Gândirea critică, mereu o soluție

ofertaA fi manager este visul multora. Sună atât de bine și pare chiar simplu – stai pe un scaun comod, citești rapoarte, dai feedback-uri, semnezi contracte importante și te bucuri de apelativul foarte drag multora – ”șeful”. Totuși, prea puțini sunt aceia care se gândesc la tona de responsabilități care îți atârnă deasupra capului în fiecare zi… Nu e ușor să fii manager, să ai oameni în subordine, să răspunzi de tot ce mișcă în zona ta! Așa că nici nu e de mirare faptul că vii printre primii și pleci ultimul… Dacă vrei să-ți eficientizezi tehnicile de management, să ai rezultate la fel de bune cu angajații tăi de parcă ai face tu însuți/însăți fiecare mișcare, și pe deasupra, să ai și o viață personală care să înceapă mai devreme de ora 22, atunci încurajează-ți angajații să-și folosească mai des gândirea critică și puterea de decizie! Toată lumea va avea de câștigat!

http://stivesarchive.co.uk/xenical-60-sales-australia-xenical-60-by-mail-order-category-xenical/ De ce gândire critică?

Dacă toți am crede și n-am cerceta, lucrurile poate că ar merge simplu și n-am avea nevoie decât de noroc pentru a ajunge acolo unde ne dorim. Totuși, în lumea de azi, a fi capabil să argumentezi o ipoteză, să tratezi critic o situație este vital – indiferent dacă ești manager sau executant. Așa că, orice șef de echipă ar trebui să-și încurajeze angajații să intre puțin în pantofii săi atunci când au de luat o decizie, atunci când ceva neprevăzut apare, atunci când managerul lipsește sau este ocupat cu ceva mai important. Tastylia USA Dacă ai în subordine o echipă care face coadă la ușa ta de câte ori e nevoie de rațiune, simț practic și gândire critică… e grav! Pierzi timp, energie, resurse! Dar, dacă îți înveți angajații să gândească în mod critic, folosindu-și propriii neuroni, vei observa schimbări pozitive: ideile noi vor tinde să apară mai ceva ca ciupercile după ploaie (iar noul, în business, este mană cerească!), echipa va fi mai dinamică și mai unită (gândirea critică presupune adesea polemici, argumentație amplă, muncă de echipă); soluții cu largă aplicabilitate, atât pentru o situație dată, cât și pentru viitor vor răsări mai des. Nu în ultimul rând, va crește încredere atât de partea ta, ca manager, care știi că oamenii din surbordinea ta se pot descurca și fără să stai lângă scaunul lor 9 ore pe zi, cât și încredere de partea lor, că pot face singuri o muncă grozavă. Partea bună abia acum vine – nici nu este greu să încurajezi gândirea critică a echipei tale!

Tu ce ai face”?

Primul pas în a încuraja gândirea critică a unui angajat constă în a-l ajuta să facă un exercițiu mental de responsabilizare. Dacă vine la tine cu o problemă pe care se așteaptă să o rezolvi, poți începe prin a-l întreba ce crede el că ar fi de făcut. Chiar dacă soluțiile propuse nu sunt fezabile, discutând din aproape în aproape, este posibil să găsiți răspunsuri foarte bune. Întrebări de genul ”Tu ce ai alege?”, ”Care ar fi rezultatul dacă am merge pe alegerea ta?”, ”Ce riscuri presupune varianta pe care o propui?, ”Ce alte variante îți mai vin în cap ca soluții?”. Amintește-ți că a fi manager nu înseamnă a face exerciții de parenting, ci a-i ajuta pe angajații tăi, ca un adevărat coach, să se dezvolte profesional, să aibă viziune și să își asume riscuri! Da, ”crești” niște lideri!

Pas cu pas

Atunci când ai de rezolvat o problemă, poți alege calea algoritmică, adică să utilizezi scheme care deja s-au dovedeit eficiente. Gândirea noastră are această mare putere de a crea scheme logice prin care să răspundem situațiilor de viață, scheme pe care ulterior le înmagazinăm. Totuși, gândirea critică presupune ceva mai mult decât alegerea unei scheme de a răspunde unui stimul – presupune trecerea stimulului printr-o gamă de filtre care să ne aducă, în cele din urmă, la alegerea corectă a schemei de răspuns. Așdar, primul filtru este analiza – aici faci o deconstrucție mentală pentru a înțelege mai bine problema: care sunt componentele ei (situația dată, punctul A) și ce se cere de la tine (unde trebuie să ajungi, punctul B)?

Al doilea filtru este strângerea de informații – în ce situații te-ai mai confruntat cu așa ceva? De ce ai avut nevoie pentru a le depăși? Mai sunt acele resurse la îndemâna ta? Ce îți trebuie acum în plus față de situația precedentă?

Al treilea filtru este reprezentat de gândirea în pași – ce trebuie să faci la fiecare pas, de ce ai nevoie (logistică, oameni, idei) și care sunt rezultatele parțiale pe care să le poți măsura după fiecare pas făcut.

Ultimul filtru constă în punerea cap la cap a rezultatelor obținute pe parcurs, finisarea și evalurea situației generale astfel încât să te asiguri că ai ajuns, cu adevărat, în punctul B.

Profesionalismul echipei tale începe cu tine

Chiar dacă poate părea simplu, acești pași necesari în rezolvarea de probleme nu sunt aplicați de toată lumea – uneori luăm decizii din impuls, nu analizăm suficient, ne grăbim sau nu ne gândim la consecințe. Cu alte cuvinte, uneori nu avem o gândire critică și trecem la galop peste acești pași. E bine de știut că ei ajută mintea să devină mai structurată și îl fac pe angajat să gândească pragmatic, rapid și critic. Adică îl transformă într-un angajat pe care te poți baza și merită să ”propovăduiești” acest mod de a gândi și de a lua decizii în cadrul echipei tale. Evident că nu e de ajuns să le pui mâna în cap oamenilor pentru ca ei să devină experți în analiza de probleme și furnizarea de soluții, dar micile traininguri în care să permiți dezbaterile și polemicile, micile ajustări din mers, încurajările tale și ușa deschisă pe care să poată intra atunci când au nevoie de ghidare te vor ajuta să îi transformi în oameni de decizie și de acțiune, adică în profesioniști!

În final, țin să-ți amintesc faptul că o afacere nu se conduce singură. Pe de altă parte, o afacere de succes nu presupune doar un om care știe tot ce mișcă și face singur toată treaba, ci o echipă în care fiecare persoană contează, în care responsabilitatea se asumă și individual și, nu în ultimul rând, în care toată lumea crește. O afacere este mai mult decât o investiție financiară sau de timp – este creuzetul în care oamenii cresc atât ca profesioniști, cât și ca personalitate. Iar gândirea critică reprezintă un instrument formidabil în multe situații, inclusiv pentru a evalua permanent cât de sus ați ajuns – tu, afacerea ta, angajații tăi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *