Lecții de conducere de la Steve Jobs: 7 idei de pus în aplicare!

Steve JobsSteve Jobs, cofondatorul companiei Apple, a început toată afacerea în garajul părinților săi în anul 1976 alături de Steve Wozniak și Ronald Wayne. Chiar dacă Jobs era persuasiv și carismatic pentru companie, cei alături de care lucra îl vedeau drept o persoană agitată pe care nu se puteau baza. După ce a fost înlăturat de la management-ul Apple, acesta a părăsit compania în anul 1985 alături de alți colegi și împreună au dat viață companiei IT denumită NeXT.

În anul 1996, NeXT a fost cumpărată de Apple pentru 427 milioane de dolari, iar astfel Steve Jobs a ajuns înapoi de unde a plecat. Acesta a preluat conducerea companiei Apple ca CEO și a salvat-o de la faliment aducând-o pe calea profitului până în 1998.

Din păcate, în 2003, Steve Jobs a fost diagnosticat cu cancer pancreatic, boală care inițial s-a crezut că a fost vindecată. Chiar dacă s-a luptat cu toată puterea, boala a învins omul în noiembrie 2011.

Steve Jobs a fost acel manager exemplar pentru care nimic nu era imposibil și a reușit să cucerească lumea cu ideile sale. Anii au trecut, iar Jobs a schimbat mai multe industrii, totul transformându-se în ceva la care lumea doar visa. Calculatoarele personale, filmele animate, telefoanele, tabletele, muzica sau publicațiile digitale sunt lucruri de care acum persoanele sunt dependente, iar Jobs a ajutat la această evoluție.

Trecând peste contribuțiile sale culturale și tehnologice, cofondatorul Apple a oferit tehnici de conducere miraculoase și asta s-a văzut în felul în care aborda problemele și în reușitele companiei. Vom continua acest articol discutând despre câteva tehnici pe care tu, ca lider, le poți aplica pentru a fi sigur că afacerea ta se află pe drumul cel bun, adică pe drumul succesului!

1) Să fii dispus să o iei de la capăt!

Jobs a luat totul de la zero când s-a întors la Apple și a transformat compania în ceva mai mare și mai bun decât era înainte. Acesta a fost dispus să schimbe regulile și să creeze un nou început, iar ca dovezi putem sa ne uităm la crearea iTunes, a iPod-ului sau a iPhone-ului.

Dorința lui de a o lua de la capăt și de a crea mereu ceva mai mult este unul din motivele pentru care produsele Apple au acum foarte mult succes. De multe ori, Steve Jobs ajungea cu un produs până la capăt când își dădea seama că nu era ceea ce vroia și îl arunca.

Din păcate, mulți antreprenori aleg astăzi sa nu aibă răbdare cu finalizarea unei idei și să lanseze un produs cu defecte, în loc să aștepte până în momentul în care este gata. Nu te grăbi să discuți cu clienții tăi despre un proiect înainte ca acesta să fie gata. Ai răbdare și dacă planul  nu a mers precum sperai și ai primit feedback negativ, nu te panica și încearcă să o iei de la capăt pentru că, unele idei au nevoie doar de un alt plan de dezvoltare.

2) Asumă-ți riscuri!

Diferența dintre un conducător și o persoană care urmează ordine este inovația. Este nevoie de curaj pentru a devia de la normalitate  și pentru a vizualiza totul în altă perspectivă. Cei mai buni lideri au puterea de a conduce compania spre succes, luptând cu tenacitate și susținându-și viziunea chiar și în momentele în care toată lumea se opune.

Ideea este să nu îți fie frică de a schimba ceva și de a gândi diferit. De multe ori, afacerile de succes sunt acelea deținute de oamenii care au îndrăznit să gândească diferit și să iasă din tipare. Doar așa vei ieși în evidență: îndepărtând concurența și impresionând potențialii clienți.

3)Simplifică!

Steve Jobs a spus că “Simplu poate fi mai greu decât complex: trebuie să muncești mai mult pentru a-ți elibera mintea și pentru a face totul mai simplu. Însă se merită pentru că odată ce ai atins acel punct, poți muta și munții din loc.”

Jobs nu numai că s-a folosit de simplitate la crearea produselor, dar a crezut cu tărie în această idee. De exemplu în momentul în care compania IBM i-a pus în față un contract de 135 de pagini, cofondatorul Apple a refuzat sa-l citească până când a primit un contract mai simplu pe masă.

Este important să înțelegi că muncești foarte mult pentru a atrage diferiți clienți, iar totul se poate ruina dacă procesul ajunge atât de confuz pentru partea opusă, încât poate să renunțe la întreaga afacere. Totul trebuie să fie pe înțelesul tuturor, nu evita anumite părți; doar explică-le în termeni simpli pentru a reuși să închei tranzacția cât mai repede posibil și fără prea multe probleme.

4) Te ocupi de succesorii tăi?

Cel mai important rol al unui senior este să se asigure că va avea succesori apți pentru a duce compania mai departe. Ce s-ar întâmpla cu afacerea ta dacă ai avea un accident? Cine s-ar ocupa mai departe de ceea ce tu ai construit în atâția ani?

Nu trebuie să te gândești la asta din prima zi la job, însă când ai o funcție superioară în firmă (poate că ești chiar șeful cel mare) atunci este bine să te asiguri că cel care va urma la “tron” după tine va ști exact ce are de făcut.

Tim Cook, actualul CEO al Apple, a trecut prin acest proces, lucrând din 1998 cu Jobs și a fost pregătit pentru a conduce. Nu este ușor să te gândești la asta, dar vrei cu siguranța ca firma ta să fie pe mâini bune așa că pregătește un om pentru acest lucru. Este un proces care durează ani buni, dar este bine să ai un plan B pentru compania ta.

5) Spune ce gândești

Steve Jobs a evitat mereu controversele pentru că știa că angajații săi îl apreciază pentru modul său de a conduce. Urmează ideea și nu încerca să creezi scandaluri sau discuții pe unde mergi. Spune mereu ce ai de spus, nu ezita să-ți dai cu părerea pentru că, tu ești șeful, deci ai dreptul la a spune ceea ce vrei (totuși, există unele limite)!

Eric V. Holtzclaw, fondatorul companiei de marketing, Laddering Works, a menționat într-un articol faptul că nu este indicat să fii timid când este vorba de clienți sau chiar de angajați. Încearcă să spui ceea ce crezi, să pui întrebări, să spui ceva ce va genera o conversație sau chiar să pui acea întrebare pe care lumea din jur evită să o pună.

Tu ești la conducere, tu iei deciziile și ești probabil singurul care poate să vorbească în  numele echipei pe care o conduce. Nu ezita și comportă-te conform funcției tale!

6) Colaborează

Ideile bune apar de obicei când mintea nu este forțată și când omul nu este sub presiune. Steve Jobs credea în întâlnirile spontane care creșteau creativitatea. Acesta discuta cu oamenii cu care se întâlnea la muncă despre diferite proiecte și căutau împreună diferite soluții.

Ai o funcție superioară, dar asta nu înseamnă că nu poți să discuți cu un angajat despre proiectele la care lucrează. Poți să-l ajuți cu idei, sa vezi cum gândește sau dacă are probleme. Nu trebuie să stai mereu încuiat în birou! Sunt persoane care chiar au nevoie de tine și de îndrumarea ta.

7) Înconjoară-te cu oameni pricepuți!

Jobs și-a învățat angajații să creadă că pot face orice își propun. Creează-ți o ehipă de oameni care știu ce au de facut și cărora le place ceea ce fac. Vrei să obții cele mai bune rezultate, iar pentru asta ai nevoie de persoane care sunt dispune să schimbe totul alături de tine și care ar face orice pentru a pune în aplicare o idee.

Steve Jobs a fost un lider demn de urmat de la care ai multe lucruri de învățat deoarece și-a tratat angajații cu respect, iar aceștia au putut să se dezvolte pe plan profesional. Jobs a considerat că este bine să accepte persoanele rebele pentru că deși sunt considerate de alții drept caractere nepotrivite, acești oameni au cele mai bune idei.

În concluzie îți recomandăm să accepți opiniile angajaților tăi și ideile lor diferite. Chiar dacă le ești superior la birou, asta nu înseamnă că ei nu pot avea soluții ingenioase pentru unele probleme. Socializează cu cei care lucrează pentru tine, încalcă unele reguli, spune tuturor care sunt obiectivele urmărite și înconjoară-te de oameni care își doresc succesul companiei.

Steve Jobs s-a considerat un “romantic incurabil” care vroia doar să facă o diferență și a avut parte de o viață extraordinară formând o companie renumită. Dacă îi analizăm viața descoperim că Jobs a fost de fapt un erou care a încercat să atingă măreția, a dorit să schimbe lumea și modul în care erau percepute anumite lucruri și a reușit să facă asta, deoarece credea cu tărie că, succesul nu este un lucru imposibil din moment ce crezi cu putere în visele și ideile tale !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *