Ești șef și ești obligat să te comporți ca atare! Știi ce greșeli faci și cum să le eviți?

imagesDe multe ori se zice că greșelile pot fi adevărate oportunități de învățare. Chiar dacă cel mai bine ar fi să nu greșești vreodată, reține că oamenii nu sunt perfecți și că nu există persoane care să poată oferi totul în orice moment. Este adevărat, chiar și managerii sau șefii eșuează când vine vorba de unele decizii, dar există greșeli mici care pot fi uitate și greșeli mari care pot crea probleme companiei.

În acest articol vom discuta despre câteva greșeli de conducere făcute foarte des și cum pot fi evitate. Este mai bine să înveți din unele greșeli aici, decât să le simți pe propria piele.

Mândria și aroganța

Probabil că cea mai mare problemă a șefilor este că în momentul în care au ajuns la conducere reușesc să devină rapid orgolioși. Important este să nu uiți niciodată de unde ai pornit, să nu crezi că ești de neînvins sau mai bun decât restul persoanelor din jurul tău. După mândrie și neglijență va urma mereu devastarea așa că îți recomandăm să nu îți creezi un sentiment fals de securitate adus de noua funcție ocupată în firmă.

Lipsa feedback-ului

Există angajați care deși sunt talentați, au unele obiceiuri proaste care pot dăuna companiei. Tu, ca manager, știi de toate aceste probleme, însă alegi să nu faci ceva în această privință și chiar aștepți ca angajatul să-și dea seama de lucrurile care trebuie schimbare. Ei bine, este posibil ca respectivul salariat să nu știe că face greșeli, deci va continua să se comporte la fel.

Lipsa oferirii feedback-ului angajaților este o problemă comună a celor aflați la conducere. Când nu ai grijă de unele comportamente ale celor care lucrează pentru tine (sau când nu îi ajuți cu sfaturi), le refuzi practic  șansa de a-și îmbunătăți performanțele.

Lipsa comunicării

Ține minte: nu poți conduce o echipă întreagă doar stând în birou cu ușa închisă! Organizează ședințe săptămânale, cere rapoarte și ajută echipele să schimbe informații între ele. Ai putea de asemenea să organizezi mici training-uri sau discuții bazate pe succesul unui angajat.

Știm, ai multe lucruri de care trebuie să te ocupi, dar angajații tăi trebuie să fie pe primul loc. Dacă tu nu ești disponibil pentru oameni când au nevoie de tine, atunci ei vor avea dificultăți, iar obiectivele lor sau ale companiei vor fi cu greu îndeplinite.

Lipsa un model demn de urmat

Persoanele care se află la conducerea echipelor dau “tonul” folosindu-se de propriile cuvinte sau de acțiunile efectuate. Liderii trebuie să inspire încredere și să își asume responsabilitatea pentru propriile acțiuni.

Un șef trebuie să fie un exemplu, să fie amuzant si să nu se lase ghidat de sentimente. Un astfel de om poate învăța angajații cum să muncească din greu profitând de tehnologia care se află la dispoziția lor.

Este important să te gândești că ceea ce faci va conta mereu mai mult decât ceea ce spui, iar cei care sunt juniori și se află la început de drum, te vor imita. O persoană este considerată un lider bun după felul în care îi influențează pe cei care lucrează pentru el.

Încrederea oarbă

Liderii nu se pot descurca singuri, iar oamenii nepotriviți care se află la momentul nepotrivit pot distruge totul într-un timp foarte scurt. Autorul Enrique P. Fiallo a amintit faptul că nu a studiat prea bine oamenii care lucrau pentru el și că s-a bazat pe ideea că se vor descurca singuri. Acesta a subliniat faptul că a reacționat în mod greșit și că angajații trebuie analizați și ținuți din scurt înainte de a fi lăsați să acționeze bazându-se pe propriile decizii.

Evitarea

Dacă există lucruri care trebuie făcute, dacă poți să ajuți cumva, atunci trebuie să o faci! Neglijarea nu e este bună, iar ideile de bază ale unei afaceri nu trebuie ignorate.

O soluție bună ar fi să încerci să-ți îmbunătățești anumite abilități sau să acorzi oamenilor în care ai încredere proiecte cărora le-ar face față. Nu ești perfect, deci sigur ai slăbiciuni și atitudini sau idei care pot fi schimbate. Noi îți recomandăm să te gândești bine și să recunoști că e loc pentru schimbări. Încearcă de asemenea să ai încredere în cei care lucrează pentru tine și să nu te chinui să faci totul de unul singur. Ai cu siguranță oameni buni în firmă care așteaptă să-ți dovedească la ce se pricep. Acordă-le șansa de a te ajuta pentru că ai nevoie de ei dacă vrei ca totul să funcționeze.

Lipsa detaliilor

Dacă angajații tăi nu știu exact ce trebuie să facă, se vor împotmoli pe drum. Ideea este simplă: persoanele nu pot fi productive dacă nu știu pentru ce lucrează sau ce trebuie făcut. Mai rău este că nu vor ști care sunt obiectivele importante sau ce are prioritate, iar asta înseamnă că teancul de foi de pe birouri va crește rapid și nimic nu va fi terminat la timp.

Fii clar, explică, răspunde la întrebări și asigură-te că fiecare persoană a înțeles scopul și detaliile proiectului.

Lipsa valorilor

Conform lui Dave Logan, autorul cărții “Conducerea tribală”, valorile sunt lucrurile pe care o organizație se bazează. Valorile esențiale sunt acele principii fără de care viața (sau o afacere) nu ar funcționa.

Stabilește valorile care unesc o echipă și ai grijă ca totul să se baze pe aceste idei. Toate principiile trebuie respectate pentru că ele stau la baza unei afaceri de succes, de calitate și orientată spre client.

Grăbirea procesul de angajare

Când echipa ta are mult de lucru, este important ca totul să meargă cum trebuie. Dacă lumea nu face față cerințelor, ajungi ar trebui să te gândești că trebuie să faci angajări. Problema apare atunci când tu grăbești totul și angajezi o persoană care nu se potrivește companiei tale.

Înțelegem, ești presat de timp și ai nevoie de mai mulți oameni rapid, dar dacă te pripești, vei regreta. S-ar putea ca noii angajați să tragă echipa în jos sau să necesite o perioadă de training. Dacă alegi persoana greșită, irosești timp și resurse pe care nu le vei putea recupera dacă omul respectiv pleacă.

Nu îți înțelegi rolul

Acum ești șef, deci reponsabilitățile tale sunt diferite față de cele avute până acum. Totuși, este foarte ușor să uiți că ai o nouă funcție în companie și că trebuie să acționezi altfel. Este important să înțelegi că totul s-a schimbat și că oamenii au alte așteptări de la tine. Mai pe scurt, este timpul să te comporți ca un conducător, nu ca un simplu angajat a cărui părere nu prea contează!

Oscar Wilde a spus că “experiența este numele dat de fiecare persoană propriilor greșeli”. După cum am scris la început, cele mai multe lucruri le vei învăța din propriile greșeli, dar asta nu înseamnă că ai o scuză. Nu îți permiți să faci erori, pentru că firma depinde de tine și pentru că o echipă întreagă se bazează pe deciziile tale. Unele fapte nu pot fi iertate, iar tu riști să rămâi fără job. Ai grijă să înveți din greșeli și comportă-te ca un șef! Atitudinea contează, nu trebuie să uiți de unde ai început și că tot ce faci este analizat de toată lumea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *