Cum să păstrezi angajații de valoare – mic îndrumar

valuable

În afaceri, ca în orice alt domeniu al vieții, e greu să crești de unul singur. Fiecare business pe care îl începi de la zero presupune efort, determinare, viziune și, nu în ultimul rând, oameni care să-ți împărtășească valorile și dorința de a face performanță. E simplu să-ți dai seama că, fără oameni pasionați, planurile tale pot rămâne, mult și bine, pe hârtie… Așa că este nevoie, de la bun început, să pescuiești cât mai mulți peștișori de aur și să înveți din mers cum să-i păstrezi în echipa ta!

Pasul întâi – identifică oamenii potriviți

Înainte de a pune în practică strategiile prin care să-ți ții aproape oamenii capabili să dea viteză viselor tale de afaceri, asigură-te că îi alegi cum trebuie.

Este practic și reconfortant să crezi că nimeni nu este de neînlocuit, dar ține de înțelepciune să accepți că a păstra este mai eficient decât a face permanent headhunting! Așadar, fă o listă cu oamenii care îți sunt indispensabili în firmă în acest moment. Fie că sunt directori de departament, oameni de comunicare, secretare sau personal de îngrijire, fiecare angajat merită cântărit în termeni preciși – ce aduce în firmă, ce potențial are, cât de mult costă, cât de ușor se lucrează cu acea persoană, unde ar mai putea fi îmbunătățită performanța ei.

Pentru că echipă este cuvântul care definește adesea succesul, înconjoară-te de oameni sociabili, cu un caracter puternic, capabili să își asume valorile deontologice ale companiei sau ale domeniului tău de activitate, oameni pe care te poți baza, oameni deschiși, pozitivi, responsabili, cu inițiativă, proactivi, dar și disciplinați, auto-didacți, motivați de activitatea lor. Cu alte cuvinte, oameni la fel de pasionați ca tine, care nu muncesc doar pentru bani și care vor o carieră, nu doar o profesie.

Evident că nu îți poți da seama de la interviul de angajare dacă au toate aceste calități, dar, cu timpul evaluările tale și performanțele lor ar trebui să te convingă. Dacă ai în echipă oameni care dețin cel puțin jumătate dintre atributele menționate, păstrează-i și prețuiește-i! Ei sunt motorul afacerii tale, vântul în pupă pentru ca tu și visele tale să ajungeți la destinație. Iată câteva strategii pentru a-i ține lângă tine pe oamenii care te duc departe!

Mediul de lucru și perspectivele de creștere

Un angajat dornic de performanță, pasionat de ceea ce face, își dorește să știe, de la bun început, care îi sunt perspectivele. În ce fel se poate dezvolta ca profesionist și ca om? Echipa și domeniul în care lucrezi, îi va permite să-și împlinească propriile vise cu privire la carieră? Cei care sunt pasionați de ceea ce fac urmăresc, în primul rând, dezvoltarea ca profesioniști și abia apoi banii. Așa că nimeni nu visează să se pensioneze după 40 de ani în care a avut același post și în care știe la fel de multe (sau de puține) ca la 20 de ani, când a intrat în firma ta.

Vorbește-le angajaților tăi de viziunea ta cu privire la dezvoltarea și perfecționarea continuă a fiecărui membru din echipa ta, încurajează-i să își urmeze propriile vise, să îți ceară sfatul și suportul, să vadă în tine un coleg de drum, pasionat de același domeniu ca și ei, nu un șef care le dă sarcini și îi plătește la sfârșit de lună.

O bogată cultură organizațională

Dacă pe mulți îi sperie ideea de cultură organizațională, pe angajații care au nimerit bine și nu vor să mai plece niciodată, îi încântă. Cine face diferența? Tu, managerul, și valorile tale! E important să încurajezi dezvoltarea unui spirit de echipă, al unei identități de grup și să oferi angajaților un mediu organizațional în care să existe motivație, energie, noutate. Dacă reușești să insufli echipei ideea că nu sunteți o sumă de oameni care lucrează împreună, ci parteneri pe un drum comun, care aduce provocări, dar și satisfacții, atunci ți-ai câștigat loialitatea angajaților.

Cum să faci toate acestea? Fiind tot timpul printre ei – arătând înțelegere, disponibilitate, oferind mentorat, prietenie, recunoaștere! Inspirându-i și având încredere! Te vor răsplăti cu încredere și inspirație!

Provocări și recompense

Se spune că liderii nu se tem să crească alți lideri. Așadar, o strategie utilă în a păstra oameni valoroși este să le dai spațiu și oportunități de creștere. Responsabilizează-i, provoacă-le spiritul inovator, testează-le limitele, încurajează-i, învață-i să piardă și să câștige! Ca manager, e de datoria ta să faci din oamenii care-ți sunt în subordine alergători de cursă lungă și… învingători!

Oamenii pasionați de ceea ce fac se vor simți motivați să-și stea alături dacă vor vedea că apreciezi la ei și alte calități, nu doar pe cele de executant. În plus, nu uita de recompense! Fiecare mică victorie a unui angajat e și victoria ta! Un client mulțumit, un contract nou, un feedback bun de la parteneri pentru că unul sau mai mulți dintre angajații tăi au făcut treabă bună înseamnă un plus pentru el, dar și pentru tine.

Recompensele pot fi de multe feluri – de la o vorbă bună, la avansare, la bonusuri financiare. Orice ai alege, nu uita să alegi cu inima și să oferi din inimă. Așa se crește un profesionist, așa se naște o echipă, așa se merge spre succes!

Banii vorbesc

Deși nu spun totul, banii vorbesc destul de mult despre valoarea pe care o dai angajaților buni și foarte buni. Dacă nu cumva sunt niște poeți visători care vin la lucru pentru că se satură să stea și să scrie poezii toată ziua în căsuța lor cu aer eminescian (în care nu funcționează lumina sau gazul pentru că n-au mai plătit facturile de jumătate de an), oamenii de valoare din echipa ta au nevoie să fie plătiți bine.

Evident, recompensele bănești depind de performanța lor și de plafonul tău salarial, dar este nevoie să ai o politică destul de clară de salarizare. Să oferi bonusuri, să renegociezi salariul după o anumită perioadă, să ai flexibilitatea de a înțelege că, așa cum tu trăiești din afacerea ta, și oamenii aceștia trăiesc din munca lor. Iar munca și mulțumirea lor se reflectă în afacerea ta, în veniturile tale, în succesul tău. Sunteți o echipă, da?

Flexibilitate

În cartea sa, Keeping valuable employees, Suzanne Dibble vorbește despre faptul că linia dintre mediul personal și profesional nu mai este la fel de clară ca acum 20 sau 40 de ani. Oamenii petrec mai mult timp la locul de muncă, sarcinile lor sunt mai diverse, nevoile personale ale omului modern au crescut. Cu alte cuvinte, nu se pot comporta ca niște roboței harnici care, 10 ore pe zi, își pun viața personală pe pauză și se dedică, trup, minte și suflet, afacerii tale!

E nevoie ca uneori să înțelegi nevoia angajaților de a lucra de acasă, de a avea un program flexibil, să iei în considerare problemele lor personale (care, nerezolvate, îi vor împiedica să se concentreze sută la sută pe ceea ce le cere șeful…), să le oferi suport și ghidare și dincolo de birou.

Dibble spune că, în esență, sunt două lucruri pe care să le oferi angajaților tăi pentru un echilibru pe axa personal-profesional: oferă-le servicii personale la locul de muncă (sală de fitness, reduceri la concerte, petreceri tematice, vacanțe etc) și dreptul de a-și urmări pasiunile și la birou (o mini-bibliotecă, pauze mai lungi în care să facă sport cu colegii, seri de film, ieșiri de o zi cu echipa etc).

Nu uita nici de servicii care arată că te interesează bună-starea angajaților tăi – consulturi medicale pentru toată echipa, o zi pe săptămână în care toată lumea să se îmbrace casual, cursuri de gătit, de creative writing, de artă sau de orice altceva i-ar putea interesa. În acest fel, oamenii valoroși vor ști că, lângă tine, sunt apreciați atât ca angajați, cât și ca indivizi unici, cu gusturi unice și cu nevoi diverse, nevoi care nu se reduc doar la câștigarea unui salariu.

Cu cărțile pe masă

Un bun manager este și un bun negociator. Tot din categoria ”cum să ții lângă tine oamenii de valoare” este și strategia prin care te impui când e vorba de riscul pierderii unui om fără de care compania ta n-ar fi unde se află azi.

Ce faci când mâna dreaptă vrea să plece? Îi deschizi ușa larg și îi faci vânt pe scări pentru că te-a dezamăgit cu decizia lui de a părăsi corabia viselor… tale?

Primul pas este să afli adevarăta motivație pentru care pleacă: un post mai bun, un post mai bine plătit, pornirea unei afaceri proprii sau nemulțumirea față de anumite aspecte din afacerea ta? Apoi, urmează încercarea de a-l recuceri pe angajatul-minune. Oferă-i mai mult, arată-i că îl vrei, în continuare, alături de tine. Dacă decizia lui rămâne de neclintit, angajează-te într-o relație de tip adult-adult și fă-i plecarea frumoasă. Oferă-te să îi acorzi suport și mai târziu. Dacă pornește pe drumul lui, lasă-i ușa deschisă pentru a-ți cere sfaturi – poate, pe viitor, veți fi parteneri de afaceri. Nu te supăra, bucură-te că ai ”moșit” un talent! Și strânge-i mâna – după ani sau zeci de ani în care ați urmat același vis, vă leagă mai mult decât o relație de muncă. Vă leagă prietenia care, uneori, e un câștig mai mare decât profitul incredibil pe care ți l-a adus acest om în care ai crezut.

Nu uita că, până la urmă, orice sfârșit este un nou început și depinde doar de tine să deschizi o altă ușă acolo unde una tocmai s-a închis. Curaj!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *