Influență vs control: cum alegi să îți conduci echipa?

dialogExistă mulți manageri (mai ales cei tineri) care se plâng de faptul că nu dețin controlul în diferite momente. De multe ori apare circumstanța în care spui “dacă departamentul de vânzări mi-ar comunica direct situația, aș putea mereu să respect bugetul stabilit!”. De câte ori nu ai folosit o scuză de acest fel?

Adevărul este că tu te referi la faptul că dacă ai putea să controlezi oamenii, atunci ai putea să garantezi un rezultat bun. Problema este că ideea de control este doar o iluzie pentru că nu poți avea putere asupra unei persoane, chiar dacă acel om îți raportează tot ce se întâmplă.

Totuși, poți să privești lucrurile altfel pentru că deși nu poți controla pe nimeni, asta nu înseamnă că nu poți influența oamenii. Secretul unui lider de succes este influența pe care o are asupra celorlalți. Martin Luther King sau Mahatma Gandhi au fost conducători buni pentru că au reușit să schimbe cursul istoriei fără să se lupte pentru deținerea supremației.

Cu siguranța vrei să fii o persoană în care lumea are încredere și care poate conduce o companie spre succes. Este posibil să consideri că nu există o diferență importantă între control și influență, dar deosebirea este mai mare decât crezi. Important este să încerci să fii un exemplu pentru cei de lângă tine…un exemplu demn de urmat!

Reputația contează!

Joel Garfinkle, autorul cărții “Avansarea: Trei pași pentru a duce cariera ta la următorul nivel”, a precizat faptul că este important cum te văd oamenii și ce părere au ei despre tine. Dacă cei din jurul tău consideră că ești o persoană sinceră, pe care se pot baza, atunci te transformi rapid în omul care mereu se va putea ocupa de problemele apărute.

Concentrează-te asupra ta!

Gandhi a spus că “Trebuie să fii schimbarea pe care vrei să o vezi în lume”. Nu are rost să dai ordine sau să ceri de la angajații tăi lucruri pe care nici tu nu le respecți. Lumea nu va putea urma o persoană care zice un lucru și face altul. Dacă vrei să fii respectat, începe cu tine și dovedește că poți să realizezi lucrurile pe care ți le-ai propus.

Preia inițiativa

În general, cei care se plâng, sunt persoane pasive care stau și nu rezolvă nimic. Acești oameni se concentrează pe ce ar trebui să facă restul, nu pe ce ar trebui ei să facă. Managerii adevărați nu pierd timpul dând vina pe alții pentru diferite probleme. Ei caută soluții, oportunități și acționează!

Nu vei rezolva nimic dacă vei căuta vinovații pentru anumite nereușite. Este greu să treci peste o decizie care a fost nefavorabilă firmei, dar lucrurile trebuie schimbate, iar oamenii au nevoie ca tu să iei atitudine pentru a se rezolva problema.

Dezvoltă cât mai multe abilități

Nu este de ajuns să fii bun în ceea ce faci; trebuie să fii cel mai bun! Chiar dacă ești de părere că ești expert într-un domeniu, nu uita că mereu este loc de mai bine. Învață constant lucruri noi pentru că doar așa poți ajunge la următorul nivel.

Vrei să ai răspuns la aproape orice întrebare? Atunci învață și descoperă ce nu știi. Sunt o multitudine de abilități care pot fi îmbunătățite așa că apucă-te de treabă!

Te place lumea?

În loc să afișezi aere de superioritate, mai bine fă oamenii să te placă. Dacă ești prietenos, atunci persoanele vor vrea să te includă în ședințele sau în proiecte lor.  Câștigă încrederea persoanelor din jurul tău prin entuziasm și evită atitudinea enervantă de superioritate.

Creează o viziune

De multe ori, oamenii nu știu ce vrei pentru că nu acorzi timp explicării unei viziuni. Angajații tăi vor să facă ceva important sau diferit și vor să ajute. Dacă nimeni nu le oferă șansa de a realiza aceste lucruri, atunci viziunea nu se va transforma niciodată în realitate. Tu ești liderul, tu ești la conducere, deci este treaba ta să creezi acele oportunități de care oamenii au nevoie. Explică proiectele, detaliază și oferă-le celor de lângă tine șansa de a se dezvolta pe plan profesional.

Valorifică puterea ta de convingere!

Dacă ești convingător, vei câștiga oamenii mult mai repede. Felul în care gândești se va dezvolta, vei lua decizii importante, iar restul persoanelor vor vrea să te urmeze pentru că știu că vei avea grijă de lucrurile esențiale pentru ei.

Dovedește că ești capabil de a lua hotărâri importante nu numai pentru tine, ci și pentru cei din jurul tău. Încearcă să pui nevoile angajaților pe primul loc pentru că, oamenii, sunt cea mai importantă resursă.

Apreciază eforturile

La final de zi, fiecare este un voluntar. Da, chiar și cei care îți dau raportul! Oamenii au mai multe opțiuni decât crezi, iar dacă tu nu le apreciezi munca, altcineva o va face. În general, angajații au tendința de a arata tot ce pot face doar persoanelor care merită să observe asta.

Mulțumește angajaților tăi pentru ce au făcut și pentru timpul investit în anumite proiecte. Nu le neglija cerințele și nu le cere constant imposibilul. Dacă cei care lucrează pentru tine nu se simt respectați, atunci sentimentul de frustrare își va face simțită prezența.

O companie în care șeful controlează totul va oferi un mediu de lucru stresant pentru că ideea câștigătoare va fi mereu cea a liderului echipei. Oamenii se vor simți neapreciați și vor urma ordinele, dar nu de bună voie. Întreaga firmă va fi limitată de ceea ce știe șeful să facă și de abilitățile sale de a conduce.

Totuși, dacă alegi să îi conduci pe cei din jurul tău influențându-i pentru a lua anumite decizii, atunci vei observa că se va face ce este bine pentru companie, iar echipa se va dezvolta bazându-se pe încredere. Vei constata că angajații se vor simți chiar atrași de anumite idei și le vor pune în aplicare pentru că așa vor, nu pentru că sunt obligați să facă asta. Într-o firmă în care modul de influențare contează vor fi aleși (și formați) noi lideri, iar întreaga companie va fi o mare echipă formată din persoane care se simt respectate.

Da, ar fi frumos dacă lumea ar face ce vrei tu, exact când vrei, dar pentru majoritatea persoanelor, tirania nu este o posibilitate. Dacă vrei să fii diferit, atunci va trebui să îți accentuezi anumite abilități de lider și să înveți cum să îi influențezi în bine pe ce din jurul tău. Nu uita că în fiecare zi ai șansa de a deveni un manager mai bun așa că profită de asta!