Cum măsurăm succesul?

succes

Ești un antreprenor de succes sau încă mai ai un drum lung până la a culege laurii? Afacerea ta merge bine sau te păcălești singur? Astfel de întrebări sunt firești atunci când ai un business, iar evaluarea corectă a direcției în care merge acesta face parte din portofoliul unui antreprenor de succes. Fiecare definește reușita în modul său, însă e sănătos pentru afacerea ta (și pentru somnul tău!) să te asiguri că ești realist cu privire la perfomanțele business-ului tău. Mai jos, îți sugerăm câțiva factori de care să ții seama când evaluezi cota de succes în ceea ce faci!

Profitul financiar

Știm cu toții că fără pasiune visele mari nu se vor transforma în realități fericite. Pe de altă parte, visele nu sunt de ajuns pentru a deveni un antreprenor remarcabil – ne place sau nu, este mereu vorba și despre bani. Cât investești, în ce investești, ce riscuri financiare îți asumi, ce parteneriate închei, ce scoți pe piață și de pe piață, ce politică de prețuri practici, toate sunt decizii pe care le iei zi de zi. În funcție de ele, conturile tale pot avea de suferit sau… de câștigat. De aceea, o metodă bună de evaluare a felului în care îți desfășori activitatea este să analizezi sistematic profitul pe care îl faci. Analizează acest aspect lunar, anual și prin comparație, cu companii din domeniul tău. De exemplu, dacă ai investit 50.000 de euro într-un an și ai scos profit 5.000, iar o companie concurentă a investit 25.000 și are un profit de 4.000, atunci nu ar trebui să te gratulezi prea tare pentru că în mod clar concurența ta a avut ceva mai mult succes cu modul în care și-a condus afacerea și politica de investiții. Așadar, folosește toate datele financiare pe care le ai, fă analize permanent și observă cât mai devreme unde sunt ”găurile” care îți mănâncă bugetul, dar și punctele tari care îți înmulțesc banii. Chiar dacă ai un start-up sau o afacere de familie, cere măcar o dată pe an părerea unui analist financiar sau a unui contabil cu experință pentru ca anul viitor succesul să fie și mai mare.

Clientul nostru, stăpânul nostru

În mod clar nu putem mulțumi pe toată lumea și satisface toate gusturile, dar un antreprenor care se respectă, care crede în afacerea lui și care și-a făcut planuri mari, încearcă. A păstra legătura cu clienții tăi, a cere feedback și mai ales a ține cont de el, reprezintă metode prin care să te asiguri că știi ce se așteaptă de la tine și că poți să oferi acele lucruri. Un client mulțumit este cea mai bună reclamă, la fel cum unul nemulțumit va face ca investițiile tale în promovare publicitară să se transforme în bani aruncați pe apa sâmbetei. Profită de faptul că mai toată lumea are acces la internet și folosește acest lucru în strategiile tale de marketing. Simplul fapt că dai ocazia clienților tăi să își spună părerea, că le trimiți newslettere interactive și că le faci oferte care le aduc zâmbetul pe buze, reprezintă un plus pentru tine. Cât mai mulți clienți este o măsură a succesului, iar cât mai mulți clienți mulțumiți este măsura cea mai potrivită. Așadar, cunoaște-i, curtează-i, cucerește-i și nu-i lasă să te părăsească prea curând!

Unde-s mulți puterea crește

Poate că ideea a fost a ta şi primii pași i-ai făcut singur și probabil nu ți-a fost ușor, așa că ai tot dreptul să fii mândru de tine pentru faptul că azi ești un antreprenor capabil să îi inspire pe alții cu succesul său. Indiferent că ești la început de drum sau că ai deja experiență, știi că unul dintre secretele unui business în zilele noastre îl reprezintă oamenii cu care te asociezi! Am fost ființe sociale din zorii existenței noastre ca specie, și azi în era Facebook, acest lucru se vede mai mult decât oricând. Networking-ul, legăturile pe care le formăm cu ceilalți în online sau offline, sunt mijloace prin care ne facem vizibili atât pieței, cât și posibililor investitori și colaboratori. Mai mult, sunt mijloace prin care ne putem evalua succesul. Faptul că primești oferte de parteneriat de la oameni pe care îi admirai în timpul facultății pentru ceea ce reușiseră deja să facă în lumea afacerilor, sau că ești invitat la workshop-uri sau la traininguri pentru a-ți împărtăși povestea, sau poate chiar faptul că oameni despre care n-ai auzit niciodată îți scriu mesaje de apreciere, sunt dovezi că faci bine ceea ce faci. Nu uita să fii prietenos, să lași loc de discuții și de propuneri de colaborare oriunde pui piciorul, să oferi ajutor la fel de mult pe cât primești și, la sfârșit de an, să tragi linie! Dacă ai căsuța poștală (virtuală sau nu) plină de mesaje, bucură-te: tu și afacerea ta sunteți pe drumul cel bun!

Angajații, sufletul afacerii

Oamenii alături de care lucrezi sunt la fel de importanți ca și clienții tăi. E nevoie să îți amintești mereu de faptul că fără ei n-ai fi aici. Chiar dacă orice pădure are uscături și chiar dacă și cei mai buni au zile rele, când lucrurile sunt făcute dezamăgitor de prost, echipa rămâne un element cheie în definirea și construirea succesului tău. Evaluând ce fel de oameni ai lângă tine, cât de performanți sunt, dar și cât de satisfăcuți sunt de job-ul lor, evaluezi afacerea pe care o ai. Ai angajați care au primit premii pentru inovațiile lor, pentru ideile lor sau pentru campaniile în care s-au implicat? Ai angajați care se oferă să rămână la birou peste program pentru că au aceeași pasiune pentru afacerea ta ca și tine? Ai angajați care nu se tem să vină la tine și să-ți spună deschis ceea ce cred ei că nu merge bine? Atunci ești un manager bun și afacerea ta merge cum trebuie. Comunicarea, mintea deschisă și motivația care trebuie întreținută cu orice preț (financiar și nu numai) sunt elementele cheie prin care te asiguri că echipa ta își face treaba. Iar o echipă închegată, puternică și motivată înseamnă, de cele mai multe ori, o afacere de succes. Folosește chestionare care să scoată în evidență gradul de satisfacție al echipei, coeziunea la nivelul grupului, sugestiile membrilor pentru un management și mai bun, ține cont de ele și fii, alături de ei, cel mai bun!

Dar cu tine cum rămâne?

Stai la birou cu săptămânile și nici nu mai știi ce vârstă au copiii tăi? Poate că îți cresc frumos conturile din bancă, dar oare e o dovadă că faci bine ceea ce faci stând îngropat în hârtii zi și noapte și vâzându-ți familia doar în concediile anuale? Un antreprenor performant poate împăca foarte bine capra și varza, viața privată și afacerile. Dacă stai doar la birou, e un semn că ceva nu merge chiar perfect – de ce nu există oameni care să preia din sarcini? De ce apar atât de des situații neprevăzute care nu pot fi rezolvate decât de tine? De ce, deși ai 9 ore de petrecut la job, acestea nu îți sunt de ajuns? Poate mai ai de învățat, poate te-ai implicat în prea multe lucruri deodată, poate ai nevoie de ajutor. Un dezechilibru între planurile vieții tale nu doar că îți taie șansele de a te bucura cu adevărat de rezultatele muncii tale (la ce bun să câștigăm bani dacă nu avem timp, sănătate sau oameni dragi cu care să îi cheltuim?), dar e și un semn că afacerea poate scăpa de sub control. Asigură-te că ții în mâini frâiele, că sunt oameni pe care te poți baza când ai ieșit cu familia în parc și care nu te vor suna din 10 în 10 minute. Nu în ultimul rând, fii onest cu tine: inima ta îți spune că lucrurile merg bine? Fă-ți un chestionar de evaluare și aplică-ți-l periodic – ce crezi că merge bine, ce ar putea fi îmbunătățit, ce depinde de tine și ce ar putea face alții? Nu uita că tu duci greul, așa că nu face mereu exces de zel: suprasolicitându-te, riști să pierzi totul.

Atitudine de succes

Nu în ultimul rând, fii realist, dar și pozitiv! Măsura în care îți păstrezi optimismul e o dovadă a gradului tău de maturitate antreprenorială. Frica, pesimismul, iritabilitatea se transmit ușor, iar angajații, clienții sau familia ta pot fi contaminați fără să îți dai seama. Dacă simți că lucrurile nu merg grozav, ai încredere că vei găsi o soluție alături de oameni care te pot și vor să te ajute. Pe de altă parte, dacă simți că lucrurile sunt bune, fii și mai optimist: o astfel de atitudine îți va hrăni sufletul, echipa, familia și afacerea! Gândirea pozitivă nu e totul, dar e mai mult decât un simplu mit. Începe prin a crede că succesul e un drum, nu doar o destinație și fă tot ce poți pentru a-l parcurge frumos până la capăt!