Lecţiile de business ale lui Tarantino

tarantino_thumbNu ştiu dacă eşti un pasionat al filmelor lui Quentin Tarantino, dar sigur ai auzit că este unul dintre cei mai apreciaţi regizori din toate timpurile. Recompensat cu premii prestigioase la Oscar, Globul de Aur, BAFTA sau Palme d’Or, acesta este un exemplu de reuşită în cinematografie şi în afaceri. Performanţele sale i-au determinat pe unii profesori americani din universităţi să introducă în cursurile lor de business reţeta succesului lui Tarantino.

Însăşi povestea realizării renumitului regizor este o lecţie despre cum să reuşeşti în viaţă. Pe numele real Quentin Jerome Tarantino, acesta a abandonat şcoala la doar 17 ani şi a învăţat să se susţină singur.

Cu un talent înnăscut, şi-a valorificat pasiunea pentru cinematografie, care i-a fost parcă predestinată (a fost botezat după un personaj din serialul de televiziune Gunsmoke, fierarul metis Quint, interpretat de Burt Reynolds). Astfel, vârsta de 22 de ani îl prindea la Arhivele Video din Manhattan Beach, unde îşi punea la bătaie vastele cunoştinţe despre filmele vechi.

Împreună cu Roger Avery şi Jerry Martinez, Tarantino s-a implicat în crearea unei şcoli de film la Arhivele Video. Aici a avut şansa să îşi exerseze şi perfecţioneze talentul cinematografic. A început să scrie scenarii pentru rolurile interpretate de studenţi la cursurile de actorie şi, în timp, scenarii mai serioase precum „True Romance” sau „Natural Born Killers”.

Ca şi în cazul altor oameni de succes, drumul spre consacrare nu a fost lin şi rapid. Prima „victorie” a fost obţinută abia după anii ‘90 cu filmul „Reservoir Dogs”. De aici căile s-au limpezit. Deşi uneori contestat şi criticat pentru filmele sale, Tarantino şi-a adjudecat un loc de cinste în rândul regizorilor lumii. Notoritatea de care se bucură filmele sale se datorează geniului său cinematografic, dar şi principiilor aplicate în dezvoltarea proiectelor sale. Nu întâmplător profesorii universitari americani vorbesc de lecţiile de business ale lui Tarantino.

Una dintre lecţii este evidenţiată şi de cunoscuta producţie „Kill Bill”: „Găseşte profesorul sau training-ul potrivit ca să învingi”. De exemplu, în “Kill Bill (I)” – de fapt povestea unei răzbunări – victoria personajului „Mireasa”, interpretat de Uma Thurman, este influenţată radical de măiestria profesorilor de arte marţiale. Imposibilul devine posibil când se apelează la cel mai eficient antrenament şi la cel mai potrivit maestru pentru a creşte performanţele discipolului.

Similar, regula este valabilă şi în afaceri. Numeroase companii cheltuiesc anual bani grei pe traininguri inutile şi traineri nepotriviţi. Managerii firmei trebuie să înţeleagă importanţa alegerii celui mai bun şi potrivit trainer, să se asigure că angajaţii sunt motivaţi să înveţe deprinderi noi şi să le ofere ulterior oportunitatea de a aplica noile lucruri învăţate.

O altă lecţie pe care o învăţăm de la Tarantino este: „Creează o echipă puternică”. Pentru filmele sale, Tarantino a fost întotdeauna preocupat să alcătuiască o echipă formată din actori care lucrează bine împreună. Nu acelaşi lucru se poate spune despre alţi regizori. Unii preferă să aducă în distribuţia filmului un star de cinema şi să-i selecteze pe ceilalţi actori fără a lua în calcul compatibilitatea fiecăruia cu restul. Nepotrivirea dintre actorii din film se va simţi, iar notorietatea vedetei nu va compensa pe deplin lipsa de unitate a echipei actoriceşti. Succesul de box office nu va fi chiar cel aşteptat, în ciuda celebrităţiilor din distribuţie.

Greşeala este întâlnită frecvent şi în activităţile economice. Se întâmplă ca managerii să creadă că, pentru a aduce compania în top, este suficient dacă angajează un mare talent din domeniul respectiv. Ei neglijează restul componenţei echipei şi fac imposibilă misiunea acesteia. Oricât de bun ar fi specialistul ales să conducă proiectul în cauză, nu va reuşi de unul singur şi, mai mult decât atât, îi va fi greu să se integreze într-un colectiv de lucru incompatibil cu el. Fiecare membru al echipei este important, la fel şi modul în care lucrează echipa în întregul ei.

Tarantino s-a ferit să facă filme „pe bandă rulantă” doar pentru a fi considerat un regizor prolific. Uneori pauzele dintre filmele sale au fost de ani buni, atrăgând întrebarea: „S-a lăsat Tarantino de filme?”, „A ajuns la finalul carierei?”. De fiecare dată, regizorul american şi-a luat răgazul necesar pentru a-şi pregăti cu minuţiozitate filmele şi a revenit cu o producţie de succes. Aceasta pentru că a urmat principiul „Calitatea mai presus de cantitate”.

Lecţia pe care ar trebui să şi-o însuşească agenţii economici este evitarea oricăror excese când vine vorba de dezvoltarea companiei sau a gamei de produse şi servicii. De exemplu, a scoate pe piaţă cât mai multe produse din dorinţa de a face faţă competiţiei nu este întodeauna o decizie care aduce profituri mai mari. Mai ales dacă unele produse nu au fost bine dezvoltate şi vin după o analiză superficială a pieţei. De asemenea, schimbarea radicală a strategiei companiei sau a direcţiei acesteia poate face mai mult rău decât bine. Specialiştii spun că fiecare companie are o anumită capacitate de a suporta schimbarea, iar depăşirea limitelor atrage un risc major.

Şi, nu în ultimul rând, o altă lecţie de la Tarantino: „Pentru proiecte de top, oameni de top”. Regizorul american a lucrat la unele dintre cele mai bune proiecte cinematografice. O parte au fost rezultatul abilităţilor sale excepţionale de scenarist, regizor, producător sau actor. Altele, produsul unor profesionişti de înaltă clasă cu care i-a plăcut să se înconjoare.

Deşi criticat câteodată pentru alegerile bizare în distribuţia filmelor, Tarantino a reuşit, de cele mai multe ori, un casting excelent. Totodată, a ales cei mai buni oameni pentru echipa de producţie şi realizare a filmelor. Nu s-a ferit de persoanele dificile, dacă a fost convins că ele îi vor oferi profesionalismul de care avea nevoie.

Asemenea lui Tarantino, oamenii de afaceri trebuie să atragă alături de ei angajaţi şi colaboratori pe care se pot baza, capabili să aducă plusvaloare activităţii companiei.

Cinematografia a devenit de mult timp o industrie şi funcţionează după acelaşi principii ca orice business. Tocmai de aceea, aceste principii, alături de talentul şi pasiunea pentru cinematografie, l-au ajutat pe Tarantino să aibă succes. Aş mai adăuga implicarea totală care la el a fost dusă la extrem. „Când lucrez la un film, nu mă mai ocup cu nimic altceva. Nu există decât filmul. Nu am soţie. Nu am copil. Nimic nu îmi stă în cale… Am făcut o alegere – să merg singur pe acest drum. Pentru că acum este vremea mea. Vremea să fac filme”, a declarat Tarantino pentru revista GQ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *