Manager nou, echipă nouă – un start de succes!

lider succes1

A face management cu succes este o provocare indiferent de vârstă sau experiență, mai ales dacă iei în primire o echipă nouă. Pregătirea ta ca manager pe un proiect nou sau într-o firmă unde nu ai mai lucrat începe dinainte de a face cunoștință cu personalul și nu se termină niciodată. Privind din afară, nimeni n-ar zice că e atât de greu să fii manager… Tocmai pentru că acesta nu este un lucru adevărat și a conduce o echipă înseamnă multă responsabilitate, curaj și numeroase abilități personale, ți-am pregătit câteva idei care să-ți ușureze calea spre inima noii tale echipe și, implicit, spre succes!

Fă-ți temele din timp

Nu te culca pe o ureche, crezând că poți învăța totul din mers! E adevărat că e nevoie să interacționezi cu oamenii, să îi cunoști pe fiecare în parte și acest lucru îl vei face pe parcurs, însă e dezirabil să îți faci o idee și despre cultura organizației încă dinainte de a începe efectiv lucrul. Discută din timp cu șeful tău, informează-te despre componența echipei, despre așteptările pe care le are acesta cu privire la rolul tău în firmă, despre cum puteți comunica mai ușor, care sunt punctele sensibile ale echipei în viziunea lui/ei, care sunt prioritățile pe termen lung și scurt. Pune tot felul de întrebări, inclusiv despre ce s-a mai făcut în echipă cu succes ori, dimpotrivă, ce greșeli trebuie să eviți. În plus, nu uita că ești mediatorul dintre deținătorul afacerii/managerul general și echipă, așa că va trebui să știi cum să comunici. Asigură-te că ai înțeles ce se așteaptă de la tine, câte rapoarte, ce fel de rapoarte, cât de des trebuie predate etc. Chiar dacă relația pare informală, nu uita că ești într-o poziție oficială și, în cele din urmă, tu răspunzi pentru rezultatele echipei tale!

Atitudinea corectă

Nu te lăsa prins în mirajul puterii, crezând că a fi manager echivalează cu a avea mereu dreptate și a face exerciții dictatoriale minim 9 ore pe zi. Oamenii vor un model, o persoană la care să vină deschiși atunci când au probleme sau inițiative, iar acest lucru implică, din partea ta, o atitudine caldă, pozitivă, proactivă. Fii detașat, relaxat, tratează-i pe cei din subordinea ta cu respect și în mod egal pentru a fi, la rândul tău, admirat și respectat. Pe de altă parte, asumă-ți poziția cu demnitate și nu te simți rușinat dacă trebuie, din când în când, să joci dur! E nevoie să precizezi în mod clar, chiar din prima zi, că puteți fi prieteni, dar relațiile de muncă sunt prioritare și orice greșeală costă. E important să le arăți oamenilor din viitoarea echipă că ești responsabil și că aștepți aceleași lucruri de la ei. Iar în cazul tău, responsabilitate înseamnă să iei decizii, să dai feedback, să amendezi greșeli, să lauzi performanța, să rezolvi conflicte, să ai coloană vertebrală și, în același timp, să fii flexibil în gândire și atitudine. Așadar, evită extremele! Dacă ești prea permisiv, oamenii nu te vor lua destul de mult în seamă și vă paște dezorganizarea și, implicit, scăderea performanței… Dacă ești prea dur, echipa ta va fi terorizată și rezultatele negative vor apărea, mai devreme sau mai târziu.

Față în față

E ziua cea mare când te vei prezenta oamenilor alături de care dorești să atingi succesul. Nu trebuie să te pui la patru ace și să te ungi cu toate alifiile, e mai bine să fii natural, relaxat și în elementul tău. Nu ți se cere să ții un speech, ci doar să comunici clar, asertiv și deschis. Cea mai bună rețetă pentru a face o impresie pozitivă este cea a naturaleții. Cu alte cuvinte, nu te pierde într-o contabilitate de gesturi și fraze clișeu, ci angajează-te într-un proces de comunicare adultă: concentrează-te pe auditoriul tău, încearcă să îți dai seama ce așteaptă de la tine, arată-te deschis la întrebări. Cu siguranță și oamenii din fața ta au emoții, deci nu îți face griji dacă uiți nume, te bâlbâi puțin sau omiți să le pui în față o listă clară cu așteptări. Vei avea timp să îi cunoști pe toți, în parte și ca echipă, iar scopul primei întâlniri este acela de a stabili cadrul muncii voastre împreună: ce vrei de la ei, ce vor de la tine, pe ce butoane să apese sau să nu apese pentru ca noua voastră colaborare să meargă strună! În plus, nu uita să precizezi că și pentru tine este o provocare, dar că ai încredere deplină în modul în care veți face față schimbării, împreună! Ar fi util, mai ales dacă ai o echipă mare, să fii introdus acesteia de către șeful tău. Nu doar că va fi un boost pentru autoritatea ta, dar va fi și un exercițiu de comunicare organizațională prin care să se vadă clar că în firma voastră există transparență și deschidere la toate nivelurile!

Informează-te la fața locului

Cunoaște oamenii în parte, cât de bine poți. Discută cu ei despre felul în care se simt în firmă, ce îi motivează la acel job, ce nevoi au, ce pot oferi în plus față de ceea ce dau deja, ce așteaptă de la tine etc. Cu cât îți înțelegi mai bine echipa, cu atât vei fi mai eficient. În plus, îți este de ajutor să ai o trecere în revistă și a istoriei fostului manager. Poți discuta despre acest lucru atât cu angajații, cât și cu superiorul tău. Învață din strategiile lui/ei, nu repeta greșeli, fă-ți propriul stil, adaptează-te permanent solicitărilor și oamenilor. În plus, încearcă să te documentezi și să te educi permanent. Fie că citești articole de dezvoltare personală, de management strategic, biografii ale unor personalități/antreprenori pe care îi admiri, ai doar de câștigat. Fiecare zi în care investești în tine și în echipa ta e o zi câștigată pentru toată lumea, nu doar pentru afacerea în care ești implicat!

Auto-management

Poate suna ciudat, dar tu ești prima persoană de care trebuie să te ocupi atunci când te așezi într-un nou scaun de manager. În afară de faptul trebuie să ai grijă de tine, să-ți dozezi bine timpul, energia și răbdarea, e nevoie să gândești în perspectivă și cât mai pragmatic. Pentru a evita surse de stress suplimentare, fă o analiză a situației atunci când primești postul. Evalueză punctele bune, dar și pe cele unde se mai poate lucra, pune la punct o strategie, fă prognosticuri și stabilește obiective pe termen scurt, mediu sau chiar lung. După aceea, discută fiecare aspect atât cu superiorul tău, cât și cu echipa. În acest mod, munca ta va fi vizibilă, va putea fi evaluată și, implicit, apreciată.

În final, nu uita să ai grijă de tine, ca persoană. Mutatul la un nou job este stresant întotdeauna, cu atât mai mult dacă ai o cantitate mai mare de responsbilități. Asigură-te că biroul e doar o parte din viața ta și nu ține loc de familie, casă, masă și orice altceva. În cazul în care te vei concentra doar pe muncă, celelalte domenii ale vieții tale vor suferi și efectele se vor vedea inclusiv asupra job-ului. Un manager adevărat împacă și capra, și varza, așa că fă-ți bine strategiile, apoi fă-ți curaj, întinde-ți aripile și zboară spre un nou succes, cu o nouă echipă! Poți!