La început de drum – parteneriatul în afaceri

parteneriatIdeea unei afaceri pe cont propriu le surâde multora. Gândul că îți ești propriul șef și deciziile cele mai importante stau în mâinile tale te poate entuziasma, dar e bine de știut ca a porni la drum de unul singur într-o lume a afacerilor tot mai competitivă poate fi riscant. Prea puțină experiență, un capital prea mic sau poate responsabilități pe care nu ți le poți asuma, sunt motive pentru care merită să iei în calcul soluția unui parteneriat. Mai jos, ți-am pregătit câteva sugestii de care poți ține cont când pornești la drum alături de un partener de afaceri. Chiar dacă și profitul se va împărți, măcar ai siguranța că nu ești singur în jungla afacerilor, acolo unde doar cei cu adevărat puternici reușesc!

Cine se aseamănă, se adună. Nu e doar un proverb vechi, referitor la prietenie, ci se aplică foarte bine și în business. Pentru ca afecerea să fie una de viitor, e nevoie ca tu și partenerul tău să aveți aceeași viziune. Pe lângă faptul că vă veți completa reciproc, procesul de management va fi mult mai simplu, veți evita situațiile conflictuale și veți construi cu aceeași pasiune pentru că aveți un scop comun și credeți în mijloace asemănătoare de a atinge acel scop.

Puncte tari și puncte slabe. A fi parteneri de afaceri nu înseamnă a avea același tip de personalitate, aceeași educație sau aceleași roluri. Este important să definiți încă de la început care este domeniul de expertiză al fiecăruia și să nu încurcați borcanele! Chiar dacă vă veți consulta cu privire la deciziile majore, lăsați în mâna celui potrivit unui anumit domeniu de expertiză deciziile mai mici. Poate că unul dintre parteneri este mai bun pe partea financiară și de vânzări, în timp ce celălalt se pricepe mai bine în zona resurselor umane și a managementului. Veți avea amândoi de câștigat dacă respectați aceste roluri și dacă le veți face clare și angajaților sau colaboratorilor dumneavoastră. Cum ar fi ca într-o mare firmă din domeniul alimentar să sune un client care să dorească încheierea unui contract și să trateze cu… managerul departamentului de resurse umane? Chiar dacă sunteți la început, învățați de la cei cu experiență în domeniu și impuneți-vă pe piață ca adevărați profesioniști care își cunosc domeniul de expertiză și sunt capabili să ia deciziile cele mai bune pe felia de care sunt responsabili ei.

Comunicare deschisă. Dacă ați pornit împreună la drum și nu vreți să spargeți gașca după doar câteva luni, fiți deschiși unul cu celălalt. Discutați întotdeauna deciziile importante și căutați soluții, nu vinovați. Este foarte posibil să întâlniți situații problematice, să pierdeți bani sau să aveți senzația că partenerul dumneavoastră nu este la fel de implicat. Nu ascundeți astfel de gânduri în spatele unui zâmbet politicos, ci discutați fiecare îndoială pe care o aveți. Ca și într-un cuplu, lipsa de încredere și comunicarea defectuoasă pot rupe o relație ce v-ar fi putut duce spre un mare succes. Întâlnirile dese, în care să vă consultați cu privire la viitor, în care să criticați constructiv acțiunile comune sau ale celuilalt și în care să rediscutați anumiți parametri ai parteneriatului sunt un mod excelent de a ține lucrurile sub control.

Facem 50%-50%? Într-o lume ideală, acest procent pare legitim. Totuși, până și cele mai trainice parteneriate pot suferi fisuri. Nu ați văzut cupluri care păreau făcute în cer și, după doar câțiva ani, au ajuns să se destrame făcând circ prin sălile de judecată? Pentru a evita astfel de situații, se recomandă să porniți de la un procent de 49 la 51. În acest fel, unul dintre parteneri are o responsabilitate mai mare, dar necesară dacă vreți ca procedeul de luare a deciziilor să nu se transforme în interminabile ședințe de negocieri unde nimeni nu vrea să lase de la el.

Frate, frate, dar brânza e pe bani! Chiar dacă tentația de a intra în afaceri cu un prieten de suflet este mare, nu alegeți doar cu inima! Este posibil ca pe parcurs omul să se schimbe sau viziunea asupra afacerii comune să se diferențieze de a dumneavoastră și prietenia să dispară… Pentru a vă asigura că nu va fi necesar să eutanasiați, odată cu prietenia, și afacerea pe care o aveați, încheiați un contract. În el ar trebui să se specifice cu ce investiție vine fiecare partener, cum vor fi împărțite profiturile și pierderile, moduri de rezolvare a disputelor, clauze de dizolvare a parteneriatului, clauze cu privire la decesul sau incapacitatea de exercitare a funcției de către unul dintre parteneri și, eventual, durata parteneriatului. Încheiați un astfel de document în prezența unui avocat pentru a vă asigura că aveți baza legală necesară pentru desfășurarea afacerii dumneavoastră în condiții optime. Evident că existența unui astfel de contract nu presupune că porniți la drum cu ideea de a vă certa și a da greș, ci pur și simplu că vreți să porniți cu dreptul spre viitorul afacerii dumneavoastră. În cazul în care potențialul partener se arată intrigat de o astfel de propunere, discutați deschis motivele pentru care este necesar un astfel de contract și, dacă nu se lasă convins, poate că merită să mai cercetați piața înainte de a alege partenerul de afaceri potrivit.

Respect, încredere și… cineva plătit să facă pace. Chiar dacă angajarea asasinilor plătiți pentru a-l scoate din schemă pe partenerul de afaceri reprezintă doar un scenariu de Hollywood, realitatea este că vor exista momente tensionate, când părerile vor și diferite, reproșurile vor curge pe bandă rulantă și puțin va lipsi până când să dați cu ușa de perete amenințând că vă retrageți. Se cheamă managementul crizei și e necesar să aveți capacitatea de a face față situațiilor de criză, indiferent de domeniul afacerii. Unul dintre principii este să nu luați decizii la nervi și să nu păstrați ranchiună pe partenerul de afacere. Se recomandă să angajați o persoană relativ neutră cu care să vă consultați din când în când. Fie că este vorba de un consultant în domeniu sau de un mediator, nu strică să aveți o a treia părere când fiecare dintre cei doi parteneri crede că dreptatea e de partea sa. Așa cum oamenii aleg să consulte un terapeut de cuplu când apar probleme în căsnicia lor, este necesar să aveți un om de încredere care să vă ajute să regăsiți acea frecvență comună pe baza căreia ați intrat într-un parteneriat și, cu multă pricepe și ceva noroc, l-ați făcut să crească pe piață.

În final, amintiți-vă că afacerile de succes nu cad din cer. Ele se construiesc greu, cu răbdare, motivație și curaj, iar greul împărțit la doi e mult mai simplu de dus. Succes!

One thought on “La început de drum – parteneriatul în afaceri”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *