Interviu cu dl.Ungureanu Florentin

Reporter: Știu că dumneavoastră domnule Ungureanu sunteți la conducerea Rainbow Company Production Srl. Îmi puteți spune mai multe despre afacerea pe care o aveți?

Ungureanu Florentin: Da. Firma a fost înființată în anul 1992 și inițial am avut activitate de comerț, cu scopul încă de la început de a ajunge la producție. Acesta a fost practic încă de la început visul nostru, să facem producție, cu toate că este un domeniu destul de greu de susținut și chiar cu venituri mai mici decât cele care pot fi obținute din comerț, dar a fost visul nostru să producem ceva, să rămână după noi, să dea un exemplu.

R: Acesta a fost singurul domeniu de activitate al firmei?

U.F: De-a lungul timpului am avut mai multe domenii de activitate. Mai exact, noi mai tot timpul am funcționat cu cel puțin două-trei domenii diferite de activitate simultan, tocmai în ideea de a avea continuitate. Chiar dacă unul dintre domenii apune, să putem să mergem mai departe cu firma și să putem să ne păstrăm aportul de experiență pe care îl câștigăm în timp, apoi transformându-l în niște rezultate. Practic la început firma a pornit cu o activitate de import de produse electronice și servicii pe domeniul ăsta, adică service de electronice și chiar o mică producție pe domeniul ăsta.

Chiar am făcut la un moment dat aparate de jocuri electronice, asta întâmplându-se undeva prin 1993-1994, după care am diversificat și cu importul de produse alimentare și am avut o producție foarte bună pe Belgia și pe Olanda unde niște parteneri ai noștri cu care lucram foarte bine și-au manifestat intenția să pornim o activitate de producție în România. Ulterior am pătruns pe piața românească cu produsele pe care le aduceam și am luat decizia comună să facem producția asta în România pentru piața Europei de Est în mod special.

Asta se întâmpla cam între 1994 și 1996. Așa am pornit să achiziționăm terenurile de aici din Bragadiru, luându-le succesiv, câte un lot,câte un lot, în intenția de a face o hală de producție, să dezvoltăm proiectul ăsta. Într-adevăr am pornit investiția celor 3000 mp, o suprafață destul de mare pentru momentul respectiv. Pe lângă toate acestea am mai avut și transporturi internaționale de mărfuri.

R: Care a fost cel mai dificil moment prin care ați trecut?

U.F: Momentul cel mai dificil pe care l-am avut a fost începutul anului 1997 când eram în plină lucrare de construcție a spațiului pentru producție, atunci în decembrie fiind cea mai bună lună pentru vânzări atât pe domeniul electronicelor cât și pe domeniul produselor alimentare și a dulciurilor, am făcut niște importuri destul de mari pe care le-am distribuit în piață și bineînțeles că plata era șa vânzare ca să putem stimula și comercianții cu care lucram, facturarea evident s-a făcut pe lei, iar la vremea aceea cursul era de două mii nouă sute de lei în decembrie și a ajuns în martie până la aproape șaptesprezece mii de lei un dolar. Iar asta a făcut ca noi să importăm pe un preț, să distribuim și să facturăm în lei și să încasăm în momentul la care în dolari să avem nici măcar a cincea parte investită inițial. Ăsta a fost un moment extrem de dificil pentru noi, pentru firmă. Am avut un blocaj atunci de aproape un an în care nici cu importurile nu am mai putut continua, nici cu serviciile în domeniul transporturilor. După asta ne-am repliat, am tot căutat soluții de revenire și am pornit o nouă activitate, care a fost producția de tâmplărie, aluminiu, pvc și pereți cortină, activitate pe care am desfășurat-o mulți ani și a fost cu rezultate bune și avem un portofoliu important aici. Am lucrat și pentru firma Impact, care este cel mai mare developer de rezidențiale, dar și mulți alți clienți foarte mulțumiți.

R: Și care este domeniul actual de activitate?

U.F: Remarcând ceea ce se întâmplă cu mediul care este tot mai deteriorat și dacă ținem cont și de schimbările climaterice și chiar educația primită în ceea ce privește domeniul ăsta. Am putea face fiecare câte puțin pentru a schimba ceva, pentru a rămâne ceva după noi. Și am căutat un domeniu în care să se regăseasca latura ecologică și astfel ne-am oprimit asupra unui material special, care se obține din reciclarea peturilor și ambalajelor din industria alimentara. Deci ceea ce ajunge la noi să fie pe toate câmpurile și în toate apele, poate fi transformat într-o materie prima extraordinară. Asta se întâmpla în urmă cu aproximativ cinci ani și am prospectat piața europeană șă vedem ce există în domeniul ăsta și astfel am găsit niște parteneri din Belgia și Germania care făceau astfel de reciclări. Am început cu o activitate de pionerat tocmai pentru că este destul de greu să convingi populația să achiziționeze produse care ajută mediul, să renunțe la a cumpăra unui produs din lemn în favoarea unui produs făcut din acest material. Prin urmare am pornit la un drum anevoios dar ne-am înarmat cu răbdare și până la urmă am reușit. Am investit foarte mult în domeniul ăsta cum ar fi timp, energie și bani, deși la vremea aceea părea ceva de nerealizat. Însă mie mi-au plăcut întotdeauna provocările și tocmai de aceea m-am inhămat la acest drum greu. Mereu m-au mișcat lucrurile care au însemnătate, care nu sunt foarte ușor de realizat dar sunt importante. În prezent suntem singurii din România care facem așa ceva.

R: Îmi puteți spune mai multe despre produs?

U.F: Produsul are o investiție inițială mai mare decât cea a lemnului, însă pe parcurs își scoate foarte bine investiția inițială deoarece nu are nevoie de mentenanță, de îngrijiri suplimentare. Este un materiale care nu se degradează nici la cicluri repetate de îngheț, nici la ultraviolete, care imită foarte bine lemnul sau piatra și nu necesită nici o altă substanță toxită care să-i mențină durabilitatea. El se încadrează foarte bine în mediu deoarece are un aspect armonios, dacă nu știi despre ce este vorba, trăiești cu impresia că este din lemn vopsit. E prietenos cu mediul, având șase nuanțe disponibile printre care gri, bej, maron, roșcat etc.

R: De ce are un preț inițial mai mare decât cel al lemnului?

U.F: Procesul prin care se ajunge la acest material și ulterior la produs este unul destul de complex țo îndelungat. Plecând de la colectarea peturilor și ambalajelor, care este una anevoioasă, apoi la prelucrarea materialului și extrudarea profilelor, care este un proces tehnologic destul de scump, în sensul că acele mașini de extrudare au o valoare de câteva milioane de euro, deci nu este o tehnologie ieftină și ușor de achiziționat. Cu toate astea ma investit sume mari de bani, timp și energie, conștienți fiind de faptul că după o anumită perioadă de timp vor aduce efectul scontat.

Deci fiind procesul acesta lung și de durată și destul de scump, e firesc că și produsul final ajunge să aibă o valoare mai mare decât cea a lemnului. Din păcate la noi, se pune accent pe prețul inițial, de achiziție, lumea nu face și un calcul viitor ca să vadă cu adevărat rentabilitatea produsului.

R: Cum ați debutat activitatea în acest domeniu?

U.F: După primii ani am dorit să promovăm mai mult produsul nostru și am participat la tot felul de expoziții, am făcut donații pentru instituțiile publice, să le ducem să folosească bunurile pe care le producem noi, să le ducem să vadă care le este rezistența în timp. După care am început să avem o gamă de clienți care ne-au apreciat produsele și practic astăzi suntem prezenți în toată țara, nu există județ în care să nu avem clienți și să nu se găsească produsele noastre. Atenția noastră a fost mai mult asupra domeniului public unde sunt investiții mari care se fac pentru amenajarea parcurilor și a locurilor de parcare și a spațiilor publice și unde este foarte importantă, pe lângă calitate și rezistența la vandalism. Și din nou aici avem câteva argumente pentru care suntem primii pe piața și anume:materialul este foarte dens și are o greutate foarte mare. În plus, sunt foarte rezistențe la șocuri mecanice. Sunt de asemenea și anti-graffiti pentru că materialul nu absoarde în pori fiind foarte dens și dacă vii doar cu un jet de apă nu mai rămâne nimic la suprafață, se șterge tot. De asemenea, nu este un combustibil așa cum este lemnul, deci nici tentația asta nu există. Toate astea promovează materialul în sine.

R: Ce anume vă nemulțumește în momentul de față?

U.F: Din nefericire, în ceea ce privește sprijinul legislativ care ar fi necesar ca să promovăm acest domeniu ecologic de activitate, la noi din păcate nu există. Dacă s-ar realiza acest lucru mai repede și la noi, pentru că în occident există de mulți ani, cu siguranță efectele ar fi notabile și ar crește inclusiv interesul achizitorilor care ar fi benefic absolut tuturor, până la consumatorul final.

R: În București unde găsim materialele dumneavoastră?

U.F: Avem în sectorul 1, în sectorul 2, la Adminitrația lacurilor și parcurilor unde am făcut în urma cu ceva timp o donație, tocmai ca să le vadă în timp calitățile pe care le-am expus și chiar de curând am făcut un proiect foarte frumos împreună cu Administrația lacurilor și parcurilor și chiar cu Hewlett Packard, care a investit și pentru imaginea lor și pentru aspectul ecologic al țării. E vorba de Parcul Tineretului unde am reabilitat două poduri pietonale cu metrialul acesta ecologic, care este cel mai rezistent la mediul de umiditate și au ieșit foarte frumos, am făcut și public lucrul acesta.

R: Care sunt momentele cu care vă mândriți?

U.F: Ca și clienți notabili aș putea să spun că am câștigat două licitații cu produsele noastre la Compania Națională de Autostrăz și Drumuri Naționale, care în urma demersurilor făcute de noi, am încercat să rupem tradiția asta, să rupem inerția către lemn. La fiecare licitație există un caet de sarcini și tu nu poți participa dacă în caietul de sarcini nu sunt trecute trasaturile de care ai tu nevoie, cerințele care să-ți ofere ocazia să participi. Nu aveam cum să participăm dacă nu suntem ceruți în caietul de sarcini cum s-ar zice. Am câștigat acea licitație fapt cu care ne mândrim și cu materialele noastre s-au realizat spațiile de parcare și odihnă de pe autostrăzile naționale. E o mândrie să găsim produsele noastre pe toate autostrăzile naționale, chiar dacă nu sunt ele multe.

Chiar luna tercută am mai câștigat o licitație tot la Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale care urmează să utileze zona de nord a țării pentru că are mai multe regiuni. Și acesta este un pas important și pentru promovare cât și pentru că oamenii încep să se întâlnească din ce în ce mai des cu produsul nostru. Aici, unde vedeți dvs.am creat un complex de logistică pe o suprafață de 35.000 mp pe care i-am cumpărat cu mai mulți ani în urmă in loturi succesive, complex în care avem 8000 mp spații de birouri, inestiție de care suntem foarte mândri. În asta ne consumăm acum timpul și energia și urmează să participăm luna viitoare și la o expoziție în Germania. Încercăm să diversificăm cât mai mult, facem în continuu modele noi, ca să mulțumim clienții.

R: Care este visul dumneavoastră?

U.F: Întenția noastră de viitor este să achiziționăm o linie tehnologică de extrudare. Deci am avea să prelucrăm noi înșine și materia primă și să fim și primii și singurii producători de profile de genul acesta.

R: Ce puteți să-mi spuneți de alte proiecte?

U.F: Am avut acum ceva timp proiecte cu Mai mult Verde și Green Revolution care sunt niște societăți non-profit ce la fel ca noi susțin ecologia. În cazul lor au fost proiecte cunoscute și făcute publice iar noi am venit cu mobilierul urban. Deci am încercat permanent să ne alăturăm celor asemeni nouă și în mod reciproc ne sprijinim ca lucrurile să fie la vedere, mai pertinente, mai tangibile, ca oamenii să își dorească să le cunoască și să fie din ce în ce mai mulți cei care participă șa protecția mediului. Și spre bucuria noastră au început să fie din ce în ce mai mulți.

Un alt lucru frumos pe care l-am făcut, este acela că am angajat și persoane cu dizabilități, încă din anul 2004 pentru un proiect pe care l-am avut la vremea respectivă aici în Bragadiru cu Fundația Motivation, care se ocupă de persoanele cu astfel de probleme. Atunci ne-am confruntat și noi și am văzut care sunt problemele pe care le au ei și am luat decizia să angajăm și astfel de persoane pentru a-i ajuta. Cel mai important, am vrut să nu se simtă marginalizați. Eu unul sunt foarte plăcut impresionat de atitudinea pe care o au ei, pentru că deși au un handicap nu se izolează.

R: Cum decurge o zi normală din viața dumneavoastră?

U.F: Ar putea fi destul de istovitoare dacă nu aș face ceva ce îmi place foarte mult. Pentru că, pornim programul de la 7.30 și avem o scurtă ședință cu ceea ce avem de rezolvat în ziua respectivă, avem întâlniri cu diverși clienți, atât în București cât și în țară, avem multiple deplasări la expoziții, lucrăm și cu firme de construcții, am făcut diverse donații pe care grădinițe și școli, etc. Și atunci timpul trece foarte repede atunci când ești implicat și faci o mulțime de activități. În medie, o zi normală se termină pe la 18.00-19.00 cel puțin dar eu zic că se merită. În momentele de față, ca să rămâi pe piață trebuie să tragi tare și să consumi multă energie și mult timp.

R: Care ar fi principiile care stau la baza activității dumneavoastră?

U.F: În primul rând ne-am propus ca tot ceea ce facem să ne reprezinte și să fie lucruri sau servicii de care să fim mândri. Asta presupune că ținem foarte mult la calitate, la respectul pentru client și pentru banii pe care-i plătește. Încercăm să facem lucrurile într-un mod cât mai organizat și cu rezultatele cele mai bune, folosind tehnologii noi, educarea personalului. Ținem foarte mult ca ceea ce realizăm să dăinuie. Deci ar rămâne seriozitate, calitate și respect. Același lucru pe care îl așteptăm și din partea semenilor noștri. Și eu zic că întotdeauna, dacă vrei rezultate trebuie întâi să oferi și apoi să aștepți să primești.

R: Există o persoană care v-a călăuzit pașii în viață? O persoană pe care ați luat-o drept model?

U.F: Din clipa în care am pornit activitatea în domeniul privat nu pot spune că am avut un exemplu, foarte mult a contat educația pe care am primit-o de acasă, apoi și școala. Cred că mi-a plăcut mai mult ca eu să fiu un model, decât să am un model. Nu pot spune că am avut un model profesional, însă m-au stimulat foarte mult provocările în schimb. Și eu zic acum că sunt mândru pentru realizările de până acum.

R: Cum reușiți să vă promovați afacerea?

U.F: Prin site-ul pe care-l avem, prin expozițiile la care participăm, care nu neapărat dau rezultate imediate, chiar s-a dovedit că nu dau rezultate imediate, dar măcar ne facem cunoscuți, prin parteneriatele pe care le avem cu tot felul de fundații, prin donațiile pe care le facem. Sigur că în primă instanță produsul este cel pe care îl scoatem în evidență.

R: Ce sfaturi le-ați oferi tinerilor care doresc să aibă propria afacere?

U.F: Ceea ce este foarte important este să urmeze un feeling interior pe care îl au pentru domeniul ales. Apoi să studieze foarte mult, pentru că este un lucru foarte important. Apoi o deschidere extraordinară este cunoașterea limbilor străine. Și apoi ajungem la comunicare, poate cel mai important lucru pentru a reuși în viață. Și pentru tineri oportunitățile sunt destul de mari în măsura în care își canalizează eforturile și energia pentru asta. Să fie încrezători că oricât ar fi de greu, să aibă tenacitatea și energia necesare de a nu renunța și cu siguranță că vor ajunge să reușească. Chiar dacă ne aflăm într-un moment mai dificil, ne punem mare speranță în cei tineri, care vin din urmă pentru că au o altă mentalitate, au forța necesară de a schimba ceva, de a duce ceva nou. Și eu de asemenea promovez tinerii. Mulți dintre angajații noștri și-au deschis la un moment dat firme și chiar dacă eu am pierdut o persoană bună, care a plecat și și-a deschis propria afacere, m-am bucurat pentru că ăsta este mersul firesc al lucrurilor și așa putem ajunge la un moment dat să promovăm mai mulți lucrurile în beneficiul nostru.

Și bucuria cea mai mare este că și din mâinile mele au plecat niște tineri care ajung să reușească și cu care ulterior am și făcut afaceri împreună, deci acest lucru mă face să mă simt foarte bine.

R: Mai am o singură întrebare domnule Ungureanu. Ce anume ați fi vrut să vă mai întreb și v-ar fi plăcut să îmi răspundeți?

U.F: Nemulțumirea mea cea mai mare vine din prea puțina implicare a legislativului într-o problemă cum este cea ecologică. Sigur, sunt diverse lucruri de rezolvat și avem multe chestiuni de adus la un upgrade al momentului,dar mi-aș fi dorit foarte multe ca legislativului să fie mai implicat și mai pertinent în a aduce ceva. Cu foarte puțin se poate face foarte mult. Cu o simplă lege, dacă ar fi implementată astăzi, efectele ar fi vizibile imediat. Ăasta este de asemenea și visul meu cel mai mare. Am avut câteva întâlniri cu persoane de la Ministerul Mediului, cărora le-am expus situația, iar ei l-au înțeles, l-au acceptat ca fiind o necesitate, doar că schimbările astea frecvente politice determină ca acolo să fie alte persoane care vin și tot așa. Dar suntem încrezători că lucrul acesta se va întâmpla mai devreme sau mai târziu și am vrea să dezvoltăm cât mai mult domeniul ăsta.

Redactor: Andra Ghiorghica