De la Oprah Winfrey citire pentru antreprenorii cu targeturi înalte

oprahwinfrey_2005Cu siguranţă ştii cine este Oprah Winfrey şi ai auzit de succesul ei. Considerată de unii cea mai influentă femeie din lume, ea şi-a clădit prin forţe proprii un nume cunoscut pretutindeni, cât şi o avere de aproape 3 miliarde de dolari. Nu a făcut aceşti bani peste noapte ca unii bogătaşi de pe la noi, care se mai încurcă la justificarea milioanelor de euro, dar nici într-o viaţă.

În 1984, când a devenit gazda emisiunii „AM Chicago”, nu era decât o prezentatoare a unui show care stătea destul de rău în ratinguri. Nu i-a luat mult ca să aducă emsiunea pe culmile cotelor de audienţă. În numai doi ani, banalul „AM Chicago” devenea fenomenul naţional „The Oprah Winfrey Show”.

Oprah a luat decizia de a trece la statutul de entertainer la cel de antreprenor cu un venit de 290 de milioane de dolari pe an. Unii ar putea spune că televiziunea în sine a ajutat-o să obţină aceste performanţe, însă poţi fi sigur că este vorba de mult mai mult decât atât. Analizându-i evoluţia spectaculoasă, presa a adunat de-a lungul timpului o colecţie de principii care au inspirat-o pe celebra prezentatoare pe parcursul carierei sale. Am selectat pentru tine câteva dintre cele mai interesante idei enunţate de Oprah cu ocazia interviurilor pe care le-a acordat. Le poţi aplica în sprijinul prosperităţii afacerii tale, dar şi al unei vieţi personale de succes.

Ieşi din şabloane.
Încă de mici suntem învăţaţi de profesori, părinţi, mentori că, dacă vrem să reuşim, trebuie să respectăm un set de reguli şi să facem lucrurile într-un anumit fel. Viaţa şi mediul de afaceri i-au „predat” lui Winfrey o altă lecţie. Când lucra la primul ei job de prezentator de ştiri, i s-a spus că ar trebui să aibă un discurs plat, pe un ton neutru, fără vreo implicare afectivă. În schimb, Oprah şi-a urmat inima şi instinctul şi le-a vorbit telespectatorilor altfel decât o făcuse cineva până atunci. Cu emoţie şi empatie, ca şi cum ar fi trăit ea însăşi experienţa faptelor pe care le prezenta. Audienţa a fost încântată şi a adorat-o. La fel şi producătorii de televiziune. Oprah nu a renunţat la originalitate nici în anii de glorie ai carierei sale. Tot timpul a dărâmat bariere. După ani buni de realizare a emisiunii „The Oprah Winfrey Show”, a venit cu o nouă provocare. „M-am săturat de acest tip de emisiune în care oamenii stau pur şi simplu pe scaun şi îşi spun problemele. Apoi prelucrăm materialul… chemăm experţii să îşi spună punctul de vedere…. Sunt într-o fază a carierei mele în care mă întreb: Ce urmează?”, mărturisea ea la un moment dat. Ceea ce a urmat a fost un alt format de talk-show cu mai puţine povestiri gen tabloid şi cu mai mult accent pe probleme de larg interes din domeniul sănătăţii, politicii şi spiritualităţii. Încă o dată curajul lui Oprah de a fi o deschizătoare de drumuri a fost răsplătit. Show-ul ei a adus cele mai mari ratinguri de televiziune până în 2011 când a decis să se retragă.

Răspunde prejudecăţilor cu excelenţa.
La începutul anilor ‘70, Oprah primea un post la televiziunea WLAC-TV din Nashville, devenind prima femeie de culoare care prezenta știri. În 1976, în activtatea ei profesională apărea o nouă ofertă – cea de prezentator al ştirilor de la ora şase, în Baltimore. Succesul de după 1986 este arhicunoscut, dar mai puţin faptul că mulţi producători TV nu au vrut-o pentru că era o persoană de culoare. Oprah a mărturisit în anii ei de glorie că a ştiut tot timpul că nu a fost ceea ce producătorii TV şi-au dorit să aibă în fața camerelor de filmat. Ştiind acest lucru ea ar fi putut să renunțe. Totuşi, prezentatoarea a considerat că putea depăşi aceste prejudecăţi ale celor din domeniul televiziunii dacă va dovedi că este cea mai bună. „Excelenţa este cel mai bun factor de descurajare a rasismului şi sexismului”, crede Oprah Winfrey.

Dacă nu ai căzut înseamnă că încă nu ai păşit.
Un alt principiu care a stat la originea reuşitei ei este acceptarea eşecului şi transformarea lui într-o experienţă cu efecte pozitive. „Mergi înainte. Acceptă căderea. Vei vedea lumea altfel de la pământ”, spune Winfrey. Asemenea majorităţii oamenilor de succes ea nu cred în eşec. Ceea ce un om obişnuit ar putea considera o ratare Oprah consideră o nouă perspectivă, o nouă lecţie, dar şi o piatră de temelie către atingerea propriilor obiective. Când este întrebată în legătură cu modul în care a devenit un om de succes, Oprah nu se sfieşte să îi sfătuiască pe cei care se tem de eşec: „Trebuie să încerci să faci acel lucru pe care crezi că nu îl poţi face. Greşeşte. Ia-o de la capăt. Fă-l de fiecare dată mai bine”.

Fii pregătit să întâmpini norocul.
Este cunoscută vechea vorbă românească: „Norocul şi-l mai face şi omul cu mâna lui”. Însă, pentru a câştiga 2,7 milioane de dolari, îţi trebuie noroc cu carul. Oprah este de acord cu faptul că a fost norocoasă în viaţă, dar nu consideră norocul doar şansă pură. “Cred că norocul este pregătirea pentru întâlnirea cu oportunităţile”, a declarat Oprah. În cazul în care un antreprenor speră că îi va bate la uşă un mare client sau că va da lovitura pe piaţă, dar îşi petrece timpul doar aşteptând şi nu pregătindu-se pentru aceste lucruri, rezultatele nu vor fi cele dorite. Când oportunitatea i se va ivi, afacerea sa nu va fi pregătită să îi valorifice întregul potenţial. În loc să râvneşti la o şansă de zile mari, mai bine proiectează-ţi cât mai exact oportunitatea pe care ţi-ai dori-o şi asigură-te că eşti gata să scoţi maximul din ea.

Secretul succesului este că “nu există mari secrete”.
I se adresează foarte des această întrebare: Care este formula reuşitei sale? Oprah a răspuns, ca de fiecare dată, cu sinceritate şi a accentuat că nu e vorba de vreun secret, ci doar de multă voinţă şi dorinţa de a munci.
Chiar dacă fiecare antreprenor de succes este diferit şi a reuşit printr-un fel propriu de a face afaceri, toţi au un element comun: un efort intens pentru atingerea targeturilor lor. Oprah a stârnit invidii prin salariul său anual de 290 de milioane de dolari, dar în spatele acestor bani s-au aflat zeci şi zeci de ore de muncă pe săptămână.

Fii deţinătorul a tot ceea ce faci.
Winfrey a ales să fie proprietarul show-ului ei şi astfel a fondat Harpo Productions. În calitate de CEO al Harpo a avut libertatea de a decide asupra fiecărui aspect al emisiunii. Înfiinţarea acestei companii i-a deschis, de asemenea, posibilitatea de a produce filme, de a difuza programe radio şi chiar de a publica propria revistă. Oprah a considerat că este bine ca tot ce spune, creează sau scoate pe piaţă să fie sub brandul său. Urmând acest principiu, ea a refuzat nenumărate oferte de a susţine produsele altor companii, cât şi majoritatea investiţiilor din afară (Winfrey deţinea 90% din acţiunile Harpo). Prezentatoarea nu s-a mulțumit doar cu propriul ei show şi, începând din 2011, şi-a construit propria rețea. Desigur tot sub nume propriu – Oprah Winfrey Network.

Nu-ţi ignora instinctele când iei decizii.
„Instinctul este busola ta interioară. Când vei fi nevoit să te consulţi cu alte persoane pentru un răspuns la frământările tale, te vei îndrepta în direcția greşită”, crede Oprah Winfrey. Dacă te-ai confrunta vreodată cu o mare răscruce în viață, Oprah ţi-ar spune să îţi urmezi instinctul. Ea crede cu tărie în instinctele ei şi spune că acestea sunt calea prin care se manifestă adevărata înțelepciune. Decizii majore din viaţa ei, precum retragerea din „The Oprah Winfrey Show”, au fost luate având la bază semnalele date de instinct.
Hotărârile din instinct sunt rapide, mai puțin stresante şi mai complexe. Deci, dacă deciziile bazate pe analiza raţională nu te-au dus la rezultatele dorite, încearcă sfatul lui Oprah şi vei constata diferenţa.

Întoarce situaţiile dramatice în favoarea ta.
Viaţa nu a fost dintotdeauna generoasă cu Oprah. A crescut în sărăcie, a trebuit să facă faţă abuzurilor sexuale în copilărie, apoi a născut un copil când avea numai 14 ani. Privind în urmă, vedeta consideră că toate acestea au ajutat-o foarte mult să transmită publicului durerea cazurilor pe care le-a prezentat. „Fiecare eveniment din viaţa noastră are loc ca o oportunitate de a alege iubirea în detrimentul fricii”, spune Winfrey, adăugând că „întotdeauna trebuie să ne transformăm rănile în înţelepciune”.

Valorifică-ţi aptitudinile.
Oprah ştia să captiveze audienţa încă de la vârsta de trei ani. La biserica locală era poreclită „Predicatoarea” pentru capacitatea sa extraordinară de a recita versete din Biblie. În copilărie jocul preferat al lui Oprah era de a pune întrebări păpuşilor, dar şi ciorilor de pe gardul proprietăţii familiei sale. Talentul ei, aproape de neegalat, de a lua înterviuri era evident de atunci. Faptul că a făcut ceva la care se pricepea cel mai bine a ajutat-o să se realizeze. În concluzie, dacă simţi că activitatea pe care o desfăşori nu te reprezintă, este timpul să faci o schimbare.

Sper că sfaturile culese din înţelepciunea şi experienţa lui Oprah Winfrey te vor inspira astfel încât să iei cele mai bune decizii pentru afacerea ta. Indiferent ce principii vei alege să urmezi în următoarele tale acţiuni, fii convins că tu deţii controlul asupra situaţiei. Cu siguranţă ai toate atributele pentru a reuşi. Doar felul în care alegi să le pui în valoare va face diferenţa între succes şi eşec.