Diferenţe mari de vârstă între angajaţi şi manager? Da, echipa poate funcţiona!

A little boy sitting at a desk.Indiferent dacă ai fost avansat în cadrul companiei sau dacă doar faci angajări la firma ta, este posibil să fii pus într-o situație în care trebuie să faci față anxietății de a conduce o echipă din care fac parte oameni mai în vârstă decât tine.Nu contează atât diferența de vârstă, cât faptul că tu nu te simți prea confortabil! Cheia succesului pentru astfel de situații este să te asiguri că nesiguranța pe care o simți uneori nu va fi observată niciodată de cei din jurul tău.

Mereu vor exista probleme când persoanele devotate companiei – angajaţi care au peste 10-20 de ani experiență în firmă, nu primesc promovarea la care au sperat și în locul lor sunt aleși oameni tineri, fără prea multă experiență. La început, totul va fi incomod, pentru toată lumea, întrucât există diferențe în viziuni și chiar în modurile de aplicare a unor metode. Este greu și nu va fi vorba de o relație de succes din prima, dar este treaba managerului să creeze un mediu în care angajații înaintați în vârstă vor fi atrași și implicați în proiectele companiei.

În continuare, vei afla cum poți să ceri (și să oferi) respect, cum să calmezi orgoliile și cum să îți convingi echipa să se ocupe de proiecte, fără prea multe scandaluri:

Fii sigur pe tine!

Să presupunem că ai fost promovat și acum trebuie să conduci o echipă de oameni mai avansați în vârstă decât tine, pentru un motiv foarte bun: ești competent și poți să faci asta! Ești deștept. Ai idei bune și ești gata să iei inițiativa. Nu contează dacă ai îndoieli (toată lumea trece prin asta). Aceste temeri trebuie să rămână în mintea ta, nu să fie împărțite cu restul echipei.

Primul tău task va fi să dai dovadă de încredere, când vorbești cu angajații tăi.  Începe cu ceea ce știi și fii convins de ceea ce spui. Oferă un mesaj clar despre care sunt planurile tale pentru fiecare proiect sau client nou. Comunică și acceptă părerile celorlalți, iar lucrurile vor merge bine.

Fii constant!

“Nu face glume cu angajații tineri, în timp ce îi tratezi serios sau diferit pe cei mai bătrâni”, recomandă Alison Green, consultant în management. Dacă ești mai apropiat de angajații care au oarecum aceeași vârstă ca tine, oamenii vor observa, iar asta înseamnă că își vor pierde respectul pentru tine și încrederea că ești capabil să îi conduci.

Green sfătuiește antreprenorii să arate că sunt încrezători în abilitățile lor, să nu trateze anumiți angajați diferit față de alții. Comportându-te diferit, vei atrage atenția asupra acelor detalii, iar asta este exact ceea ce vrei să eviți.

Cere feedback!

Singura dată când diferențele contează, este când primești feedback legat de munca ta. Angajații care au o vârstă mai înaintată față de a ta, au şi acea experiență care îți poate fi de ajutor. Acești oameni te pot sfătui și îți pot spune lucruri pe care angajații mai tineri nu le știu și uneori pot înțelege mai bine decât tine funcția pe care o ai momentan în companie.  Mai pe scurt, aceste persoane sunt mai valoroase decât crezi și cu siguranță ai ce învăța de la ei.

Realizează că diferența de vârstă este, probabil, mai importantă pentru tine decât pentru angajații tăi!

Desigur, până acum au observat că ești mai tânăr decât ei, dar de multe ori acest detaliu nu este o problemă. Dacă sunt angajați serioși, atunci vor dori să aibă o relație bună cu tine, deoarece vor să le fie apreciată activitatea cum se cuvine. Oferă-le suportul de care au nevoie și vârsta ta nu va mai conta prea mult!

Ai putea, de asemenea, să oferi training-uri, pentru că angajații în vârstă au nevoie de tot atâtea training-uri ca şi angajații mai tineri. Evident, uneori tematica poate fi diferită, dar nevoile sunt aceleași. Important este să nu crezi nicio secundă că persoanele înaintate în vârstă nu pot fi la fel de receptive ca şi persoanele tinere.

Comunică, comunică și comunică din nou!

Un lider de succes, indiferent de vârsta pe care o are, va discuta despre orice problemă apare cu angajații săi (chiar dacă este o problemă ce ține de salarizare sau de structura companiei). Nu trebuie să presupui că angajații tăi știu ceea ce vrei de la ei, doar pentru că au o vârstă înaintată. Trebuie să fii foarte clar, să explici ce trebuie făcut și succesul va veni. Nu te limita doar la a da simple ordine, deoarece oamenii au nevoie de detalii specifice pentru ca totul să iasă cât mai bine.

Comunicarea înseamnă de multe ori și motivație. Este treaba ta, ca manager, să îți motivezi subordonații. În funcție de vârstă, unii angajați au diferite lucruri care îi motivează, iar uneori oportunitatea de a avansa este mai importantă decât să le spui că au făcut o treabă bună. Un lucru bun pe care ai putea să-l faci este să lași angajații cu experiență să se ocupe de angajații tineri și să-i încurajeze. Majoritatea persoanelor care lucrează de mult timp în firmă au adunat cunoștințe importante și știu lucruri pe care le-ar plăcea să le transmită mai departe. Oferă-le oportunitatea de a face asta și toată compania va avea de câştigat!

Nu trebuie să te porți mereu ca un șef!

Persoanele din echipa ta care au mulți ani de experiență au trecut prin mai multe situaţii decât tine, în companie. Știu că ești șeful lor, dar unii dintre ei au avut la un moment dat şi subordonați. Nu pierde vremea cu o atitudine de superioritate, pentru că nu îi vei impresiona. Au văzut, probabil, destule până acum.

Nu uita să fii flexibil, pentru că în funcție de categoria de vârstă, unii angajați vor avea nevoie de anumite schimbări în program. Nu trebuie să te comporți mereu autoritar, să fii absolut inflexibil, pentru că ai nevoie de creativitatea şi abilităţile lor. Așa că atunci când situaţia o cere poţi modifica puțin programul de lucru. Sub nicio formă nu trebuie să porneşti de la premiza că angajații mai înaintați în vârstă vor, mereu, să plece mai repede acasă. Unii dintre ei se pot simți chiar motivați de acele ore petrecute peste program, așa că de ce ai strica ceva ce merge bine? Totul este să nu se exagereze în nicio direcţie!

În încheiere, o să-ți amintim că de vrei ca angajații tăi să te respecte, trebuie să-i respecți și tu. Dacă nu vrei să te critice, atunci nu îi critica fără motive temeinice. Este simplu! Evident, s-ar putea să nu fii luat în serios de unii angajați și s-ar putea să creadă că ești imatur din cauza vârstei, lucru care poate fi foarte frustrant pentru tine. Totuși, dacă-ţi dovedești calităţile profesionale și arăţi că poți să-ți conduci echipa, atunci totul se va rezolva!

Da, poate fi dificil să te ocupi de o astfel de echipă, dar, de asemenea, poate să fie o experiență din care atât șeful, cât și subalternii vor avea de câștigat. Cu un pic de bunăvoinţă, antreprenorii pot continua cu succes să ofere job-uri oamenilor care muncesc din greu, indiferent de vârsta pe care o au sau de generația din care fac parte.