Cum să te comporți exemplar la o întâlnire de afaceri

intalnireDacă ai reușit să obții întâlnirea mult dorită, deja succesul este garantat pe jumătate. Însă cum facem ca succesul nostru să fie un întreg? Cum facem sa ne vindem produsul/serviciul după această fatidică întâlnire? De cele mai multe ori, cuprinși de emoții și trac, dăm cu piciorul unor înțelegeri colosale. Facem greșeli banale, ne fâstâcim și renunțăm la orice speranță că mai putem ajunge la un consens cu dragul nostru client sau partener.

Ei bine, există totuși, în tumultul de emoții, și premise care îți pot aduce succesul mult râvnit.

1. Pregătire. Gradul de pregătire pentru o întâlnire determină dacă aceasta va avea succes sau nu. Fă-ți lectiile de acasă, exact ca la școală:

– gândește-te la ceea ce vrei să spui sau să prezinți din domeniul tău de activitate pentru a nu avea surpriza neplăcută de a nu ști să răspunzi la vreo întrebare; îți poți chiar imagina ce fel de întrebări ar fi posibil să primești și apoi pregătește-ți răspunsul;

– caută cât mai multe informații despre partenerul de întâlnire pentru a utiliza modalitatea de abordare corectă: informații despre business-ul lui, informații mai personale ( poate aveți aceleași hobby-uri și poți sparge gheața mai ușor), date despre interesele sale în afaceri etc.;

– repetă, repetă, repetă în oglindă pentru 10-15 minute cam cum crezi că ar trebui să decurgă întâlnirea pe scurt, îți va amplifica încrederea că vei reuși o figură frumoasă la întâlnire.

2. Materiale. Un profesionist care dorește să acapareze atenția interlocutorului său știe că la o întâlnire, materialele vizuale au un efect halucinogen. Pe mine spre exemplu m-ai captat cu totul dacă-mi prezinți un power point curat, amuzant și cu efecte speciale. Recomand de asemenea să-ți iei cu tine la întâlnire și o agendă de lucru aspectoasă și un pix elegant. N-aveți idee cât de mult contează aceste lucruri în eticheta adecvată a unei întâlniri. Dacă vii cu o agendă murdară, cu foile strâmbe și șifonate, cu un pix rupt și un calculator vechi de 20 de ani, nu prea inspiri seriozitatea și credibilitatea atât de necesare unei încheieri de afaceri.

3. Atitudine. Atitudinea bat-o vina,  este cea care face diferența. Poți să fii pregătit/ă până în măduva oaselor, dacă nu știi să te comporți, nu obții nimic. O atitudine încrezătoare, sigură, dar lipsită de aroganță, prietenoasă, dar fără exagerări, demnă și lipsită de esențe deluzorii, este rețeta perfectă pentru o întâlnire furmoasă de succes, care să se și concretizeze în rezultate palpabile. Așadar, iată armonia atitudinii tale la întâlnire:

– prezintă-ți numele și funcția fără aroganță, chiar dacă ești doctor pe hârtie în economie: ”Mă numesc Domnul/Doamna X și sunt manager la firma cutare” simplu și fără zecile de titluri  alăturate;

– vorbește calm, clar și fără ocolișuri;

– fii prezent/ă, nu cu mintea haihui, nimeni nu apreciază oamenii neatenți;

– ascultă și lasă-ți partenerul să-și termine fraza, opusul este egal cu lipsa de respect;

– folosește cuvinte frumoase, nu neapărat formale, dar cu o rezonanță sonoră plăcută; fii atent /ă însă, nu folosi cuvinte pompoase pe care nimeni să nu le înțeleagă, nici măcar tu…simplitatea este de bază;

– vorbește rar și nu ca o moară hodorogită, lumea trebuie să țină pasul cu tine;

– mulțumește frumos și la începutul întâlnirii pentru invitație și la sfârșitul întâlnirii pentru timpul acordat.

4. Zâmbet. Zâmbetul tău este cartea ta de vizită, este ca un bibelou, un mic obiect decorativ pe fața ta care-ți conferă frumusețea și drăgălășenia sufletului. Cu zâmbetul tău cucerești lumea, prin urmare și oportunitățile ce se ivesc odată cu interacțiunea dintre oameni. Mai presus de toate, la o întâlnire de afaceri, zâmbetul conferă seninătatea și sinceritatea în construirea unei posibile relații de succes. O față posacă, urâcioasă, care nu exprimă bunăvoință nu poate să-ți aducă niciun fel de succes, darămite succes în afaceri.

5. Corectitudine. Indiferent de ceea ce propui sau ți se propune, fii corect/ă în oferte și alegeri. Nu folosi argumente false în favoarea ta, nu da impresia că le știi pe toate când de fapt nu știi și nici nu folosi minciuna pentru a obține ceea ce-ți dorești. Să fii corect și cinstit în ziua de azi este greu, dar este o așa nobilă virtute. În plus, minciuna are picioare scurte și obiceiul ingrat de a te face de râs atunci când este demascată. Eu cred foarte mult în ce spunea marele filosof Socrate ”Nu a trăi e de mare preț, ci a trăi cinstit”.

6. Interes. Lispa de interes te elimină din start din competiția pentru atingerea succesului. Dacă nu te interesează ceea ce-și dorește partenerul tău și nu vrei decât să obții beneficii de pe urma sa, fără prea mare implicare din partea ta,  atunci nu te mira când vei primi un simplu „pa”. Gândește-te puțin, în viața personală spre exemplu, ți-ai dori un prieten/prietenă care să nu empatizeze cu doleanțele tale, care să nu te ia în seamă nicicând și care să fie interesat doar de propriile plăceri?!? Evident că nu ți-ar plăcea… așa că întreabă-ți partenerul de afaceri ce-și dorește cel mai mult din colaborarea cu tine, care ar fi lucrurile de baza care l-ar mulțumi, ce și-ar dori să îmbunătățească în activitatea sa ș.a.m.d..

7. Flexibilitate. Fii deschis/ă în gândire, mulează-te și pe ideile altora, unele pot fi chiar geniale. Nu te baza doar pe soluțiile tale, poți combina soluțiile enunțate de către partenerul de întâlnire cu soluțiile gândite de tine. Un om flexibil va fi întotdeauna privit cu admirație, pentru că nu este deloc ușor să te adaptezi noutății sau valorilor străine ție. O mare avuție pentru o persoană sus-pusă, un om de clasă și avangardă, doctor în domeniul său,  este capabilitatea sa de a fi de acord și cu părerea altora. Nici nu știu dacă există ceva mai frumos de atât într-o relație de parteneriat.

Acestea fiind spuse, vă doresc ca toate întâlnirile de afaceri pe care le veți avea pe viitor să fie un succes real! Să fiți pregătiți, deschiși, onești, plini de entuziasm, cu zâmbetul pe buze și cu îndârjirea în suflet de a crea rezultate vizibile din aceste întâlniri și nu pierderi inutile de timp!

R: Irina Velea