Îți asumi responsabilitatea pentru faptele tale și greșelile subalternilor tăi?

TeamAm auzit de mii de ori replici de genul: ”ce n-aș da să fiu și eu manager!”, ”ce bine e să stai în ditamai biroul, să-ți savurezi cafeaua în liniște și să dai ordine toată ziua!”…

Chiar crezi că este atât de ușor?! Crezi că a fi șef este floare la ureche?!  Gândește-te ce responsabilitate mare are pe umeri un director de bancă sau un director IT dintr-o instituție financiară care controlează sute de servere și sisteme de plată, câte sute de mii sau milioane de Euro se pot pierde din cauza unor mici greșeli!!!

Asumarea responsabilității este cea mai însemnată calitate pe care un manager bun o poate avea, calitate ce poate anula diverse metehne pe care acesta le poate avea. ”Domnul șef” trebuie să-și asume responsabilitatea atât pentru propriile acțuni cât și pentru acțiunile subalternilor săi. A nu acuza pe ceilalți, a primi mustrări pentru ceea ce au făcut alții greșit sunt cele mai grele lucruri pe care cineva le-ar putea duce în spate. Și totuși, cei mai buni, o fac.

Ia să vedem dacă și tu ești printre cei mai buni. Privește secretele responsabilității:

1. În primul rând, dacă ceva nu merge bine, înseamnă că este și vina ta, iată ce poți face pentru a preveni apariția unor situații neplăcute:

– exprimă-te mai clar;

– întreabă subalternul dacă a înțeles ce are de făcut, întreabă-l de 10 ori, până te asiguri că are situația sub control;

– dacă observi că nu a înțeles, sau chiar îți spune că nu a înțeles, explică în grafice ce are de făcut, arată-i o schemă, două și dacă este cazul folosește cuvinte mai simple sau mai complexe, depinde de modul de gândire al fiecăruia.

Așadar, fă-ți angajații să vadă soarele în fiecare zi prin exprimarea ta clară și precisă. Un exemplu minor: ”Mihai, te rog să faci o fișă de prezentare program de finanțare pentru IMM-uri!”; Mihai o să fie complet în ceață cu replica aceasta memorabilă, sunt ”n” scheme de finanțare pentru IMM-uri, în plus, până când ar trebuie să fie livrate?!!??! O solicitare corectă ar suna așa:”Mihai, te rog să faci o fișă de prezentare pentru POSCCE Axa 332 Comerț Electronic, până mâine la ora 11:00!”

2. Dacă și după ce lucrurile au fost rostite clar și răspicat, apar probleme, atunci încearcă în primă fază să rezolvi problemele intern – tu și cu echipa ta, nu da fuga repede la superiori învinuind pe alții. Ce s-a întâmplat? Cum s-a ajuns la un eșec? Unde s-a greșit și de ce? Cum să facem să nu mai întâmpinăm greutăți? Așa trebuie să gândești…Subalternii te vor aprecia la cote inimaginabile dacă dai dovadă de o astfel de atitudine.

3. Să fii responsabil de echipa ta înseamnă să o și cunoști foarte bine. În multe cazuri, managerii întâmpină greutăți în desfășurarea anumitor activități pentru că nu știu cum să distribuie responsabilitățile. Este imperios necesar a cunoaște abilitățile fiecărui subaltern, în felul acesta vei știi întotdeauna să aloci resursa umană potrivită fiecărei acțiuni întreprinse. Omul potrivit la locul potrivit la momentul potrivit – aceasta este formula magică ce-ți asigură succesul. 

4. Respectă-ți promisiunile. Dacă nu poți să fii responsabil pentru ceea  ce spui și faci tu, cum să fii responsabil și pentru alții. Fii un om de cuvânt, e cea mai nobilă virtute: nu lipsi de la ședințe, oferă bonusul pe care l-ai promis, avansarea pe care ai tot amintit-o, nu uita de planul de training sau teambuilding-ul la munte, nu uita de zilele libere cu care i-ai ademenit pe oameni să stea preste program ș.a.m.d.

5. Fii corect. Poate ce s-a întâmplat, vizavi de o problemă, nu este în totalitate vina vreunui subaltern. Pot fi mulți alți factori implicați. Așa că lasă-ți angajatul să-ți ofere o explicație, analizați situația împreună și fii corect dacă și tu îți dai seama că nu există un singur țap ispășitor.   De exemplu, dacă un partener îți spune că vrea un proiect înainte cu 4 zile de data limită de depunere a proiectelor, e imposibil ca în acele 4 zile, proiectul să fie 100% corect. Se vor strecura mici greșeli și îmi pare rău să-ți spun, dar de vină este și partenerul tău pentru că a solicitat așa ceva și tu pentru că ai acceptat. Cea mai mică vină o are subalternul.

6. Ia apărarea subalternilor tăi în fața celorlalți (clienți, alți colegi, superiori etc.). Indiferent de situație, tu ai obligativitatea morală din punctul meu de vedere să fii apărătorul suprem al oamenilor tăi. Treaba ta ce faci apoi cu ușile închise, poate să-ți tune și să-ți fulgere 1 lună de zile de la oribilul eveniment, însă oamenii vor simți că tu nu uiți performanțele lor până în acel moment, tu nu uiți cine sunt ei, tu ești uman și știi că oricine poate greși, tu ajungi să fii perceput ca un membru al familiei.

7. Dacă ești tras la răspundere pentru neglijența subalterinlor tăi, acceptă criticile cu demnitate și nu arunca vina în curtea altuia chiar dacă nu ai fost tu cel care a greșit efectiv. Tu ești responsabil ca greșelile să nu se întâmple și să nu se mai repete și bineînțeles responsabil cu dezvoltarea unei echipe eficiente.

8.Și nu în ultimul rând, pentru a fi cu adevărat responsabil atât pentru faptele tale cât și pentru faptele celorlalți, trebuie să te cunoști pe tine.  Să știi cine ești cu bune și cu rele, cu talente și cu rețineri, cu abilități și cu slăbiciuni. Ca să poți să te reinventezi ca persoană, să devii cea mai bună variantă a ta, să poți să-i inspiri și pe alții, trebuie să-ți cunoști limitele pe care sigur le ai, ca orice altă ființă umană din lume. Odată cu asumarea atitudinii tale, a stărilor și a deciziilor tale, începe și asumarea adevăratei responsabilități a poziției înalte pe care o deții.

Orice activitate am întreprinde, orice lucru minor am făuri, orice cuvânt frumos sau mai puțin frumos am rosti, orice gest minor sau colosal am face, orice privire, orice zâmbet, orice pas, pentru toate acestea, noi suntem responsabili. Avem puterea să alegem, iar pentru fiecare alegere, viața ne arată că trebuie să ne asumăm răspunderea.

R: Irina Velea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *