțin o dată la trei luni. Fie că o faci sub forma unei ședințe, fie că organizezi un eveniment în care oamenii să se cunoască mai bine, discută permanent cu ei și încurajează-i să apeleze la tine ca la un mediator când lucrurile devin prea tensionate.

Adio și n-am cuvinte! În 50% dintre cazurile de demisie neașteptată, este vorba despre un conflict care a scăpat de sub control. Fie că angajatul nu se mai înțelege cu șeful, fie că se simte respins de colegi, va decide să plece după ce răbdarea sa a atins limita. Pentru a nu te trezi cu o demisie pe birou chiar când aveai mare nevoie de unul dintre angajații tăi, apelează la strategii de comunicare asertivă în loc să dai ordine: oamenii trebuie convinși, nu obligați să facă ceva.

În plus, deprinderea unor tehnici de escaladare a conflictului și a unor metode de comunicare în grup vor fi benefice atât pentru tine, cât și pentru echipa ta. Și ține cont că un workshop oferit angajașilor tăi pe tema comunicării te va costa mai puțin decât pierderea unuia sau a mai multor angajați valoroși…

Stresul, bată-l vina! Ai idee cum e să te trezești dimineața îngrozit de gândul că trebuie să te duci din nou la jobul tău unde, pe lângă stresul deadline-urilor și al sarcinilor de serviciu, trebuie să mai suporți și remarcile neplăcute ale colegilor sau să primești tone de bețe în roate?

Dacă nu cumva ai fost cândva în această situație, atunci îți va fi destul de greu să empatizezi cu un angajat care trece prin astfel de perioade. United Nations’ International Labor Organization consideră că stresul de la locul de muncă a devenit o epidemie globală, iar în țările dezvoltate și în companiile cu mai mulți angajați, nivelul de stres este cel mai mare. Una dintre cauzele majore ale stresului organizațional este conflictul la locul de muncă. Deși în România rare au fost dățile cu oameni care să își dea în judecată angajatorul pentru că au fost stresați, în America firmele pierd anual între 50.000 și 100.000 de dolari pe procese intentate de angajați unor angajatori care nu au reușit să ia în seamă strigătul lor de ajutor.

Pentru a nu ajunge în situația ca oamenii din echipa ta să treacă de la calculator la perfuzii, caută să te perfecționezi în managamentul stresului la locul se muncă. Indiferent că ai o abordare umanistă, în care discuți cu oamenii despre ce îi stresează și despre ce cred ei că i-ar ajuta să reducă starea de tensiune sau că apelezi la metode tradiționale (team building, petreceri, training-uri de cunoaștere interpersonală), rezultatele vor fi bune. Și, în mod sigur, vor costa mai puțin de 50.000 de dolari!

Ne certăm, ne păruim, dar mai și muncim? Una dintre consecințele cele mai grave ale conflictului de la serviciu este scăderea drastică a productivității.

De ce să îți tocești coatele 9 ore pe zi dacă șeful tău pare mereu nemulțumit și e într-o permanentă stare de reproș față de tine? Cum să fii productiv dacă abia te-ai instalat la noul job și colega de birou te provoacă non-stop, din te miri ce? Pentru a fi productivi, oamenii au nevoie de o atmosferă de lucru în care să se simtă bine, liberi să-și ducă la îndeplinire sarcinile și, nu în ultimul rând, să fie apreciați pentru ceea ce fac.

De aceea, este foarte important ca atunci când ai un conflict cu un angajat, să nu porți ranchiună. În loc să te răzbuni punându-l să refacă vreo două-trei sarcini pe zi pentru că te-a supărat acum două săptămâni, găsește o metodă de a scăpa de tensiunea interioară și cea interpersonală. Vorbește din nou cu el, asumă-ți faptul că poate ai greșit și tu la ultima voastră confruntare și luați lucrurile de la zero. Altfel, angajatul va fi tot mai puțin motivat să lucreze și, poate mai mult decât atât, se va simți hărțuit de atitudinea ta. Cu siguranță ai văzut știri cu angajați care se duc la TV să se plângă de sarcinile umilitoare la care au fost supuși de șefii lor. Poate ai vrea să apari la știri din alte motive…

Kickboxing la birou. Imaginează-ți cum e să intri în birou și să vezi doi angajați cărându-și pumni, în timp ce colegii fac pariuri pe margine! Evident că este o imagine exagerată, însă conflictele verbale prelungite pot duce uneori la violență fizică.

Dacă vrei să investești bani în altceva decât procese, spitalizări și noi angajări, fă tot posibilul ca oamenii din echipa ta să găsească metode alternative de a elimina energia negativă cauzată de conflict sau de mediul stresant în care lucrează. De pildă, lasă-i să facă box cu acordul tău – o sală de sport în firmă, dacă deții o afacere mare sau abonamente oferite de tine pentru a merge la o sală din apropierea clădirii de birouri sunt doar două variante prin care angajații să scape, în pauza de prânz ori după program, de tensiunea acumulată.

Sportul face bine și minții, nu doar trupului, iar dacă se face și în grup, creează legături interpersonale de mare utilitate oamenilor care lucrează împreună!

Cu jalba în proțap. Poate e un pic prea mult să angajezi un mediator care să stea în biroul lui pentru ca, de două-trei ori pe an, niște colegi scandalagii să-i bată în ușă. Totuși, ideea medierii conflictelor este extrem de utilă.

Poți trimite unul dintre angajații de la HR la training de specializare pe mediere sau poți să te oferi chiar tu să mediezi situațiile conflictuale. Este extrem de util ca toți angajații tăi să vadă în tine nu doar o figură autoritară, ci și una capabilă să facă dreptate. Un fel de părinte grijului, care știe și să-ți ia apărarea, nu doar să te pună la colț dacă te-ai bătut cu Georgel în fața blocului…

Pentru a putea face acest lucru, e nevoie să le spui oamenilor că nimeni din firmă nu este tratat preferențial, că toată lumea poate greși, la fel cum toată lumea merită să i se dea dreptate.

Totodată, este important ca angajații tăi să știe că șefii de departament nu sunt singurii care taie și spânzură în acea firmă. A încuraja un angajat să apeleze la tine dacă șeful de departament nu i-a dat dreptate nu înseamnă subminarea puterii acestuia din urmă, ci faptul că te interesează cu adevărat părerea și starea fiecăruia dintre angajații tăi.

Nu uita să asculți empatic, să fii suportiv și deschis. Oamenii din jurul tău se bazează pe tine și pe dreptatea pe care, uneori, ești dator să o împarți.

În final, pot să-ți spun că, indiferent ce vârstă am avea, riscul de a intra în conflicte există mereu și merită să știm cum să ieșim frumos din ele.

Un conflict rezolvat cu succes poate naște prietenii. Un conflict nerezolvat poate provoca răni emoționale adânci, răni pe care nici timpul nu le vindecă.

Ai grijă de angajații tăi – un bun manager face din asta o prioritate!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *