Cum ajungi să ai o idee de afaceri genială?

omul-cu-ideeaNu-i așa că v-ați întrebat mereu cum de cutare a avut ideea aceea de afaceri atât de inspirată să producă post-its, mașini, înghețată, curele, ciuperci, roșii și tot ce mai există pe lumea aceasta și noi folosim sau/și consumăm???  Eu mă întreb în fiecare zi și lucrez constant să mă lovească și pe mine ”The one”, cea mai bună idee din câte am avut până acum.

Am un prieten care s-a trezit într-o zi din pat și a scris repede pe o foaie ”un local cu înghețată italienească”, 3 ani mai tarziu a reușit și are mare succes acum. L-am întrebat într-o zi, cum de s-a întâmplat să facă mișcarea aceasta, el inginer cu diplomă și și-a deschis o cafenea aproape de centrul Bucureștiului. Mi-a spus că ideea nu a apărut în mintea lui din senin, ca prin vis, ci după lungi urmăriri și cercetări ale pieței.

Iată, așadar, ce ar trebui să faceți să vă bată și vouă pragul doamnele idei geniale.

  1. Nu contează meseria sau specializarea din facultate și job. De multe ori, mintea noastră nu percutează și refuză cu tot dinadinsul să observe anumite semnale în jurul său doar pentru că nu activează într-un anume domeniu. Este o greșeală de neiertat. Studiile pe care noi le urmăm sunt folositoare pentru dezvoltarea gândirii noastre nu și pentru creioanarea drumului nostru în viață. Așa că data viitoare când vă bate pe umăr o idee fantastică, care nu are absolut nicio legătură cu ce ați studiat, analizați mai bine situația și încercați, există oricum o mulțime de cursuri în orice domeniu. Am citit despre o doamnă de origine turcă care studiase finanțele în New York și pare-mi-se că lucra în domeniul bancar în Turcia. Când soțul ei a venit în România, obținând o poziție importantă aici, s-a mutat și ea și ce credeți că a făcut, a deschis un restaurant, care în momentul de față este celebru în București si se bucură de un mare succes. Așadar, succesul poate răsări din multe izvoare, indiferent de ce ați studiat.
  2. Nu vă fie teamă de inovație. Gândiți-vă la orice minunăție, cele mai mărețe idei s-au născut din inovații, din imaginația noastră fără granițe. Și ce dacă cineva vă va pune bețe-n roate, mergeți înainte. După cum spunea și Larry Ellison ”Când inovezi, pregătește-te ca toată lumea să-ți spună că ești nebun delegat”. Eu la un moment dat mă gândeam să inventez un duș cu butoane, din unul să iasă gel de duş, din altul șampon, din altul balsam și un buton mare din care să iasă apa, nebunie curată, ce mai, vă dați seama ce costuri colosale ar rezulta dintr-un asemenea proiect, în plus, au apărut acum cutiile montate pe perete cu șampon, săpun etc., dispozitive care sunt foarte ușor de utilizat. Toată lumea mi-a zis că e un lucru complicat și cam lipsit de sens și cel mai probabil așa este, dar  tot mi-ar plăcea să am așa ceva în casă sau să găsesc în hoteluri un astfel  de duș inteligent.
  3. Atenție mare. Fiți  atenți la orice stimul din afară: știri, ziare, decomentare, site-uri de specialiate, discuții, imagini,  ședințe, întâlnirile de la birou cât și  întâlnirile cu prietenii. Absolut orice contact al vostru cu exteriorul trebuie luat în considerare. Spre exemplu, am mâncat deunăzi la un restaurant mongolez și unul dintre bucătari ne povestea printre altele că  au deschis restaurantul în iunie și a început să meargă afacerea în octombrie. Mi-a dat o extraordinară informație despre domeniu, cât durează până devii cunoscut și de ce –probabil că deschizând în iunie când lumea începe să plece în concediul de vară este un motiv  din cauza căruia au câștigat puțină clientelă la început. Un alt exemplu elocvent: mă plimbam acum câteva zile pe străzile din București în zona străzii Paris, când am văzut o clădire care avea o formă neobișnuită și interesantă înconjurată cu un fel de crengi  din metal, dând senzația unui copac. Când m-am apropiat, am văzut ce scria pe clădire, numele unei firme de arhitectură. Și m-am gândit, ce marketing extraordinar!!, orice potential client ce va trece pragul sediului, va observa originalitatea arhitecților pe care tocmai a venit să-i cunoască.
  4. Documentare permanentă. Acum, în afară de faptul că trebuie să fiți atenți la orice mișcă, trebuie să vă și documentați puțin. Citiți povești de succes, urmăriți activitățile altora, citiți cărți de antreprenoriat.
  5. Cercetare trend-uri. Uitați-vă în jur! De ce are lumea nevoie, ce este la modă, puteți anticipa următorul trend, de ce aveți voi nevoie, ce v-ar face viața mai ușoară, mai confortabilă? Eu îmi caut mereu nevoile, ce îmi doresc și nu pot să obțin? De exemplu, mai toate magazinele cu haine pentru oameni supraponderali s-au deschis din nevoia aceasta care la un moment dat nu era satisfăcută, oamenii mai plinuți puțin trebuind să-și facă haine pe comandă. Încă mai există problema aceasta din ce am auzit prin târg, așadar, iată o nevoie care nu este pe deplin satisfăcută. Din multe întrebări, se nasc multe idei, așa că treceți pe hârtie zecile de întrebări și răspunsuri. Este imposibil să nu răsară o rază de soare din mijlocul lor.
  6. Simulări. Ideile de afaceri geniale se observă mai bine când le așezăm pe hârtie. Dacă aveți câteva noțiuni în cap, dar încă nu vă este clar definită o idee, încercați să faceți niște simulări. De la punctul A, ajungeți la punctul B, aveți nevoie apoi de C și îl întâmpinați astfel pe D. După definirea clară,  încercați să vă faceți o analiză de cost-beneficiu sumară. Ce costuri aveți, care sunt veniturile pe care le estimați (aici trebuie să analizați cererea și oferta de pe piață), care ar fi profitul pe care l-ați obține? Dacă analiza vă iese ok, atunci, puteți merge mai departe cu gândul și chiar să vă stabiliți niște pași de urmat pentru inițierea ideii  voastre. Dacă nu iese ok în primă fază, atunci nu trebuie să vă mai chinuiți degeaba, idei puteți avea multe, dar trebuie să fie și viabile.
  7. Nu în ultimul rând, dacă nimic nu vă trece prin minte și vă grăbiți să vă întâlniți cu ideea, citiți site-urile și blog-urile dedicate ideilor de afaceri și veți găsi multe exemple. Poate, poate careva dintre ele vă va inspira.

Identificarea ideii geniale este o muncă asiduă, nimeni nu a visat, toată lumea a muncit pentru a o întâlni, într-un mod sau altul. Este adevărat că trebuie să avem o sclipire, dar tot trebuie să ne străduim să prindem trenul, trebuie să cunoaștem direcția și destinația și apoi totul va veni de la sine.

Succes!

R: Irina Velea

One thought on “Cum ajungi să ai o idee de afaceri genială?”

Comments are closed.