Eliberarea de frică în 12 paşi

fricaUnii specialişti sunt de părere că numărul 12 este un fel de număr mistic înscris în bioritmul colectiv, la fel ca trecerea timpului: 12 luni, 12 ore, 12 ucenici…  Alţii, mai pragmatici, consideră că nu există misticism sau predestinare şi că tot ce contează pentru a reuşi în viaţă este voinţa şi perseverenţa umană. Explorând site-urile de dezvoltare personală, am găsit o metodă pe care m-am gândit s-o aplic la început de 2013: “12 paşi pentru eliberarea de frică”. De ce? Pe de o parte, pentru că este o metodă deja testată: sunt mulţi practicanţi care susţin eficienţa acesteia şi modul în care autodisciplina i-a ajutat să să-şi descopere adevăratul potenţial şi să crească. Nu consider că această metodă ar fi un fel de reţetă universală, care să funcţioneze la fel pentru toată lumea. Dimpotrivă, echipaţi cu discernământ şi răbdare, fiecare putem decide dacă şi cât ni se potriveşte din sfaturile care urmează.

Cei 12 paşi sunt inspiraţi din tehnica de vindecare emoţională utilizată în programele alcoolicilor anonimi:

1. Fii sigur(ă) că vrei sa renunţi la frică! Orice pas trebuie făcut cu toată onestitatea ca să fie 100% real.
2. Fii motivat(ă): frica persistentă conduce la boală. Aşadar, trebuie să vrei să te vindeci.

3. Cultivă-ţi încrederea: fiecare teamă pe care trebuie să o înfrunţi a fost deja depăşită de alţi oameni asemenea ţie. Aşadar, este posibilă învingerea acesteia.

4. Concentrează-te pe obiectivul de a elimina frica, nu pe obiectul ei! Nici unul din lucrurile de care iţi este frică nu e aşa de grav ca frica însăşi, pentru simplul fapt că ea te ţine captiv într-o continuă tensiune.

5. Bazează-te pe o Putere mai mare decât tine, pe o Fiinţă Divină atotputernică şi iubitoare. Circumstanţele care ţie îţi scapă de sub control nu-ţi vor mai părea atât de dezastruoase, iar conştientizarea iubirii divine protectoare îţi va aduce multă linişte interioară.

6. Relaxează-te, practicând zilnic rugăciunea şi/ sau meditaţia.

7. Trăieşte fiecare moment la timpul lui, cu ziua de astăzi nu te vei mai întâlni niciodată. Opreşte-te din a retrăi experienţele din trecut sau din a le anticipa pe cele viitoare. Acest obicei nu face decât să-ţi fure din timp, din intensitatea şi din bucuria clipei.

8. Foloseşte afirmaţii pozitive în locul gândurilor negative. Notează-le pe o foaie de hârtie şi repetă-le dimineaţa şi seara, când creierul tău se află în vibraţia Alfa (este liniştit şi receptiv) şi ori de câte ori observi că începi să gândeşti negativ.

9. Ia-ti în mod deliberat sarcina de a-i ajuta pe alţii necondiţionat! Asigură-te că alegi oameni care nu îţi pot răsplăti ceea ce faci pentru ei. Pe lângă faptul că te vei simţi util şi împlinit, vei putea observa că problemele tale nu sunt aşa de grave cum ai crezut. În plus, oferind soluţii la problemele altora, s-ar putea să descoperi că acestea se potrivesc şi pentru problemele tale.

10. Identifică-ţi cele mai mari temeri pe rând, analizându-te cu atenţie. Listează-le şi fii gata să renunţi la ele. Ţi-ar putea fi de ajutor o enumerare a celor mai des întâlnite frici: teama de respingereteama de singurătateteama de eşecteama de superiori (şefi)teama de a depinde de alţii la bătrâneţeteama de abandonteama de necunoscut (viitor) teama de suferinţăteama de moarte. Poţi completa această listă cu temerile tale specifice.

11. Pe măsură ce îţi descoperi temerile, caută să te concentrezi pe soluţii. Specialiştii susţin că singura modalitate de a scăpa de frică este confruntarea acesteia. De exemplu, dacă îţi este frică de câini, cumpără-ţi unul. La început îţi va fi teamă, dar cu timpul vei deveni mult mai relaxat în preajma acestor animale şi chiar le vei găsi extrem de prietenoase.

12. Perseverează! După primii paşi, mulţi oameni sunt tentaţi să renunţe la confruntări şi să revină la zona lor de confort. Dacă te simţi „prea confortabil”, poate este momentul să te întrebi dacă nu cumva ignori unele probleme. Poţi relua procesul, începând cu pasul 1.

Reţine: pentru a progresa, este nevoie de efort continuu! Dacă faci parte dintre cei cărora metoda descrisă mai sus li se potriveşte ca o mănuşă, atunci aplic-o în mod constant, iar rezultatele nu vor înceta să se arate! Dacă această metodă nu ţi se potriveşte, poţi găsi multe alternative pe internet sau în cărţile de psihologie.

Identifică punctele tari  ale personalităţii tale şi dezvoltă-le, iar pe cele slabe şlefuieşte-le! Lucrând cu tine însuţi, vei constata progrese atât în viaţa personală, cât şi în cea profesională. Străduinţa îţi va fi răsplătită şi vei trăi sentimentul de siguranţă şi libertate interioară.

Redactor: Daniela Mangu

One thought on “Eliberarea de frică în 12 paşi”

  1. Viata e atata de simpla ,un sigur sfat simplu pot sa dau, costietizarea il face pe sentiment mai puternic sau mai slab ,cum vreti voi.dar recunoscand sentimetul de frica il face slab.isus a zis de veti avea ochii sa vedeti si urechi sa auziti …..rugativa la isus .cand in sentiment patrude ceva urat ,ati vazut ca si visele cand Raul ne ataca si Al doboram usor .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *