Cucerește-ți publicul în mod "viral"

social-mediaÎn timp ce ”răsfoiam” site-urile de știri zilele trecute, îmi cad ochii pe un titlu despre ultima nebunie virală! Nu, nu e the Grumpy Cat, ci Follow-me, un proiect foto al unui tânăr care se plimbă prin lume cu iubita sa, pozându-se de mână.

Cumva, devine un trend ca săptămânal cineva să cucerească internetul cu câte un viral. Partea care mi se pare cea mai interesantă este că mulți dintre cei care își câștigă fani pe nepusă masă nici măcar nu aveau habar că pot ajunge atât de ușor pe wall-urile tuturor, în urma unei epidemii mondiale de share-uri. Ce face ca anumite conținuturi media să aibă succes la public și altele, deși lucrate super-profesionist, să moară anonime?

Specialiștii media care cercetează fenomenul viralității în online și-au dat seama că, pe lângă doza enormă de noroc, se mai poate face câte ceva pentru ca produsele media menite să îți promoveze afacerea, ideea sau persoana să ajungă sub ochii tuturor și la inima cât mai multora. Care sunt acestea și de ce merită să stârnim o epidemie cu textele sau video-urile noastre aflați în rândurile de mai jos!

Go viral – dar de ce?

Termenul de viral se referă la anumite produse media sau la tehnica de a face un produs media să ajungă la un public foarte larg, într-o perioadă scurtă, pe baza împrăștierii lui între utilizatorii diverselor rețele sociale. Exact cum un virus trece de la om la om, așa visează și marketerii (in special oamenii de advertising) să facă și produsul lor. Fie că este vorba despre un video, un joc, un ebook, un site, imagini, texte sau email-uri care fac referire la un brand, nimic nu poate ferici mai tare un om de marketing decât gândul că milioane de oameni vor ajunge să prindă microbul.

De obicei, viralele au scopul de a crește brand awareness-ul, dar pot fi folosite și pentru alte obiective de marketing. În plus, sunt mult mai ieftine decât o reclamă TV, iar rata de respingere din partea consumatorului este mai mică pentru că obiectivul de marketing este îmbinat cu o doză bună de entertainment.

Cum să deveniți contagioși și toată lumea să afle despre voi? Au trecut timpurile în care era de ajuns să îți lași clipul pe youtube și apoi să faci rugăciuni ca să îi crească vizionările! A face un viral de succes presupune deja strategie și oameni pregătiți să deghizeze obiectivul de marketing în învelișuri media cât mai savuroase. De la ei am strâns pentru voi câteva metode pe care să vă bazați când aruncați în brațele internetului un nou viral!

Cum să devii viral

N-ai followeri, exiști pe jumătate! Înainte de a face un clip grozav, care să stârnească râsul virtual al tuturor clienților și potențialilor tăi clienți, asigură-te că ai unde să îi dai drumul! Ca orice virus, clipul tău are nevoie de un loc de incubație – uneori e suficient ca 1000 de oameni din lista ta de followeri să îl vadă și distracția să înceapă! Aceștia au, la rândul lor, sute de prieteni care pot să îți crească vizionările la sute de mii în câteva ore sau zile. Fără un cont pe rețelele sociale, afacerea ta riscă să rămână în urmă. Chiar dacă o mare parte din produsele cumpărate sunt de natură materială și fac parte din lumea palpabilă, o mare parte din decizia de cumpărare o luăm în lumea virtuală. Folosește acest lucru!

Fii creativ, dar nu uita baza! Orice clip sau text are nevoie de o doza bună de nou pentru a trece mai departe, de la un user la altul. E nevoie de acea sclipire care să facă diferența dintre produsul tău și alte mii de clipuri (și branduri) care încearcă să vândă același mesaj. Totuși, ca internetul să fie de partea ta și nu doar un imens car cu fân în care să pierzi acul, e nevoie să ții cont de câteva detalii ”tehnice” – un titlu și un lead care stârnesc interesul, descriere care să conțină tag-uri și cuvinte cheie, un îndemn subtil sau direct (ca să știe omul ce vrei de la el după ce vede clipul), durată scurtă (nu e lung-metraj, dar nici reclamă TV, așa că dacă mergi pe varianta de maxim 2 minute clipul tău nu se va pierde pe drum), un mod eficient de a-l promova (să i se poată da ușor share, să aibă o imagine incorporată, adică să nu fie un simplu link, să îl postezi pe cât mai multe rețele sociale etc). În plus, asigură-te că poate fi accesat și de pe tablete sau smartphones (81% dintre utilizatorii de tablete și smarthone le țin pe acestea pornite tot timpul – acest lucru nu se întâmplă cu TV-ul sau cu calculatorul).

Celebritate – Sunt drăguțe video-urile cu oameni pe care nu i-ai văzut niciodată, dar cărora le semeni prin gusturile, acțiunile sau apucăturile tale. Astfel de personaje înlesnesc identificarea consumatorului cu ele și complianța la mesaj, însă nu garantează că videoclipul tău va fi dat mai departe. Dacă ai face un clip cu o vedetă autohtonă într-o ipostază amuzantă sau ai introduce în textul tău o referință la o celebritate ori chiar părerea acesteia, șansele de a ajunge să fii share-uit în masă cresc exponențial. Pe lângă faptul că este mai captivant pentru consumator, crești și șansele ca produsul tău să fie mai ușor de găsit de motoarele de căutare (prin simpla indexare a numelui vedetei ca și cuvânt cheie), ceea ce înseamnă și mai multă vizibilitate pentru tine.

Povestea – în era audio-vizualului, avem impresia că e de ajuns să pui sub ochii privitorului câteva cadre spectaculoase, filmate cu tehnică de ultimă oră, ca să faci tot ce vrei din el. Din (ne)fericire, oamenii mai au încă nevoia de a le fi stimulate imaginația și afectivitatea, de aceea vor gusta întotdeauna și o poveste frumoasă. Povestea este cea care îți duce mesajul la inima posibilului client, ea este vocea care să-l convingă să dea mai departe clipul tău prietenilor săi. Textele bine scrise, clipurile cu o parte narativă care trezește o emoție în cel care le parcurge au mai multe șanse să fie împrăștiate. Ochiul încântat atrage atenția, dar emoția trezită este cea care vinde. Tom Burrow, digital communications manager la Umbro spune că trebuie să ”prinzi” audiența la nivel emoțional. Indiferent că folosești umorul, șocul, tentele sexuale sau o poveste de viață, scopul ar trebui să fie acela de a ajunge la inima auditorului tău în asemenea hal încât să nu îi dai altă variantă decât cea de a transmite mai departe produsul tău.

Clientul si problema lui, nu tu si produsul tau. Poate părea ciudat ca un clip despre brandul tău să nu aibă ca personaj tocmai produsul tău. Oamenii nu mor de curiozitate să știe cât de grozav ești tu în ochii tăi sau ce ai mai scos nou pe piață… Oamenii vor să știe cum să scape de probleme, cum să își rezolve nevoile și, dacă reușești să le arăți situații în care să se imagineze pe sine, deja sunt de partea ta. Iar tu, de partea lor, cu produsul salvator! Arată-le problema, fă clipul sau textul despre ei, ajută-i să-și identifice (sau construiască) nevoia, apoi fă-ți introducerea (nu trebuie să le vinzi ceva din prima, e destul să asocieze viralul cu numele tău).

Timing-ul – foarte important este și momentul în care decizi să lași produsul tău la vedere. Profită de ocaziile mari, când consumul general crește, inclusiv cel mediatic. Paștele, Crăciunul, vacanțele de vară sunt momente în care oamenii au timp să mai frunzărească rețele sociale și să trimită prietenilor ceva amuzant. Un text distractiv, în care să inserezi logo-ul sau motto-ul tău, pe post de felicitare electronică e doar o idee. Pune-ți la treabă departamentul de comunicare sau agenția a cărui client ești – Paștele e aproape!

Ai încredere! Nu îți face speranțe exagerate cu privire la virale, dar nici nu te gândi că doar prietenii tăi apropiați vor da like noii aplicații sau celui mai recent clip. Ține cont că e important să faci un produs cât mai bun, cu o echipă de profesioniști. Dacă ideea e uimitoare, poanta e bună și nu e atât de lung încât să plictisească sau atât de scurt încât să frustreze, ai mare parte din ingredientele unui viral de succes. Restul… ține de noroc și de vizibilitatea ta în rețelele sociale!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *