O relație frumoasă cu furnizorii tăi

supplier2Furnizori, suntem cu toții. Eu furnizez diverse servicii, nu neapărat prin intermediul unei fime. Și el furnizează prin intermediul companiei, produse de securitate. Tu furnizezi servicii de consultanță și povestea poate continua. La rândul nostru, avem nevoie să procurăm diverse de la alți furnizori. Este clar,  lumea întreagă este un lanț infinit de furnizori.

De aceea, reația dintre tine și cei de la care te aprovizionezi este extrem de importantă, de ea depinde calitatea și promptitudinea ofertei tale.

Cum îi găsești pe cei mai buni

1. Cine, ce, cum. Nu te baza doar pe informații de pe site-ul furnizorilor. Trebuie să te interesezi și în piață despre ei. Citește pe forumuri, întreabă în stânga și în dreapta pe la cunoscuți despre produsele și/sau serviciile oferite, referințele și notorietatea sunt esențiale în astfel de cazuri.

2. Săpături adânci. Mai mult decât atât, află date despre solvabilitatea companiei, performanțele, disponibilitatea. Sunt în dificultate, nu sunt, au probleme cu Doamna Justiția sau sunt curați lacrimă, au profit mare, mic, pierderi mari, mici ș.a.m.d.

3. Prețuri. Interesează-te în piață de nivelul prețurilor și alege furnizorul care nu sare calul, în funcție bineînțeles și de raportul calitate-preț.

4. Discount-uri. Înainte să faci o alegere în privința unui furnizor, trebuie să investighezi care este politica discount-urilor. Cu cât acestea sunt mai generoase cu atât furnizorul este dornic să stabilească relații pe termen lung.

5. Întâlniri. Stabilește mai multe întâlniri cu potențialii furnizori înainte de a lua o decizie finală. Nu te hotărî după doar o singură întâlnire. Este foarte important să cunoști oamenii cât se poate de bine înainte de a construi o relație trainică. Poți face anumite presiuni acum, când de-abia vă cunoașteți pentru a observa reacțiile, poți negocia mai dur anumiți termeni etc. ideea este să fii cât mai sincer la aceste întâlniri și să analizezi la sânge atitudinea potențialului furnizor. Poți decide apoi dacă accepți sau nu să deveniți parteneri și să mergeți frumos de mână pe un drum care uneori poate fi luminos și plin de flori iar alteori anevoios din cale afară plin de bolovani și copaci dezrădăcinați.

Cum construiești o relație stabilă

1. Încrederea.  O armă în a construi o relație de durată, așa cum este și într-o căsnicie, este încrederea, încrederea reciprocă, atât a ta în furnizorii tăi cât și a lor în tine. Cuvântul și fapta apoi, realizată conform cuvântului sunt de bază. Dacă ei îți livrează atunci când trebuie și ce trebuie iar tu plătești atât cât trebuie și când trebuie, baza pentru o relație frumoasă de încredere deja s-a consolidat.

2. Comunicarea. Transparența în comunicare te poate salva în situațiile de criză. Vorbește, spune tot ce ai pe suflet. Dacă ai probleme în a achita o comandă, fii sincer și menționează acest lucru, găsiți împreună soluții, o reeșalonare, un timp mai îndelungat în care poți achita etc. Și furnizorul s-ar putea să aibă nevoie de înțelegerea ta la un moment dat. Wiliam Shakespeare a fost foarte inspirat când a spus: ”Peștii se prind cu undița, iar oamenii cu vorba.” Așadar, comunicați, comunicați, comunicați!!!

3. Fii rezonabil. Când firma ta este în dificultate, nu lăsa toată greutatea pe umerii furnizorilor (adică nu-i plăti când îți amintești!), ei sunt practic motorul activității tale și nu e bine să-i ignori. Încearcă să mai tai din costuri prin alte metode. Dacă pierzi un furnizor sau doi nu este mare lucru, dar ce faci când îi vei pierde pe toți și ți se va duce vorba în târg că nu ești serios, nu plătești, ai probleme cu firma?!!! Greu se va mai apropia cineva de tine…

4. Lauda. Mie îmi place enorm când sunt lăudată, m-ai câștigat pe loc dacă-mi spui lucruri frumoase despre mine. Asta este, e slăbiciunea mea și o accept. Dar nu este numai a mea, nu-i așa?!! lauda este slăbiciunea tuturor. Ei  bine, oferirea unui feedback pozitiv,  asupra produselor/serviciilor, asupra performanțelor furnizorilor reprezintă o bilă albă în ochii partenerilor tăi. Dacă îi placi, fără să-și dea seama,  și ei te vor simpatiza.

5. Critică sinceră și constructivă. Dacă se întâmplă ca uneori să nu fii mulțumit de un anume produs/serviciu primit, trebuie să fii onest și să-ți arăți nemulțumirile, astfel furnizorul va știi ca data viitoare să nu mai repete greșela. În felul acesta, îl ajuți și pe el să-și îmbunătățească afacerea și nu în ultimul rând te ajuți și pe tine în satisfacerea în proporție de 100% a propriilor nevoi.

6. Pretențiile exagerate îi pot îndepărta. Ai grijă să nu exagerezi cu solicitările, spre exemplu să ceri livrarea în 10 zile a unor produse care în mod normal s-ar livra în 30 de zile. Ar exista  o situație și mai gravă: să primești produsele în 10 zile, dar să te plângi că unul dintre ele are o mică zgârietură…doar știi și tu că graba strică treaba….

7. Specificații clare. Nimeni nu apreciază ambiguitățile. Fii foarte clar în cerințele tale, nu lăsa loc de interpretări.

8. Control finaciar. Dacă ai plan de plată pe care îl cunoaște și furnizorul și deții un control excelent al cash-flow-ului ( adică știi ce bani îți intră și îți ies și deci cunoști în permanență posbilitatea sau impopsibilitatea ta de plată) credibilitatea ta va crește considerabil în ochii furnizorului și ai șansa să-l câștigi pe termen lung.

La momentul actual, în această perioadă de criză economică, relația dintre client și furnizor este din ce în ce mai șubredă, furnizorul fiind ultimul pe lista de plăți a clientului. Este un cerc vicios în care furnizorul nu mai livrează produse/servicii pentru că nu primește banii la timp iar clientul nu mai comandă produse/servicii pentru că nu are de unde să plătească. Totuși, până la urmă, pentru a supraviețui,  tot se întâlnesc într-un punct comun și pentru ca acest punct comun să fie cât mai benefic și primitor, trebuie să aplicați tips-urile din acest articol.

Așadar, luați în seamă cele de mai sus, găsiți-vă partenerii potriviți și construiți o relație de lungă durată pentru a reuși împreună în această mare învolburată a afacerilor!

R: Irina Velea

One thought on “O relație frumoasă cu furnizorii tăi”

  1. 🙂 placut scris … si cum se mai intampla in piata …
    Am observat multe lucruri relative in piata.
    Sunt momente in care si cei mai credibili au probleme majore. Tocmai probleme mari pentru ca sa sunt credibili, inseamna ca au afaceri mai mari.

    Oricum, dincolo de toate, fiecare va avea misiunea de a urmari un echilibru.

    Felicitari!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *