Managementul creativilor, acei copii rebeli din firma ta

creativitate

Într-o companie există oameni de toate felurile și diversitatea merită cultivată. Totuși, unii dintre ei nu sunt tocmai ușor de citit, de motivat sau de înțeles… Cu toții avem trăsături de personalitate mai puțin dezirabile, pe lângă cele care ne fac indispensabili la locul de muncă. În unele cazuri, oameni foarte determinați, organizați și perseverenți duc lipsă de flexibilitate și detestă să fie scoși din rutina lor. Alteori, oameni creativi pun probleme de integrare în grup, respectare a normelor generale sau păstrare a motivație… Mai departe vom vorbi despre această categorie extrem de importantă pentru succesul oricărei firme: creativii!

Cine sunt ”creativii”?

Îi găsești, de obicei, în departamentul de comunicare, marketing, design sau chiar management. Cu vise de artiști, cu o cultură generală bogată, vorbăreți azi și antisociali mâine, această categorie de oameni pune adesea probleme angajatorului. Uneori par niște copii mari care muncesc cu drag pur și simplu pentru a-și vedea visele cu ochii, alteori sunt atât de dezinteresați încât trebuie să te rogi de ei să termine ce-au de făcut. Cu un ochi pe Twitter, cu altul în CAAD sau în Photoshop, acești oameni dau firmei tale avântul de care are nevoie pentru a se diferenția în lumea business-ului. De aceea, merită să îi determini să ofere ce au mai bun, indiferent că este un comunicat de presă, o machetă pentru produs nou, un site care să promoveze afacerea ta în tot mai competitivul mediu online. Iată câteva strategii de succes:

  1. All work and no play…

...makes Jack a very dull boy. Cu alte cuvinte, dacă e vorba doar despre muncă fără pauze (mici și dese) care să reîmprospăteze rezervorul de creativitate, s-ar putea ca departamentul tău cu apucături artistice să își piardă interesul pentru ceea ce face. Așadar, fără a acorda privilegii gratuite, asigură-te totuși că nu îți tratezi oamenii ca un tiran. Creativitatea la comandă este un vis pe care nu îl vei transforma în realitate atâta timp cât nu le acorzi celor responsabili de creație destulă libertate! Poate au nevoie de muzică, de discuții aprinse și brainstorming, de plimbări în pauza de prânz sau de materiale pe care să le parcurgă pentru a se lăsa inspirați. Așadar, evită să stai cu ochii pe ei ca un paznic și să îi întrebi din 5 în 5 minute dacă au găsit sloganul noii voastre campanii de promovare. Nu doar că vei întrerupe acel flow creativ de care e nevoie pentru a scoate ceva bun, dar îi vei și frustra pe angajații tăi – se vor simți ca niște copii obligați să dea socoteală pentru orice mișcare. Iar acest lucru nu face bine ego-ului lor, ceea ce se traduce într-o tensiune psihologică periculoasă pentru actul creativ.

  1. Premii

De obicei, oamenii creativi găsesc cea mai mare satisfacție chiar în ceea ce fac. Totuși, există situații când și ei se plictisesc să-și transpună mintea alambicată în realitatea imediată. A concepe zi de zi rochii, slogane publicitare sau articole de presă poate fi distractiv, însă riscul ca rutina să se instaureze crește după o perioadă, oricât de creativă ar fi o activitate… Pentru a nu ajunge în acest punct mort, oferă și ceva surse de motivație extrinsecă – mai ales când sarcina nu este foarte tentantă. Dacă pentru o campanie despre drepturile omului sau despre protejarea mediului toată lumea se dă în vânt, interesul s-ar putea să fie mai mic dacă trebuie să faci o campanie pentru tractoare, pâine sau detergent. Aici, ca manager, e de datoria ta să intervii. Promisiunea unui bonus financiar, câteva zile în plus de relaxare la concediu, o petrecere în cazul în care vor termina la timp sau un premiu amuzan/neobișnuit merită puse în discuție.

Tot din categoria motivației extrinseci fac parte și recunoașterea publică a meritelor, promisiunea promovării, oferirea de premii sau… avertizarea retragerii unor avantaje (condiționare negativă).

  1. Cunoaște-i personalitatea și valorile personale

Fiecare om e unic, iar a fi creativ vine uneori la pachet cu o personalitate destul de greu de manageriat. Așadar, fă un exercițiu de dezvoltare personală și organizațională pentru a-ți cunoaște fiecare angajat, cu bunele și relele sale. E important să știi cum reacționează în situații de stres, în situații conflictuale, în situații de criză, cât de bun este la time management, la munca în echipă, la integrarea în grup sau cum reacționează în caz de eșec… Fiecare dintre aceste lucruri contează în a-ți construi o strategie de motivare a angajatului. Dacă, de exemplu, are un orgoliu mare și nu suportă critica, evită să faci comentarii negative sau foarte acide când este în plin avânt creativ. În faza productivă a oricărui act de creație, cenzura și criticul interior trebuie să fie reduse la minimum.

E important să vorbești limba lui și să faci o contabilitate corectă a trăsăturilor sale de personalitate… De pildă, dacă este genul căruia îi place să se facă util, spune, mai degrabă ”cât de bine mi-ar prinde ajutorul tău aici!”. Cuiva căruia îi place să fie lider, spune-i ”am nevoie de cineva care să preia controlul asupra situației acesteia și să o rezolve urgent!”. Nu este vorba despre a ”peria” omul, ci a-l aborda eficient. Degeaba îi promiți bani sau îl ameninți dacă el funcționează conform altor valori… E ca atunci când mergi la un magazin din Japonia și vrei să plătești în ruble: nu te vei alege cu ce dorești dacă nu ai ”moneda” potrivită. Așadar, studiază-ți ”piața” de creativi și asigură-te că poți face schimbul corect!

  1. Modele și conformism

Deși par originali până în măduva oaselor și nu le pasă prea tare de părerea altora, și creativii țin la etichetă. E în natura umană să vrem să fim apreciați și acceptați de grup, chiar dacă grupul de referință nu este cel majoritar. Până și rebelii sau outsider-ii au un grup al lor! Așadar, încurajează nevoia aceasta de a face parte dintr-un anumit gen de grup. Poate fi un grup exclusivist de oameni creativi ca ei, poate fi grupul din care tu faci parte sau chiar un grup mai mare, care se impune ca trend social (de exemplu, hipsterii sau activiștii eco). Înțelege cărui grup se subscriu oamenii creativi din echipa ta și încearcă să aplici în firma ta lucrurile pe care le găsesc atrăgătoare în acel grup de referință. Dacă grupul lor de referință ascultă un anumit gen de muzică asociată cu creativitatea, rebeliunea și orgininalitatea, fă-le o surpriză care să constea într-un bilet la un concert cu muzicienii lor favoriți sau poate în amenajarea unui loc unde să poată asculta această muzică în timp ce-și fac lucrul.

Mai mult, ține cont că în grup există competiție și rivalitate, pe lângă dorința de a fi integrat. Așa cum între Lennon și McCartney a existat o rivalitate care i-a făcut să creeze împreună lucruri pe care singuri poate că nu le-ar fi adus la un nivel de performanță atât de mare, și angajații tăi creativi pot profita de micile sau marile tensiuni interne pentru a da ce au mai bun, ca echipă! Trebuie doar să te asiguri că există justitie şi  că nu dai mai multă dreptate unuia sau altuia, uitând astfel de țelul comun! Hrănește competiția, dar înlesnește și colaborarea!

 

În final, nu uita să faci măcar din când în când pe arbitrul. Tu fluieri începutul și sfârșitul ”meciului”, ai grijă ca regulile să fie respectate și fair play-ul să existe pe toată durata. Poți încuraja, dar și pedepsi pe cei care refuză să înțeleagă că o muncă de creativ într-un business nu este artă pură, ci este și responsabilitate. Pe de altă parte, permite-le angajaților tăi să fie copii. Ursula K Le Guin spunea că ”adultul creativ este copilul care a supraviețuit!”.

Amintește-ți că această mare calitate, creativitatea, ține de copilul interior pe care trebuie să îl încurajezi să iasă la suprafață, alături de toate celelalte calități care fac dintr-un creativ un profesionist bun: determinare, curaj, perseverență, flexibilitate, simț critic, viziune! În plus, cititul despre procesele creative și oamenii creativi, de la biografii celebre la cărți de popularizare a psihologiei s-ar putea să ajute pe toată lumea interesată de succes și dezvoltare personală prin/în afaceri. Îți recomand să începi cu ”Managing Creative People: Lessons for Leadership in the Ideas Economy”, de Gordon Torr. Vei găsi exemple, explicații științifice și strategii de pus în practică rapid și eficient!