Învăţarea continuă şi profitul continuu

indexLumea afacerilor este un mediu tot mai competitiv. Zi de zi apar schimbări cărora atât managerii, cât şi echipele aflate sub conducerea lor trebuie să le facă faţă dacă vor să rămână pe piaţă.

Indiferent de domeniul de activitate, este nevoie de viziune, capacitate de adaptare şi curajul de a-ţi asuma riscuri pentru ca ziua de mâine să aducă profit.

Într-o societate dominată de capitalism, nu îţi permiţi să fii altfel decât din ce în ce mai bun! De aceea, ideea perfecţionării şi învăţării continue necesită implementare în orice organizaţie hotărâtă să performeze pe termen lung.

Învăţarea continuă este un termen cheie care face vâlvă în mediul organizaţional la nivel modial. Sessa şi London, în cartea lor Continuous Learning in Organizations: Individual, Group, and Organizational Perspectives, vorbesc despre faptul că învăţarea continuă este un must în orice mediu profesional, atât la nivel individual, cât şi la nivel de echipă sau de organizaţie. Ei definesc învăţarea continuă ca fiind acumularea de noi cunoştinţe în mod regulat, cu scopul de a ne lărgi nivelul de expertiză într-un domeniu şi de a dezvolta un comportament prin care să facem faţă cu brio provocărilor profesionale şi organizaţionale.

Plăcerea de a învăţa mereu

Într-o organizaţie, dincolo de interesul pentru perfecţionarea angajaţilor, este nevoie să se încurajeze învăţarea continuă şi pe cont propriu. Fie că alegeţi la interviu persoane cu o aplecare şi un interes clar spre învăţare continuă, fie că dezvoltaţi interesul angajaţilor pentru perfecţionare continuă oferindu-le bonusuri sau cursuri indivduale de perfecţionare, afacerea dumneavoastră va avea doar de câştigat. Un angajat interesat de învăţare continuă la nivel personal este capabil…

  • Să pună întrebări atunci când ceva nu îi este clar;
  • Să ceară feedback sau sfaturi de la cei în măsură să le ofere, fiind interesat atât să ducă la îndeplinire sarcina ce i s-a dat, cât și să se perfecţioneze pentru sarcini viitoare;
  • Să înveţe de la alţii, inclusiv prin simpla observaţie;
  • Să îşi caute singur materiale şi training-uri care i se par relevante pentru domeniul său de activitate sau care îl ajută să dezvolte acele calităţi personale necesare inclusiv la job (de exemplu, cursurile de dezvoltare personală pot ajuta pe cineva să devină mai spontan sau mai sociabil, acest lucru ajutându-l atât în viaţa de zi cu zi, cât şi în departamentul de vânzări unde lucrează). În plus, cu multitudinea de cursuri online oferite gratuit – genul Coursera – tot ce îţi mai trebuie pentru a te perfecţiona continuu sunt timpul şi motivaţia.
  • Să învețe din greșeli – fiecare experiență este o lecție de viață, iar ceea ce acumulează în urma ei va fi capabil să aplice în situații viitoare;
  • Să se considere responsabil pentru nivelul de pregătire, dorind să fie un profesionist nu doar pentru a primi aprecierea șefilor sau mărirea de salariu, ci și pentru că este pasionat de ceea ce face;
  • Să pună în practică ceea ce învață și, mai mult decât atât, este dornic să împărtășească și altora din experiența sa.

Învățarea continuă în grupul organizațional: training-ul

Totuși, nu toți angajații sunt dispuși să meargă acasă după job și să facă research individual cu privire la noile descoperiri din domeniul dumneavoastră. Pentru că este mai eficient să valorificați ceea ce aveți deja în loc să faceți concedieri și angajări în masă, un training de echipă ca exercițiu de învățare continuă în grup este o soluție. Pe lângă faptul că oamenii descoperă lucruri noi, menite să le crească performanța, training-urile sunt un bun exercițiu de dezvoltare personală și de închegare a relațiilor de muncă. Secretul constă în a face din training-uri o experiență de grup în care oamenii învață lucruri utile, nu doar o zi în care își părăsesc birourile și stau cu gura căscată la trainer-ul invitat. De aceea, este important să alegeți cu grijă atât perioada în care are loc un training (nu înainte de deadline-uri importante sau imediat după ele), tematica training-ului, cât și provider-ul serviciilor de instruire.

Deși poate fi mai ieftin sau mai comod ca unul dintre șefii de departament să țină trainingul, adesea este mai eficient să aduceți un profesionist din exteriorul companiei. Un trainer din afara organizației poate veni cu idei și noțiuni diferite de cele pe care echipa le știe deja, fie de alte traning-uri, fie din interacțiunea de zi cu zi pe care angajații o au între ei. În plus, interesul pentru cineva nou, față de care nu ai dezvoltat deja o atitudine sau chiar prejudecăți pe baza faptului că zi de zi petreci ore bune cu acea persoană, te va face să oferi mai multă atenție ideilor sale.

În cazul în care vă decideți să aduceți un trainer din exterior, iată ce merită să luați în calcul:

  1. Asigurați-vă că aveți într-adevăr nevoie de un training: Un training presupune timp și bani, așa că trebuie să știți ce urmăriți cu acel training, care va fi raportul dintre investiție și câștig, pe termen scurt și pe termen lung. Un training nu este o obligație pe care orice organzație modernă să o respecte pentru că dă bine, ci o necesitate care ar trebui să aducă plus valoare la nivelul echipei și la nivel financiar.
  2. Training-ul potrivit pentru oamenii potriviți: Ziua de training nu este ziua de sărbătoare în care oamenii dau năvală în sala de conferințe ca să mai învețe ceva, între două pauze lungi de cafea. Un training reușit presupune să selectați persoanele sau departamentele care au într-adevăr nevoie de un astfel de proces de instruire. De pildă, un curs de manangement nu trebuie ținut tuturor angajaților pe principiul că într-o zi vor ajunge în funcții de conducere, ci șefilor de departament care în acest moment se ocupă de echipele din compania dumneavoastră.
  3. Alegerea trainerului ideal: Pentru a vă asigura că trainingul va fi o experiență autentică de creștere a abilităților și cunoștințelor angajaților, este nevoie să alegeți cu grijă trainerul și programul de training. Puteți începe prin a vă clarifica tematica (consultându-vă și cu angajații), dar și costurile sau lungimea trainingului. Apoi, este necesar să puneți la punct un brief pe care să îl trimiteți la cel puțin trei companii/organizații care oferă traininguri pentru a vedea care dintre cei buni este, în cazul dumneavoastră, cel mai bun. Nu alegeți doar pe baza reputației unui trainer sau pe baza prețului! Întotdeauna țineți cont de nevoile dumneavoastră – ce doresc să obțin cu acest training, cum voi măsuta nivelul de achiziții post-training, ce îmi rămâne după curs? Un program de training eficient combină atât nivelul înalt de expertiză al trainer-ului, cât și metode eficiente de predare sau materiale care să rămână, ulterior, în posesia dumneavoastră sau a angajaților. Asigurați-vă că plătiți prețul corect pentru serviciile de care aveți, cu adevărat, nevoie!

La final, nu uitați să mediați relația trainer-angajați. Anunțați trainingul din timp, astfel încât angajații să se documenteze și ei cu privire la subiect, să își pună pe hârtie întrebările și nelămuririle pe care să le adreseze în timpul cursurlui. În fine, introduceți cu entuziasm trainingul ales și fiți primul care se bucură de experiența de învățare pe care o oferiți angajaților dumneavoastră. La pomul lăudat nu e bine să mergi cu sacul, dar e bine de știut că la cel nelăudat se poate să nu vină nimeni, așa că puțină reclamă făcută cursului pe care l-ați ales va asigura un start bun programului. De aici încolo, va fi treaba trainerului!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *