Cum lucrează social networking-ul pentru succesul afacerii tale

Social-MediaSocial networking nu mai este de ceva vreme doar o modalitate de a-ţi face prieteni prin intermediul Internetului. Antreprenorii au descoperit treptat că un cont pe o reţea socială îi poate aduce mai aproape de clienţii actuali sau potenţiali, de furnizori, distribuitori sau de alţi parteneri de afaceri.
Urmând exemplul conturilor private de networking, întreprinzătorii au început să se bucure de simplitatea comunicării mesajelor lor, cât şi de costurile reduse ale transmiterii acestora la scară foarte mare.

De ce este importantă activitatea de social networking pentru succesul unei afaceri?
În primul rând, odată ce ai deschis un cont pe un site de social networking, poţi intra în legătură cu oricine a aderat la acest serviciu şi ai posibilitatea să cunoşti o multitudine de oameni noi. Mai mult, graţie instrumentelor oferite de aceste reţele, este posibilă o căutare specifică pentru a găsi clientul sau furnizorul perfect.
Nu întâmplător, orice companie modernă din ziua de astăzi consideră un „must” să treacă în rândul strategiilor sale de marketing online prezenţa pe cele mai cunoscute platforme de social networking.
Promovarea companiei, a produselor sau a serviciilor oferite de aceasta devine mai simplă, mai bine „targetată” şi nu mai riscă să fie considerată „Spam” ca în cazul emailului. Pe de altă parte, spațiul de blog oferit de unele reţele poate fi valorificat pentru a furniza articole informative sau de analiză în sprijinul activităţii desfăşurate.
Un alt avantaj este faptul că ai ocazia să iei pulsul percepţiei companiei tale pe piaţă. Astfel, afli în timp real ce gândesc alţii despre afacerea ta, dar şi ce planuri au competitorii. Totodată, eşti la curent cu problemele care îi frământă pe oameni şi de aici îţi pot veni numeroase idei de afaceri.
Nu în ultimul rând, membrii echipei tale au şansa de a exploata reţelele de social networking pentru a colabora mult mai bine, creând grupuri de lucru în jurul proiectelor lor. Acest lucru îi ajută să se cunoască între ei şi să îşi adapteze acţiunile pentru reuşita proiectului.

Nu toate firmele cred însă în utilitatea social networking în activităţile de business şi, mai mult decât atât, puţine cunosc ce instrumente pun la dispoziţie aceste reţele pentru dezvoltarea şi promovarea unei afaceri.
Fără îndoială, printre cele mai populare servicii de social networking se înscriu Facebook şi Twitter. Ce poţi face aici pentru compania ta?

Facebook, o reţea cu peste 660 de milioane de utilizatori zilnic (cifră valabilă în martie 2013), este trecută cu vederea uneori de anumite companii din cauza caracterului său predominant social. Gurile rele spun că oamenii intră pe Facebook pentru a juca diverse jocuri ca Farm Ville şi Criminal Case sau pentru a vorbi cu prietenii, şi nu pentru a face afaceri.
Specialiştii în social media spun însă că este o greşeală să subapreciezi un astfel de potenţial. „Când ai la dispoziţie o platformă cu sute de milioane de oameni cum este Facebook trebuie să ştii că este ca o mană cerească pentru afacerea ta”, spune Lon Safko, expert în social media și co-autor al lucrării „Social Media Bible”. „Profilul pe o astfel de reţea este ca un index pentru compania ta”, crede Safko.
Un profil de companie pe Facebook funcţionează ca o platformă adiţională site-ului de bază şi oferă câteva instrumente de promovare destul de interesante.
▪ La profil poţi da informaţii utile despre compania ta – istoric, adresă, date de contact, hartă etc – la care să adaugi periodic postări despre produse sau servicii noi, promoţii, evenimente, performanţe ale companiei, analize de piaţă şi multe altele.
▪ Însoţirea postărilor de materiale foto şi video stârneşte un mare interes din partea utilizatorilor.
▪ Numărul de like-uri şi comment-uri reprezintă un barometru foarte valoros şi te ghidează în demersurile de dezvoltare şi promovare a produselor companiei. Dacă vei sta bine la acest capitol, iar oamenii vor interacţiona cu afacerea ta folosind şi celelalte instrumente ale reţelei (mesaje, feedback, share) înseamnă că eşti pe drumul cel bun.
▪ Serviciile „Facebook Ads” şi „Multiple Ads” te ajută să ajungi la clienţii potriviţi şi îţi oferă date despre impactul campaniilor tale de promovare. De asemenea, prin interfaţa Facebook Marketing înveţi cum să ai succes în afacerea ta apelând la facilităţile Facebook.

O reţea de socializare cu 200 de milioane de useri şi 400 de milioane de Tweets în fiecare zi, Twitter este o altă platformă care te poate ajuta să ai succes în strategia ta de marketing.
De remarcat că Twitter s-a orientat foarte bine pentru a răspunde nevoilor mediului de afaceri. Pentru început poţi consulta lista de avantaje a Twitter pentru trei mari categorii de afaceri:
Branduri şi agenţii, Mici afaceri şi Organizaţii non-profit.
De exemplu, cei din prima categorie pot folosi Twitter pentru:
▪ Dezvoltarea bazei de cunoştinţe utile și atragerea de adepți.
▪ Valorificarea tacticilor de promovare ale site-ului.
▪ Cooptarea angajaților în activităţile companiei pe Twitter.
▪ Identificarea şi conectarea oameniilor potriviţi pentru dezvoltarea afacerii.
▪ Folosirea unor facilităţi precum „Marketing with Twitter” sau „Ad products”.
Tot aici poţi afla: Cum îţi poţi personaliza brandul prin Twitter; Cum să scrii cele mai bune Tweets; Cum să măsori impactul contului tău; Cum să asiguri securitatea contului şi informaţiilor pe care le conţine acesta.

Twitter promovează deja poveşti de succes ale companiilor care au aderat la reţea şi le prezintă pe categorii după: industrie, targeturi, produse sau dimensiunea companiei. Acolo poţi găsi cifre legate de rezultatele obţinute de firme după ce derulat diferite campanii în reţea. Firmele pun la bătaie o „Provocare”, propun „Soluţii” prin Twitter şi apoi afişează „Rezultatele”.
De exemplu, Fujitsu, lider în domeniul tehnologiilor IT, şi-a propus să promoveze notebook-ul LifeBook prin intermediul Twitter către mai multe grupuri target – factori de decizie Business to Business, useri pasionaţi de tehnologii IT cât şi de review-uri în domeniu.
În acest scop a fost lansată o campanie digitală „Ultra Test Flight” în care 40 de bloggări IT au folosit notebook-uri LifeBook pentru a rezolva diverse sarcini creative. Experiențele lor au fost publicate pe blogul site-ului Fujitsu_TS. Pentru a crește gradul de conștientizare al acestei inițiative, compania a folosit Tweets direcţionate către utilizatorii ce ar fi putut fi atraşi de acest conținut.
În timpul campaniei, numărul celor interesaţi de subiect a crescut semnificativ. Totodată, userii care au intrat pe site-ul companiei urmând linkurile de pe Twitter au petrecut de trei ori mai mult timp pe site decât cei care au ajuns pe webul Fujitsu_TS prin alte canale de marketing.

Pentru a completa facilităţile oferite de reţelele sociale care se adresează publicului larg, pe „piaţa de social netwoking” au apărut şi site-uri dedicate profesioniştilor şi activităţilor de business. Printre cele mai apreciate se numără LinkedIn, cea mai mare reţea profesională, dar şi printre cele mai bune instrumente de marketing Business to Business.
Conceput special pentru dezvolta relațiile de afaceri, a ajuns la 225 de milioane de utilizatori activi din peste 200 de ţări. Reţeaua este folosită în prezent cu succes pentru promovarea brandului personal al executivilor, pentru dezvoltarea vânzărilor și pentru oportunităţile de marketing.
Cine îşi doreşte o activitate de succes pe LinkedIn trebuie să ia în serios construirea profilului şi să exploateze cu minuţiozitate facilităţile platformei:
▪ Profilul trebuie să fie complet şi să conţină toate informaţiile care pot reprezenta un atu în câştigarea încrederii şi consolidarea brandului.
▪ O fotografie bine aleasă va da personalitate profilului.
▪ Lucrează permanent la crearea conexiunilor utile şi aderă la grupuri ce îţi pot fi de folos în activitatea ta.
▪ Actualizarea permanentă a profilului este extrem de importantă.
Adaugă mereu exemple de succes din activitatea ta profesională sau vino cu ştiri din industria în care activează afacerea ta.
▪ Adaugă URL-uri însoţite de titluri atractive pentru a atrage atenţia.
▪ Informaţiile oferite trebuie să fie de un real ajutor pentru conexiunile și grupurile construite.
În ceea ce priveşte instrumentele de marketing de pe LinkedIn, vei decoperi că ai mai multe posibilităţi. Poţi valorifica secţiuni precum
“My Website”, “My Company”, “My Blog”, “My RSS Feed” şi “My Portfolio”.
De asemenea, un antreprenor poate rula un anunț direcționat în funcție de locație, industrie, titlu, companie și alte caracteristici demografice. LinkedIn oferă contracost şi facilităţi mai sofisticate precum cele de CRM (Customer Relationship Management) sau serviciile “Lead Builder” şi “Profile Organizer”.

Pe lista celor mai populare reţele de Social Networking se mai adaugă platforme precum Google+, Pinterest, You Tube sau My Space.
Fiecare are specificul său şi se potriveşte unui anumit tip de activitate. Depinde de tine să le alegi pe cele care ţi se potrivesc şi să le faci să lucreze în favoarea ta.
Pentru a face alegerea corectă este bine ca, înainte de a deschide un cont pe o reţea de socializare, să îşi pui câteva întrebări de bază:
Ce nevoi are compania mea din acest punct de vedere? În ce fel vreau sa folosesc această platformă? Cui vreau să-i atrag atenţia? Ce resurse am la dispoziţie pentru întreţinerea contului şi cine se va ocupa de dezvoltarea şi actualizarea sa? Cine va avea acces la acest cont?
Odată ce ai găsit răspunsurile la aceste întrebări şi ai o imagine clară despre aşteptările tale de la viitorul cont, dar şi despre posibilităţi, poţi trece la acţiune.
Începe o nouă provocare pentru tine, însă totul ţi se va părea mai uşor dacă:

Vei avea un mesaj clar, iar obiectivele tale vor fi bine conturate. Toată lumea trebuie să înţeleagă ideile pe care le transmiţi.
Eşti pregătit pentru multă deschidere şi transparenţă în comunicare. Secretomania şi rezervele în a exprima intenţiile companiei nu sunt de bun augur pe o reţea socială. Cel puţin până la un anumit punct.
Vei folosi postări relevante. Selectează cu atenţie ce să aduci în atenţia utilizatorilor, altfel postările tale nu vor avea impactul aşteptat. Nu exagera cu promovarea produselor tale, ci propune mai degrabă soluţii la problemele semnalate.
Vei fi deschis la schimbare. Platformele de social networking vin mereu cu lucruri noi. Nu ezita să le utilizezi dacă sunt în favoarea afacerii tale. De asemenea, fii flexibil când angajaţii tăi îţi propun noi tehnologii de comunicare ce pot fi valorificate prin social networking.
Nu îţi va fi teamă să ai o atitudine uşor personală. De la caz la caz, câteva detalii care umanizează pot crea o legătură mai apropiată cu clienţii şi colaboratorii.

Trebuie să ştii însă că nu vei obţine rezultate peste noapte din social networking. Orice instrument, oricât de eficient ar fi, are nevoie de multă muncă şi răbdare ca să funcţioneze. Totuşi, dacă vei persevera, vei ajunge să înveţi cum să atragi atenţia asupra brandului şi produselor tale şi cum să pui în valoare experienţa companiei. Mai mult, vei descoperi ineditul social networking-ului. După cum spune Kim Garst, expert în strategii de brand şi social media, acesta îţi va schimba viaţa nu doar din perspectiva business-ului tău, ci şi la nivel personal.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *