O restructurare cu succes

15-tari--ingropate-in-datoriiExistă și momente dificile în ciclul de viață a unei afaceri. Pe perioada de criză mai ales, din ce în ce mai multe companii se restructurează. Unele resușesc să o scoată la liman, altele mor mai repede decât dacă ar fi ramas la starea inițială.

Cert este că o bună restructurare nu e un lucru simplu, nu doar le dăm oamenilor un brânci și gata. Procesul este unul complex și trebuie să obținem un rezultat bun fără să renunțăm la prea multe resurse umane, resursa cea mai importantă a unei companii.

Iată câțiva pași ce ar putea ajuta în finalizarea cu succes a unei astfel de activități neplăcute.

De unde poți reduce

Reduceri de consumabile și materii prime. Iată o altă sugestie de unde putem să strângem cureaua. Companiile consumă, consumă, consumă și iar consumă. De câte ori nu v-ați luat 10.000 de pixuri pe care le-ați folosit puțin și apoi le-ați aruncat, tone de hârtie pe care ați transformat-o în ciorne (la fiecare greșeală ați mai printat o pagină, și încă o pagină și încă o pagină), ați cumpărat lipici pe care nu l-ați folosit niciodată, mape care stau prăfuite în magazie și acum ș.a.m.d.. Așadar, o sumedenie de firme achiziționează de multe ori resurse de care nu au o strictă nevoie, doar pentru a avea din abundență din fiecare lucru care există pe piață, pe principiul ”poate într-o zi, va fi necesar”. E o greșeală să nu-ți calculezi și monetizezi corect necesitățile. Încercați să faceți liste cât mai stricte și veți vedea cât de mult veți economisi.

Reduceri în bugetul de marketing. Aici este un subiect delicat, pentru că publicitatea te îmbracă în notorietate și te menține pe piedestal. Dar în vremuri de criză, o tăiere a costurilor cu marketingul este foarte bine venită. Prin urmare, realizați mai puţine sau chiar deloc din următoarele materiale personalizate: agende, pixuri, mape, pliante, pungulițe, tricoașe, etc! Analizaţi costurile reclamelor TV şi radio, investiţia atrage rezultatele dorite?

Actualizați site-ul lunar, ocupați-vă să fie cât mai atrăgător și aveți grijă ca oamenii din vânzări să fie cei mai buni. Este suficient pentru a nu vă pierde clienții și pentru a câștiga alții noi.

Reduceri în bugetul de protocol. Pentru o perioadă n-ar strica să mai tăiați din bunătățile pe care le serviți clienților, precum, cafeluțe de cea mai bună calitate cu lapte sau frișcă, băuturi răcoritoare, diverse ronțăieli sau alte invenții moderne. Gândiți-vă în felul următor, sunt costisitoare și nesănătoase. Ceaiurile și apa cred că sunt suficiente pentru servirea clienților și a partenerilor la întâlniri sau diverse ședințe.

Reduceri salariale. Ei uite, un alt subiect delicat. Este greu să iei o asemenea decizie, dar este mai bine decât să arunci oamenii în stradă. Cheltuielile se pot reduce mult dacă apelați la această metodă, iar oamenii vor accepta pentru că înțelegem cu toții în ce situație se află țara. Dacă vrem să supraviețuim trebuie să ne mulțumim cu mai puțin o perioadă, până devenim din nou bogați și fericiți. 

Reducerea costului cu chiria. Foarte multe companii, care își au sediul și/sau punctele de lucru în clădiri moderne au costuri enorme cu chiria. În ziua de astăzi imaginea contează într-adevăr, iar faptul că lucrați într-o ”clădire verde” vă conferă o alură de corporatiști feroce, însă în momente de criză, cred că mai importantă decât imaginea, este calitatea produselor și/sau serviciilor voastre. Prin urmare, găsiți un loc mai puțin sofisticat și economisiți astfel o căruță de bani.

Reduceri în bugetul de training. Cei mai buni manageri știu că oamenii lor sunt foarte motivați de programele de training. Ei bine, în momente dificile, puteți renunța la aceste programe. Cred că și oamenii vor înțelege, ei vor fi bucuroși că nu trebuie să se întâlnească cu acest cuvânt morbid ”disponibilizare”. Puteți realiza training intern. Pentru că nu veți mai avea ocazia o perioadă să faceți noi angajări, vă puteți încuraja personalul actual să lucreze în mai multe departamente. Pentru mine cel puțin acest lucru ar fi o comoară, să pot învăța lucruri noi fără să plătesc pentru asta.

Ce strategii puteți utiliza 

Orice soluție care nu-i descurajează pe oameni, care le dă o speranță, este binevenită. Important este să vă păstrați cât mai mulți dintre oameni.

Șomaj tehnic. Pentru firmele aflate în dificultate, șomajul tehnic este o soluție bună când se dorește plătirea salariilor măcar înr-un procent de 75%. Contractele de muncă sunt suspendate o perioadă până firma intră în normal, dar oamenii primesc ceva bănuți pentru a-și plăti la rândul lor rate la credite, întreținere și alte cheltuieli necesare supraviețuirii de zi cu zi.

Concedii fără plată. Înainte de a începe să vă reduceți personalul la jumătate mai este o soluție – concediile fără plată. Nu mai aveți lucrări, nu mai încasați bani și astfel nu aveți de unde să vă plătiți personalul, puteți trimite oamenii productivi care nu au de lucru momentan în concedii fără plată pentru o perioadă. Puteți păstra doar vânzările, licitațiile pentru a încerca să obțineți lucrări. Nu este câtuși de puțin plăcut, însă este o speranță, poate în scurt timp lucrurile se vor îmbunătăți și totul va reveni la normal.

Parteneriate avantajoase. De când sunteți pe piață, cu siguranță ați reușit să vă faceți remarcați în rândul anumitor persoane influente. Încercați să le propuneți o asociere. Nu știți niciodată ce lucruri mărețe se pot naște din puterea mai multor companii. Și nu vă fie teamă să recunoașteți că n-o duceți pe roze, nimeni nu se lăfăie în puf și aur în zilele noastre.  Dar împreună, cine știe, poate atingeți culmile împlinirii.

Ce faceți când vă reveniți

Orientarea către alte obiecte de activitate. Dacă observați că domeniul în care activați n-o duce tocmai bine, încercați ceva nou, similar cu activitatea voastră, controlați piața și vedeți ce vi se potrivește. Spre exemplu o firmă de proiectare se poate îndrepta către consultanță pe fonduri europene. Multe proiecte pe fonduri europene necesită studii de fezabilitate, iar proiectanții se pricep de minune în a elabora astfel de studii, așa că n-ar fi rau deloc să intre cu dreptul în acest sector.

Învățați să îmbrățișați schimbarea ușor. Trebuie să înțelegeți că așa cum multe evenimente mai plăcute sau mai puțin plăcute au loc în viața noastră personală, așa se întâmplă și cu viața în afaceri. Schimbarea trebuie să vă fie prietenă și nu dușman. Soluții se găsesc, trebuie doar foarte bine căutate și îmbrățișate fără teamă, doar așa vă puteți dezvolta și doar așa puteți trece peste momente cheie, de răscruce în viața profesională.

Nu uitați

Restructurarea nu reprezintă doar disponibilizare, acesta este doar un mit. Există multe alte soluții care să vă ajute să depășiți cu bine de o perioada dificilă. Nu este floare la ureche, nu fluieri și totul revine la normal, însă nimic nu este imposibil. E o vorbă mai veche, am auzit-o parcă într-un film, dar ce bine sună ” Nu există probleme, ci doar soluții”.

Mult succes!

R: Irina Velea

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *