Idei pentru crearea unui program de internship de succes!

summer_internshipPentru companii, antreprenori sau afaceri mici, un program de internship este un lucru foarte important. Totuși, există manageri care consideră că firma lor este prea mică pentru a face față unui program de acest gen.

Popularitatea internship-urilor a crescut în fiecare an atât printre studenți, cât și printre angajatori. Tinerii caută locuri care se le ofere experiența necesară angajării după terminarea studiilor. Mesajul lui Richard Bottner, fondatorul firmei de recrutare Intern Bridge, a fost simplu: cei care dețin companii ar trebui să se gândească la a organiza programe serioase de internship-uri.

Ce este un internship?

Internship-ul este un program care oferă tinerilor șansa de a lucra ca angajat temporar, part time, pe bază de proiect sau full time la o firmă. Studenții sau absolvenții pot fi plătiți sau nu și pot munci pentru o perioadă determinată. Companiile care oferă un astfel de program trebuie să se asigure că stagiarii au ce învăța la birou și că nu trebuie să stea peste program sau la fel de multe ore ca restul angajaților. Așteptările pe care un manager trebuie să le aibă de la un tânăr fără experiență sunt diferite față de cele avute de la un om care a mai lucrat.

Internship-ul va avea loc mereu pe o perioadă bine determinată și are ca scop îmbunătățirea imaginii companiei dar şi şansa tinerilor de a acumula experiență pentru CV. Este practic o situație din care ambele părți implicate au de câștigat.

De ce ai nevoie de un intern?

Firmele pot avea multe motive pentru a angaja un intern. În primul rând, este posibil ca acel tânăr care încă nu are experiență să posede un talent de care ai nevoie pentru anumite proiecte, te poate ajuta să îți dezvolți o idee deja existentă sau poate aduce cunoștințe pe care restul angajaților nu le au (ca de exemplu elemente legate de social media). Nu trebuie să subestimezi ideile unui student sau a unui proaspăt absolvent pentru că poate să fie acel om care lipsea din biroul tău.

În al doilea rând este bine să iei în considerare beneficiile unor idei proaspete și energia adusă de o persoană tânără. Pe lângă asta, chiar dacă nu vei putea să-l angajezi la final de internship (contractul poate să fie pe o perioada deteminată), studentul va discuta cu cei pe care îi cunoaște despre perioada petrecută în companie și automat afacerea ta va primi reclamă (bună sau rea în funcție de cum l-ai tratat). Așa că nu contează dacă îi poți oferi un job sau nu, comportă-te ca un profesionist cu stagiarul care stă timid pe un scaun pentru că s-ar putea să mai ai nevoie de interni la un moment dat.

Până la urmă, internship-ul înseamnă și reclamă pentru firma ta, deci nu ignora modul în care te comporți cu cei care vor lucra pentru o perioadă scurtă de timp. Oamenii vorbesc între ei, iar o impresie proastă nu îți poate fi de folos.

Creează un plan!

Chiar dacă internii se așteaptă să fie tratați destul de prost, aceștia sunt dispuși să contribuie la proiecte, nu doar să facă în fiecare dimineață cafeaua. Mark Babbit, fondatorul site-ul YouTern.com a precizat că tinerii aleg internship-urile pentru că vor să pună în aplicare ce au învățat la școală așa că este indicat să alcătuiești o listă cu obiective și așteptări bine stabilite.

Găsește un supraveghetor bun

Bottner a precizat faptul că trebuie ales cu atenție omul care se va ocupa de tineri. Doar pentru că o persoană se pricepe la a avea grijă de câțiva angajați, asta nu înseamnă că va știi cum să se descurce cu studenții.

În general, programele de internship nu durează prea mult, deci trebuie să te asiguri că tinerii vor învăța lucrurile esențiale într-un timp foarte scurt.

Cum angajezi un intern?

De fapt, întrebarea ar trebuie să fie: “Unde găsești interni?” Dacă ești convins că ceea ce vrei să faci este bine organizat, atunci începe partea de publicitate. Tinerii sunt în mare căutare de job-uri sau de locuri în care pot dobândi experiență profesională, deci țintește acele locuri frecventate de studenți. Nu, nu ne referim aici la cluburi sau baruri (deși totul depinde de tipul internship-ului); este vorba de facultăți sau cămine. Persoanele aflate în anii terminali vor fi cele mai interesate de oferta ta, iar vestea va circula repede din cămin în cămin.

Poate dorești să atragi oameni care au terminat studiile așa că e sfătuim fii activ pe site-urile de job-uri sau la târgurile de muncă. După cum am scris mai sus, totul depinde de ce fel de programe oferi și de câtă reclamă vrei să obții, deci poți merge mai departe și să faci reclamă companiei tale la radio sau la TV.

Bun, ai pus afișe, telefoanele au început să sune, iar oamenii apar la ușa. Ce urmează? Pentru început ar trebuie să știi că el mai bine ar fi să începi interviurile cu două, trei luni înainte de începerea programului, să-ți faci o listă cu proiectele de care vrei să se ocupe aplicanții și să alegi persoana care va monitoriza activitatea internilor.

În timpul interviurilor, precizează care va fi programul de lucru, ce tip de contract va fi semnat, care sunt calitățile căutate, tipurile de proiecte la care se va lucra, modul de în care se desfășoară activitatea în birou.

Selectează tinerii care par activi, entuziasmați și care sunt interesați de activitatea firmei tale. De multe ori este greu să alegi pe cineva pentru că nimeni nu are experiență și pentru că puțini dau dovadă de seriozitatea necesară. Important este să alegi câțiva oameni pe care să-i “educi” pentru a se transforma în posibili angajați pentru tine sau pentru alte companii…

Nu uita de feedback

Poate că cel mai important lucru pentru stagiari este feedback-ul.  Gândește-te că ei încearcă să facă lucrurile cum știu ei mai bine, dar au nevoie de mult ajutor. Ajută-i, corectează-i și învață-i pentru că de asta i-ai adus în firmă.

Nu le oferi feedback doar la final de zi, pentru că este prea rar; este nevoie să faci asta constant, să îi observi cum lucrează și să le analizezi cunoștințele. Nu uita, de asemenea, să iei în considerare și părerile lor pentru că unele idei pe care le vor propune s-ar putea să fie chiar folositoare proiectelor. Internii reprezintă o sursă de entuziasm și de noutate, așa că ascultă-i pentru că nu doar ei au de învățat din această colaborare.

Oferă compensații

Este greu pentru oricine să lucreze 8 ore pe zi fără să primească niciun ban la final de lună. Înțelegem, nu îți permiți să oferi un salariu întreg și nici nu ar trebui pentru că nu este vorba de o situație tipică de angajare, dar încearcă totuși să oferi o sumă minimă.

Dacă nici așa nu este bine pentru tine, atunci gândește-te la alte soluții: ai putea să oferi anumite gratuități la săli de fitness, spectacole sau alte lucruri (de exemplu training-uri) în funcție de domeniul de care este vorba.

Un student are nevoie de bani, dar știe că nu va primi prea multe de la tine (sau chiar nimic), însă este bine să-l motivezi cumva. Da, este adevărat, trebuie să se simtă norocos că are șansa de a “fura” meserie din firma ta, dar încearcă să-i oferi și altceva, oricât de puțin pentru că asta îl va face să se simtă mai important și mai sigur pe sine.

Ce vor tinerii?

Ca orice nou angajat, internii vor să se simtă bineveniți la locul de muncă, iar asta se va întâmpla dacă ești pregătit pentru ei din prima zi la job. Ar trebuie să le asiguri un loc al lor ca de exemplu un birou, un telefon (dacă este cazul), parole pentru diferite programe, mail și o cheie sau cartelă pentru a intra în birou.

Oferă-le un mic tur al companiei, ajută-i să cunoască restul angajaților și să afle ce au de făcut. Toate aceste lucruri ar trebui rezolvate în prima săptămână și nu uita să-i incluzi în anumite ședințe care au loc la birou.

Este important pentru orice tânăr care se află la început de carieră să descopere cum funcționează totul la job. Nu uita că nu au mai lucrat până acum, deci lucrurile care ție ți se pare normale, pentru ei sunt noi.

Stagiarii vor să treacă la acțiune din prima zi și chiar vor să muncească! Aceștia își doresc să învețe totul rapid așa că nu uita să le “hrănești” entuziasmul, dar nu îi lăsa singuri cu proiectele!

Crează-le un loc special!

Dacă totul merge bine, o să vrei și anul viitor să angajezi stagiari pe care să îi dezvolți profesional. Tinerii de acum vor discuta cu alții despre cât de mult le-a plăcut ce au făcut în compania ta, iar anul viitor vei avea parte de mai mulți candidați.

Ei bine, poți să faci totul și mai atractiv dacă încerci să creezi pe site-ul firmei o pagină (sau un blog) dedicat internilor. Ar fi practic un loc în care ar putea împărtăşi experienţa trăită, ar putea povesti despre ce au făcut, despre ce au învățat sau chiar ar oferi sfaturi pentru cei care vor ajunge în companie prin același program de internship. Vei primi probabil şi păreri mai puțin plăcute. Este un feedback important şi este bine să le iei în considerare pentru anul următor.

Programele de internship sunt benefice atât pentru companie, cât și pentru angajați. Fiecare are ceva de învățat dintr-o experiență de acest fel, iar popularitatea firmei tale va crește cu siguranță.

Este datoria ta să te asiguri că reclama va fi pozitivă și că vei avea oameni înscriși pe liste și în anul următor. Chiar dacă la final de program, nu vei putea să faci angajări, asigură-te că oamenii respectivi pleacă mai profesioniști decât erau când au venit. De ce? Majoritatea dintre ei își vor trece în CV internship-ul iar restul firmelor vor ști că tu i-ai “educat”. În funcție de modul de lucru al tinerilor, restul companiilor te vor analiza, iar tu vrei cu siguranță să ai parte de păreri bune, nu?

Nu uita: internship-ul este o oportunitate din care ambele părți au de câștigat așa că oferă ce ai mai bun și selectează tinerii cu atenție!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *