Companiile şi organizaţiile mari acordă din ce în ce mai multă atenţie programelor de dezvoltare personala si stil de viaţă sănătos pentru angajaţii lor

dezvoltare-persPe lângă planuri îndrăzneţe de dezvoltare şi de atragere a unui profit din ce în ce mai mare faţa de anii anteriori, organizaţiile şi companiile mari înţeleg tot mai mult necesitatea unei resurse umane mulţumită de viaţa personală, fără probleme de sănătate şi fără stresuri inutile.
Orele petrecute la birou sunt multe şi uneori prelungite, şi oare câtă determinare ar trebui să avem ca atunci când plecăm de la serviciu să mergem să practicăm un sport, să participăm la cursuri de dezvoltare personală, de parenting, de management al stresului ori să ne relaxăm în mod eficient?

Dilema noastră, a fiecăruia dintre noi de a ne putea împărţi cât mai bine între toate responsabilităţile zilnice, a fost preluată de marii angajatori, fiindcă şi în posturile cheie, de conducere sunt tot oameni cu aceleaşi dorinţe de reuşită în carieră şi în viaţa personală, pe care îi preocupă sănătatea succesului lor şi al familiilor din care fac parte.

Se vorbeşte chiar de o responsabilitate crescută a acestor mari companii de a crea pentru angajaţi contextul potrivit pentru un stil de viaţă echilibrat şi de a-i încuraja să se preocupe de starea lor individuală de bine, de mulţumire. Se creează astfel o sumedenie de proiecte care oferă alternative pentru dobândirea unui stil de viaţă echilibrat, şi prin aceasta se înţelege programe de autocunoaştere şi de dezvoltare personală, de echilibrare a relaţiilor profesionale cu impact uriaş în climatul organizaţional, şi a celor personale cu efecte benefice în mediul familial. Misiunea este aşadar clară şi constă în crearea unui context intern de relaţionare, prin programe menite să aducă sănătatea individuală – fizică, emoţională şi de relaţii – şi în concluzie să crească calitatea vieţii atât la locul de muncă cât şi în spaţiul personal.

Cine câştigă de fapt din această grijă, din aceste proiecte?

Absolut câştigul este in dublu sens : câştigă angajatul şi pentru existenţa sa individuală fiindcă devine mai conştient, mai lucid de nevoile şi perfomanţele sale dar şi compania că are o resursă umană mai valoroasă, mai competitivă care are fie mintea eliberată de griji multe şi fără rost pentru a face faţă la un volum mare de muncă, fie că devine mai creativă, iar ideile sale puse în practică pot spori performanţa întregii activităţi.

La ce se referă mai exact aceste proiecte materializate în cursuri sau workshopuri?

Iată câteva exemple concrete despre subiectele acestor iniţiative :

1. Program de managementul stresului – (o companie l-a denumit foarte sugestiv Stop Stressing/Start Living)- adresat celor care petrec multe ore la birou şi apoi se simt ca o maşină cu motorul supraîncălzit. În această categorie de angajaţi intră cei care se simt copleşiţi de problemele zilnice şi au veşnicul sentiment că nu vor finaliza task-urile. Unii dintre cei afectaţi au sisteme de autoreglare mai puternice, eficiente – de la exerciţii de respiraţie, pauza de cafea până la a găsi orice cale de un mic răgaz.

Pentru cei care nu au însă capacităţi de reglare, care vin exclusiv din puterea şi abilitatea proprie, a fost creat un astfel de program anti-stres care ajută în dobândirea capacităţilor de management al stărilor de stres prelungit şi pentru a învăţa să rămâi calm în situaţie de presiune mare.

În cadrul acestui workshop se explică diferenţa dintre DISTRES – tipul de stres cauzat de experienţe negative sau datorat presiunii prea multor sarcini şi EUSTRES – senzaţia de stres cauzată de experienţe pozitive precum victoria echipei favorite. Da, există şi un astfel de stres chiar dacă nu e luat în seamă aşa mult!

Printre altele acest gen de cursuri oferă detalii despre ceea ce înseamnă solicitarea neuropsihică şi cum poate influenţa aceasta luarea deciziilor corecte şi performanţa în asamblu.

Aşadar scopul principal este de a conştientiza ce înseamnă managementul stresului şi cum se poate îmbunătăţi calitatea vieţii prin controlul stărilor de nervozitate.

2. Program de Parenting şi de înţelegere a creşterii copilului – este un gen de workshop în care se abordează stadiile de dezvoltare ale copilului folosind exemple şi studii pentru a integra aceste cunoştiinţe de bază în viaţa de zi cu zi şi în situaţille personale.

Beneficiile acestui tip de curs sunt evidente :
• o mai bună înţelegere a perspectivei copilului din punct de vedere cognitiv şi emoţional;
• capacitatea de a dezvolta relaţii mai armonioase cu copiii şi de a fi mai receptivi la nevoile lor;
• corectarea unor comportamente indezirabile la copii.

În acest context, o companie dezvoltă un program denumit Digital Kids care învaţă pe părinţi cum e afectată dezvoltarea social-cognitivă şi social-emoţională a copilului în cadrul expunerii la mijloacele media.

Din ce în ce mai multe persoane se plâng că odraslele lor petrec prea multe ore în faţa computerului sau folosind gadgeturi. Toţi comparăm copilăria noastră plină de joc şi mişcare în aer liber cu dependenţa copiilor din ziua de azi de cuceririle tehnologiei moderne şi evident că regretăm. Un astfel de curs ajută la identificarea unor soluţii pentru a transforma această activitate într-un context constructiv de învăţare şi nu într-o dependenţă periculoasă. Copilul trebuie învăţat cum să folosească aceste tehnologii în favoarea şi nu în defavoarea lui.

Alte subiecte abordate sunt referitoare la:
– timpul petrecut în faţa ecranelor (TV, calculator, tabletă etc.);
– influenţa social-networkingul sau a jocurilor video asupra copiilor;
– greşeala crescândă a oamenilor ocupaţi care îşi lasă prea mult timp copiii în faţa atracţiilor media în loc să ofere un timp de calitate în cadrul familiei.

3. Program de ergonomie fizică şi cognitivă – este un workshop care abordează probleme despre ergonomie fizică şi anume modul de raportare la activitatea fizică, posturi de lucru, norme de igienă a muncii şi despre ergonomie cognitivă. Aceasta din urmă face referire la modul în care procesele mentale, cum ar fi percepţiile, memoria, logica ori răspunsurile motorii influenţează interacţiunile dintre oameni şi alte elemente ale unui sistem. Vorbim astfel despre o abordare inteligentă asupra sănătăţii succesului.

Obiectivele workshopului sunt acestea :
• o informare corectă asupra efectelor mediului profesional asupra sănătăţii individuale;
• transmiterea de principii de conduită la birou, adaptate circumstanţelor de muncă şi nevoilor specifice ale angajatului.

Iar, dacă ar fi să ne referim şi la beneficii, acestea ar putea fi creionate, pe scurt, astfel :
• conştientizarea neplăcerilor zilnice care apar în munca de birou;
• însuşirea soluţiilor de combatere a problemelor care apar stând ore în şir la birou;
• clarificarea importanţei regulii 8-8-8 referitoare la împărţirea timpului între muncă, somn şi familie ori dezvoltare personală. Aceasta pare a fi o regulă de aur a sănătăţii succesului foarte tratată de psihologii vremii noastre în studiile lor.

Aveţi prin aceste exemple abordate câteva tipuri de cursuri organizate de companii pentru a spori calitatea vieţii angajaţilor lor. Desigur că fondurile alocate acestor programe nu sunt chiar mici dar sunt amortizate în timp de profitul pe care îl aduce o resursă umană performantă, o echipă puternică şi unită şi un context de muncă care să facă plăcere şi să mulţumească în toate sensurile.

Vorbim astfel despre un up-grade de civilizaţie, pe care multe organizaţii şi companii l-au înteles şi îl urmează, mai ales că acum trăim timpurile conştientizării şi punerii în aplicare a acestor principii… căci de cunoscut se cunoşteau demult, poate chiar de când Platon a sintetizat atât de clar : “Fericirea cuprinde cinci părți. O parte este luarea hotărârilor corecte; a doua este sănătatea trupeasca și simțuri bune; a treia este reușita în ceea ce întreprinzi; a patra este reputația printre oameni; și a cincea abundența de bani și de bunuri folositoare pentru viață.”

Ruxandra David