Management de succes: echipa ta e datoria ta!

echipaOrice leader visează la o echipă alături de care să cucerească orice redută. De la planul de acasă până la potriveala din târg e drum lung… Nu e destul să gândești în perspectivă și să tragi de bieții angajați până îți vezi visele împlinite, ci trebuie să muncești alături de ei. Primul pas este foarte important și constă în formarea unei echipe adevărate! Acest lucru înseamnă să ai, alături de tine, oameni pe care să te bazezi indiferent de natura provocărilor, să știi că sunt cei mai buni și că ar face tot ce pot pentru lucrurile în care cred cu aceeași tărie cu care crezi și tu.

Am pentru tine câteva idei și activități menite să te ajute în formarea și creșterea unei echipe. Pentru că o echipă definește atât gradul tău de pricepere ca manager, cât și gradul de performanță din afacerea ta. Asigură-te, în câțiva pași, că ești pe drumul cel bun!

Totul începe cu tine!

Înainte de a avea o echipă de cursă lungă, trebuie să ai chiar tu o mentalitate de învingător. Acest lucru înseamnă pregătire continuă a ta și a echipei, plus încredere în forțele voastre, atât separate, cât și unite. Din atitudinea aceasta de învingător, de leader capabil să gestioneze oameni talentați și pasionați fac parte câteva elemente cheie:

Capacitatea de a recunoaște merite – Știi care e una dintre diferențele majore dintre un leader capabil și un imitator de leader, definit mai mult de funcție decât de calitățile sale? Aceea că nu se teme, ci se bucură de oamenii valoroși! Pentru un leader, valoare nu înseamnă a sta 12 ore în birou, prefăcându-te că muncești și având periuța pregătită pentru șeful tău, ci rezultatele, determinarea, pasiunea, capacitatea de a învăța repede și de a ținti cât mai sus. De aceea, un leader va ști să aprecieze angajații de valoare, va promova oamenii pe baza calităților profesionale, nu pe ochi frumoși și va fi fericit să recunoască meritele echipei sale. În plus, va crește stima de sine a întregii echipe, făcând din orice victorie un merit al tuturor – unul pentru toți și… toți pentru unul!

Colegi de birou sau… prieteni de birou? – Deși ideea de relații la serviciu este incriminată de mulți și chiar sunt contracte care interzic orice tip de legatură apropiată între colegi de serviciu, prietenia între manager si angajații săi poate fi extrem de utilă în formarea unei echipe. Prietenia înseamnă deschidere și comunicare, iar fără ele e aproape imposibil să ai o echipa în sensul adevărat al cuvântului. Pentru angajat, de aici derivă încrederea, curajul de a întreba atunci când ceva nu ți-e clar, puterea de a critica sau de a primi critica, dar și sentimentul acela că ești printre oameni care te apreciază ca profesionist și ca om. Cu alte cuvinte, prietenia la job hrănește o echipă și face din oamenii care o formează mai mult decât colegi de muncă: îi face aspiranții de succes la împlinirea aceluiași vis!

Ce e bun le place tuturor! – Ai găsit un articol interesant despre domeniul în care lucrezi? Ai descoperit niște ponturi utile pentru cei din departamentul de vânzări? Ai cumpărat o carte de dezvoltare personală pe care n-ai lăsat-o din mână până la ultim pagină? Împărtășește bucuria cu oamenii din echipa ta! Ca un model de urmat ce ești, e minunat să încurajezi dorința de dezvoltare continuă a angajaților tăi și să îi inspiri și pe ei să împărtășescă lucrurile interesante pe care le descoperă. Astfel, nu doar că vei avea o echipă care vorbește aceeași limbă și e la curent cu lucrurile noi din domeniul vostru, dar va fi și o echipă care știe cât de important este să împarți cu ceilalți ceea ce ție îți place.

 Jucător în două echipe – Un bun manager va înțelege că oamenii pe care se bazează în formarea unei echipe competente mai joacă și acasă. De aceea, nu le va cere acestora să aleagă cu orice preț și în orice condiții între ”echipele” din viața sa, ci îi va sprijini să fie atât profesioniști buni, cât și familiști dedicați. Un manager adevărat știe că oamenii din echipa sa au nevoie de resursele minunate de iubire și susținere pe care familia le oferă și că, fără ele, omul din echipa nu ar fi același. O echipă frumoasă are nevoie de valori morale și de baterii încărcate cu dragostea familiei pentru care lucrează zi de zi!

Dacă ai deja mentalitatea unui leader sigur pe el și ai pus bazele unei echipe adevărate, iată câteva idei și strategii prin care să îți unești echipa, să o ajuți să fie performantă și… să o și distrezi:

O zi de răsfăț 

În corporații, dar și în medii organizaționale mai restrânse, există anumite tradiții menite să rupă, fie și pentru câteva ore, seriozitatea costumelor și a cravatelor călcate perfect. De aceea, o zi din săptămână în care oamenii pot veni îmbrăcați casual sau în care programul de lucru să fie mai scurt reprezintă o metodă prin care să hașurezi granița dintre obligații și pasiune pentru job. Oamenii au nevoie să simtă că serviciul este și un mediu în care pot rămâne ei înșiși, pot cunoaște alți oameni definiți de altceva decât de funcțiile lor și unde pot forma legături avantajoase pe termen lung. Job-ul nu înseamnă o mască pe care să o ții pe față timp de 9 ore sufocante, ci un mod de a experimenta apropierea și creșterea alături de ceilalți.

Echipa de suflet

Din punct de vedere psihologic, oamenii care au empatie sunt capabili de o comunicare mai bună, de negocieri mai sănătoase și de compromisuri necesare. Toate aceste elemente sunt importante într-o echipă echilibrată. Ca să le stimulezi empatia, poți propune angajaților tăi ideea unui voluntariat. Pe lângă faptul că îi ajută să lucreze pentru o cauză frumoasă și să facă un bine semenilor, animalelor sau mediului, se vor dezvolta și pe plan personal, unindu-se ca echipă. Nu doar greutățile, ci și experiențele frumoase pe care le trăim alături de ceilalți ne fac mai puternici și mai buni! Dă-le șansa aceasta sau măcar ideea aceasta angajaților tăi!

Joaca la job: încurajată!

Numeroase companii din străinătate și chiar de la noi din țară au înțeles faptul că angajatul petrece mai mult timp cu echipa de lucru decât cu familia sa. De aceea, e important ca gradul de compatibilitate între membri să fie cât mai mare. Pentru a-l crește, oamenii au nevoie să se cunoască și într-un alt setting decât cel în care colaborează în scop profesional. Astfel, a apărut ideea de team buildinguri. Acest lucru nu înseamnă neapărat că vei căra pe toată lumea la munte sau la mare ca să se împrietenească mai bine la un pahar de ceva, ci că vei înlesni comunicarea dintre membri. Fie că organizezi o sală de sport în incinta firmei sau că faci o sală de relaxare mobilată cu canapele comode și Playstation, contează ca oamenii să se poată retrage acolo la sfârșitul zilei sau în pauza de prânz pentru a fi și altceva decât George de la IT sau Carmen de la PR. E o investiție, dar pe termen lung merită! Echipa ta merită!

Job shadowing

Acest concept e tot mai răspândit în mediul corporatist din două motive: dă oamenilor șansa de a descoperi ce alte job-uri li se potrivesc în cadrul firmei unde se află deja și, pe de altă parte, îi ajută să lege relații. Faptul că primești un mentor și o zi o petreci în alt departament decât cel obișnuit e o experiență profesională și socială care ajută echipa. Fiecare angajat merită această expriență cel puțin o dată pe an și ar trebui să o faci atât pentru tine (cine știe la câte lucruri noi vei observa că se pricepe), cât și pentru el (se va simți validat, apreciat și va cunoaște mai bine oamenii alături de care profesează).

Pauza de masă… cu folos!

De ce să plătești bani grei pe bilete la conferințe când poți invita chiar tu un specialist în… pauza de prânz! În timp ce oamenii își servesc masa, pot asculta o prelegere scurtă și informală despre o temă de interes pentru ei. Sau cineva din cadrul companiei poate ține așa ceva o dată pe săptămână, tocmai pentru a îmbina utilul cu plăcutul, mediul informal cu cel informațional. Evident, tu trebuie să spargi gheața și să faci prima demonstrație de lunch & learn – vei vedea că e plăcut și util pentru toată lumea!

Gesturi mici pentru oameni mari

Apreciază echipa ca și cum ai fi un antrenor de succes. După fiecare victorie, răsplătește-i pe toți cei implicați, nu doar pe șefii de departament. O ieșire cu echipa, o petrecere surpriză, o după-amiază liberă pentru bowling sau pentru paint-ball, abonamente la un curs ales individual (gătit, improvizație, pictură etc) sunt doar câteva idei. Nu uita și de importanța familiei. Măcar de câteva ori pe an ai putea să ai porțile deschise astfel încât oamenii din echipa ta să cunoască și rudele colegilor. Poate copiii lor se vor împrieteni sau partenerii lor vor ajunge să schimbe rețete de prăjituri. În acest fel, te asiguri că echipa ține legătura și dincolo de job, ceea ce este un avantaj pentru tine și pentru afacerea ta – dacă se simt bine împreună și dincolo de birou vor colabora mai bine!

În final, folosește cât mai des cuvântul ”echipă” și crede în el. Pentru că totul începe cu tine – tu ești piatra de temelie a echipei tale și e nevoie să crezi în tine și în oamenii alături de care lucrezi!  Sunteți o echipă!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *