Conflictele din echipă – frână sau stimulent pentru succes?

Critica in dezvoltarea ta personalaEste ceva destul de obişnuit ca, în interiorul unei echipe, să apară la un moment dat conflicte. Deşi nu sunt de dorit, acestea nu trebuie privite ca un adevărat cataclism. Gestionate corect, pot fi transformate dintr-un obstacol în calea progreselor colectivului de lucru într-un accelerator al productivităţii şi creativităţii.

Mulţi manageri se tem de un astfel de incident pentru că nu ştiu care este modalitatea potrivită de abordare. Mai mult, îi supraestimează efectele atunci când nu este cazul.

Un conflict este pur și simplu o tensiune, în general nici bună, nici rea. Sau, în orice caz, nu doar rea. Pentru că într-o echipă au loc adesea o serie de tensiuni „pozitive”. Se poate vorbi de acest lucru atunci când „duelul” punctelor de vedere sau chiar al unor opinii mai inconsistente sau desincronizate are drept consecinţă o energie care duce la creșterea inovației şi performanţelor. De exemplu, membrii grupului se ceartă pentru că nu ajung la un consens privind soluţia potrivită în reducerea costurilor sau în învingerea unui concurent redutabil. Ori se contrazic în alegerea celui mai bun canal de promovare a unui produs.

Pe de altă parte, este adevărat că pot apărea şi multe tensiuni „negative”. Acest lucru se întâmplă în situaţia în care diferendul dintre două sau mai multe persoane este unul neproductiv şi nociv, iar protagoniştii conflictului nu conlucrează pentru a ajunge la o soluție optimă într-un proiect. Este cazul antipatiilor reciproce exprimate printr-un război al cuvintelor sau chiar al acţiunilor, având la origine teme dintre cele mai banale: motivul pentru care nu au fost împărtăşite anumite informații sau folosirea tonului nepotrivit în adresare.

De ce apar conflictele la locul de muncă? Lista cauzelor este una foarte lungă şi ţine, de mult ori, de ţinte şi probleme individuale. Doar câteva exemple:
▪ Fiecare dintre noi suferă de unele vulnerabilităţi şi are propriile credinţe care conduc uneori la tensiuni. La serviciu, tensiunile negative se pot naşte, de pildă, atunci când persoanele aflate în subodonarea cuiva se tem de o evaluare nefavorabilă.
▪ Generatoare de conflicte şi neînţelegeri sunt şi situaţiile în care angajații se simt comparaţi între ei sau se bat pentru aceleași resurse – bani, oameni sau dotări.
▪ Pe de altă parte, unii membri ai echipei pot fi atraşi într-un conflict atunci când li se stabilesc termene strânse în predarea unui proiect şi nu găsesc sprijinul necesar în restul membrilor grupului de lucru.
▪ Schimbarea este o altă cauză de tensiune. Chiar dacă este o schimbare pozitivă, dezrădăcinarea din vechile obiceiuri reprezintă pentru unele persoane un pas foarte dificil. Mai ales dacă este nevoie de evaluări sau testări pentru integrarea într-un nou sistem de lucru.
▪ Tensiuni negative pot apărea pur și simplu pentru că există diferențe foarte mari de opinie între părţi. Acestea sunt accentuate în condiţiile în care fiecare îşi susţine ferm poziţia, refuzând dialogul sau concesiile.

Un manager eficient este întodeauna pregătit şi dispus să gestioneze atât tensiunile clar exprimate, cât şi pe cele încă nerostite dar care mocnesc, contribuind la înțelegerea problemelor şi la concilierea părților implicate.
Dacă te afli în fruntea unei echipe şi vrei să faci faţă cu succes unei neînţelegeri iscate în cadrul acesteia trebuie, mai întâi de toate, să ai o atitudine deschisă. Renunţă să judeci situaţia după obişnuitele prejudecăţi legate de conflicte:
– Conflictul este un lucru rău și, dacă diferențele de opinie se extind, se vor întâmpla lucruri teribile;
– Va destrăma grupul şi îi va distruge spiritul de echipă;
– Şi alţi angajați vor adera la ideile care au dus la conflict;
– Dacă îi acorzi o prea mare atenţie, s-ar putea extinde;
– Armonia trebuie să prevaleze cu orice preţ;
– Părțile implicate în conflict nu vor trece niciodată peste aceste sentimente negative.

Încearcă în schimb să abordezi situaţia în sensul atenuării aspectelor negative, deoarece conflictul este un lucru natural şi se petrece tot timpul:
– Pune accent pe aspectele sale pozitive: dacă este bine gestionat, un conflict duce la rezolvarea unor probleme care trenau de mai multă vreme şi poate atrage înnoirea şi inovarea la locul de muncă.
– Evită să înăbuşi tensiunile „din faşă”. Neînţelegerile şi nemulţumirile nu se vor rezolva de la sine, ci în timp se vor agrava izbucnind în cel mai nepotrivit moment.
– Identifică rădăcina conflictului. Nu-i vei putea anihila efectele nedorite dacă nu înţelegi sursa problemei.
– Manifestă flexibilitate.
– Fii pregătit să negociezi pentru a ajunge la un acord care este acceptabil pentru ambele părți, pe termen lung, precum și imediat.
– Comunică în mod regulat și construieşte relații, chiar și atunci (sau mai ales) când conflictul a cauzat un prejudiciu.
– Când elaborezi lista de acțiuni pentru dezamorsarea conflictului asigură-te că fiecare parte implicată şi-a exprimat punctul de vedere şi este de acord cu decizia finală.

Poţi preveni izbucnirea conflictelor în interiorul echipei tale? În majoritatea cazurilor, nu. Dar le poţi anticipa dacă eşti mereu atent la evoluţia grupului. Furia, lamentaţiile, lipsa de rezultate, încălcarea deadline-urilor, neîmpărtăşirea informaţiilor sunt doar câteva semne care anunţă conflicte. Cel mai bun lucru este să asiguri o atmosferă optimă în echipă şi să intervii rapid şi cu tact când apar neînţelegeri.
La rândul lor, membrii grupului tău de lucru trebuie să învețe să vadă lucrurile şi din perspectiva celeilalte părţi. O astfel de viziune va genera noi moduri de gândire şi soluții inovatoare care vor creşte performanța echipei şi îi va asigura succes în proiectele derulate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *