Lista cu obiective – un exerciţiu important pentru eficienţă

to do Am întâlnit mulţi oameni care au „mania listelor”, fără să se limiteze doar la cele pentru cumpărăturile de la supermarket, ci le fac pentru o sumedenie de alte lucruri : lista cu obiecte de luat în călătorie, cea cu numerele de telefon ale companiilor de taximetrie, cea cu planificarea unor evenimente de familie (precum nunta sau botez), cea cu furnizori, colaboratori, sau cu zilele de naştere ale cunoscuţilor. Un studiu în acest sens arată că aproximativ 75% dintre noi folosim astfel de notiţe, iar în majoritatea cazurilor sunt considerate o modalitate eficientă pentru a ne urmări scopurile pe termen mediu şi lung.
Listele sunt benefice pentru echilibrul fizic şi psihic fiindcă pe de-o parte ne fac mai mulţumiţi, mai stăpâni pe destinul nostru iar pe de altă parte ne fac mai organizaţi, mai eficienţi în tot ce întreprindem indiferent care ar fi meseria noastră ori statutul social.

Iată o LISTĂ cu 6 beneficii care arată de ce este bună o listă şi cum ne putem organiza mai eficient … „pe hârtie” :

1. Ne controlăm mai bine viaţa. Deşi pare un pic surprinzător, listele ne ajută să ne atingem scopurile stabilite, chiar dacă nu urmăm toţi paşii pe care ni i-am propus. De fiecare dată când eliminăm ceva de pe listă ne reamintim că facem progrese, ceea ce ne poate motiva să ne continăm planul cu şi mai mult entuziasm.
2. Luăm cu mai multă uşurinţă decizii importante. De aceea e bine, mai ales pentru cei mai indecişi din fire să ne facem liste cu tot ceea ce ne trece prin minte referitor la situaţia care ne frământă, adică să ne schiţăm ideile. Procedând în acest mod vom identifica mai uşor soluţiile potrivite. Părerea psihologilor este că abordarea scrisă a oricărei probleme ne ajută să ne simţim mai pregătiţi de a ne confrunta ce ea.
3. Ne stimulăm activitatea creierului! Memoria pe termen scurt poate reţine între şapte şi nouă activităţi pe care ne-am propus să le desfăşurăm în intervale similare de timp, însă pe termen lung lucrurile se schimbă. Lista alcătuită de noi ajută creierul să analizeze mai bine sarcinile stabilite şi să le prioritizeze, să delege atunci când este cazul sau chiar să elimine câteva dintre dintre ele, dacă nu sunt chair atât de importante.
4. Ne motivăm! Cei care îşi alcătuiesc săptămânal liste de sarcini pe care să le îndeplinească se îndreaptă mult mai rapid spre atingerea ţelurilor decât cei care nu au acest obicei. Este ca un fel de angajament scris faţă de propria persoană care motivează şi mobilizează foarte eficient. Fiecare vrea sa fie mândru de conştiinciozitatea sa aşa că nu ar putea reveni cu inima plină la lista… nebifată.
5. Obţinem un echilibru binefăcător! Atunci când simţim că nu mai reuşim să vedem lucid care sunt priorităţile acţiunilor noastre, să ne facem o listă de tipul : „ Viaţa mea ar fi completă dacă…”. Prin simpla enumerare a activităţilor noastre care ne pot face mai fericiţi pe termen mai lung, aşa cum ar fi o abilitate mai mare la următoarea negociere sau petrecerea mai multor clipe frumoase lângă cei pe care îi iubim, vom reuşi să ne canalizăm energia în direcţia necesară.
6. Ne bucurăm de fiecare zi fară să ajungem să ne plictisim sau din contră, să fim stresaţi că nu ne mai ajunge timpul! Realizează o listă cu 100 de lucruri care îţi fac plăcere – de la citirea revistei preferate, grădinărit, diverse jocuri până la călătorii în locuri de pe glob unde visezi să ajungi. E bine să incluzi şi vise mărunte mai uşor de realizat dar şi unele mari mai greu de atins. Încearcă să duci la bun sfârşit una pe săptămână, iar pe cele mai ambiţioase sau care presupun resurse financiare mai mari, pune-ţi în gând să le realizezi în decursul următorului an.

Aceste avantaje de a alcătui o listă par a fi ştiute de mulţi , la nivel teoretic, dar am observat că pentru unii pare o corvoadă în sine alcătuirea unei astfel de planificări de parcă acest prim pas ar fi unul de rezolvat din înşiruirea de „must have-uri”.

Poate că e o mică ştiinţă chiar pornirea spre o viaţă mai organizată de aceea mi s-a părut util să vă dezvălui câteva trucuri pentru a alcătui o lisa rapidă şi eficientă. Iată care sunt acestea:
Întocmeşte cel puţin două liste diferite! E indicat să separăm sarcinile care trebuie efectuate pe termen lung de cele pe care trebuie să le rezolvăm imediat. Te vei simţi mai puţin copleşit de probleme şi sunt şanse mai mari să nu uiţi nimic .
• Încearcă să împarţi responsabilităţile! În momentul în care porneşti spre a alcătui o listă e foarte probabil să realizezi că nu ai timpul sau abilităţile necesare de a îndeplini chiar tot. Aşa că lista pe care ţi-ai propus-o s-ar putea împărţi în mai multe mai mici pe care să le dai rudelor, colegilor sau prietenilor în funcţie de activităţile respective. Unii ar putea să-ţi mulţumească că ai planificat şi delegat cu obiectivitate!
• Nu uita şi de momentele distractive! O listă plină de obligaţii faţă de cei jur îţi poate induce foarte repede o stare de stres şi nelinişte. E bine aşadar, ca lista ta să includă nu numai lucruri care îţi consumă energia ci şi din cele care ţi-o repară. Include deci în listă şi ceva care să-ţi facă plăcere, şi nu pe care trebuie să-l duci la bun sfârşit fiindcă eşti nevoit.
• Urmează regula celor 90 de zile! Dacă te afli în situaţia de a fi amânat o sarcină de câteva luni atunci ar trebui să te gândeşti dacă e bine să te simţi vinovat ori de câte ori îţi revine în minte. În cazul în care ajungi la concluzia că nu este una importantă mai bine renunţi la ea. Dacă intră în categoria „trebuie făcută”, ar fi util să rogi pe cineva să te ajute sau măcar dedică-te ei urgent, preţ de câteva ore bune, ca să o duci la îndeplinire. Ştim cu toţii că satisfacţia lucrurilor terminate este imensă.

Îmi doresc ca aceasta mică lectură despre eficienţă şi organizare, să fie de bun augur pentru cei obişnuiţi cu listele, şi o cale la care să cugete cei mai dezorganizaţi, pe care noţiunile de orar, deadline sau planifiecare mai degrabă îi sperie decât să-i motiveze. E nevoie şi de ordine în haosul universal …

Ruxandra David