Outsourcing – risc sau profit?

outsourcingTe-ai gândit să îți faci o afacere online și ideea de a porni la drum cu câteva zeci de angajați full-time nu îți surâde? Ai deja o afacere și te-ai săturat să plătești în fiecare lună oameni de care ai nevoie doar de câteva ori pe an? S-ar putea ca outsorucing-ul sau externalizarea să fie soluția pentru tine! Acest termen definește alegerea unei a treia părți care să se ocupe de un anumit aspect al unui business, chiar dacă proprietarul sau managerul afacerii are posibilitatea de a duce la bun sfârșit sarcinile respective cu oameni din propria organizație. Sună puțin ciudat, nu? De fapt, outsourcing-ul nu este un alt mod de a te scărpina cu mâna dreaptă la urechea stângă, ci o alegere tot mai des întâlnită în lumea afacerilor. Principiul după care funcționează poate fi rezumat printr-un vechi proverb: la ce bun să-ți iei vacă dacă ai lapte? Pentru că lucrurile chiar așa stau! Dacă ai o afecere mică, să zicem de construcții, pentru ce să angajezi un întreg departament de HR pe care să îl plătești 12 luni pe an când poți apela relaxat la o firmă de recrutare, pregătită să-ți găsească, o dată sau de două ori pe an, muncitorii potriviți?

Outsourcing-ul pare pomul lăudat la care să mergi cu sacul. Totuși, el are avantaje și dezavantaje. Merită să le iei în calcul pe toate înainte de a-ți desființa, unul câte unul, departementele business-ului tău și a migra spre outsourcing. Mai întâi, iată de ce merită să angajezi pe cineva care oferă servicii de acest fel:

Servicii rapide, realizate de profesioniști: Ai o afacere care necesită o bună cercetare a pieții înainte de a lansa un produs nou. Știi că departamentul tău de marketing și comunicare se descurcă grozav, dar nu este atât de mare încât să le facă pe toate. Decizi să delegi partea de cercetare a pieții unei firme care face doar cercetare. Vei avea rezultate bune, la care se ajunge folosind instrumente de ultimă oră (o astfel de firmă deține baze de date, profesioniști cu experiență în cercetarea de piața etc), plătești o singură dată pe an și primești date cantitative pe care oamenii tăi de marketing le-ar fi strâns, poate, într-un timp triplu. În plus, costurile sunt mai reduse – ai idee cât te-ar fi costat doar cumpărarea unei baze de date de nivelul celei folosite în firmele de profil sau oamenii care să facă teren?

Costuri de logistică și taxe mai mici: Să zicem că ți-ai făcut o revistă online și preferi să angajezi freelanceri care să se ocupe de conținut. În loc să închiriezi un spațiu pe care apoi să îl dotezi cu toate cele necesare unui loc de muncă, scapi ieftin angajând două echipe care să se ocupe de partea tehnică a site-ului și de partea editorială folosindu-și cu propriile sisteme de logistică. În acest fel, scapi de chirie, de anumite taxe și impozite pe care le-ai plăti statului dacă i-ai angaja în regim full-time (mulți dintre freelanceri își plătesc singuri impozitul, fiind PFA sau lucrând cu drepturi de autor) și de facturile imense la curent, catering, întreținere, training-uri, teambuilding-uri și câte și mai câte…

Colaborări scurte și eficiente: A alege un colaborator care să se ocupe de un proiect sau de o anumită parte a unui proiect nu lasă în urmă sentimente negative și poate lega relații de muncă sau chiar prietenii pe termen lung. Nu ai nevoie să demarezi zeci de acțiuni prin care să angajezi un om, apoi altele ca să îl concediezi, iar timpul investit este mult mai mic. De obicei, e de ajuns să intri pe o platformă de freelancing și să ”pescuiești” angajatul ideal. E adevărat că s-ar putea să fie din cealaltă parte a lumii și să nu-l vezi niciodată la față, dar de ce ți-ar păsa? Atâta timp cât își face treaba bine, poate la un preț mult mai mic decât cineva din biroul tău și îi poți spune ”la revedere” pâna la următoarea colaborare mulțumitoare pentru ambele parți, ești câștigător.

Profit: Te-ai hotărât să ataci piața internațională cu noul tău produs ori serviciu și nu prea te lasă inima (sau mâna!) să deschizi un business de la zero într-o țară mai scumpă decât România. Ce ar fi atunci să angajezi o firmă mică, deja specializată în producția de pâine sau de mobilă pe care tu o ai deja în România și, pe baza ”rețetei” tale, să intri în forță pe piața panificației sau decorațiunilor interioare din țara vecină? Știi cât te-ar costa, ca timp și bani, numai ridicarea unei fabrici?

Laptele nu e chiar pe gratis… Outsourcingul are și dezavantaje. Chiar dacă sunt costuri mai reduse și arzi multe etape în realizarea unui obiectiv, există și riscuri atunci când angajezi un om străin companiei tale.

Mai puțin control: Management-ul este diferit în cazul în care delegi o parte din proiect cuiva din afara firmei. Deoarecece nu ai un contact permanent cu providerul de servicii, rezultatul poate fi nemulțumitor. Pentru a lua lucrurile de la zero și a aduce modificări, e posibil ca acesta să ceară costuri suplimentare și, nu în ultimul rând, timp în plus. Uneori este mai simplu să ceri rapoarte de progres angajatului din biroul vecin sau să discuți în pauza de cafea despre cum merge sarcina delegată unui departament intern.

Loteria calității: Când angajezi un freelancer despre care nu știi decât scorurile realizate pe un site de freelancing, nu poți fi sigur că se va plia perfect pe sarcina ta. Nu există perioadă de probă și nici standarde de calitate pe care să le testezi efectiv înainte de a-i da sarcina. De exemplu, vrei un calup de articole pentru noul tău site despre turism și angajezi un content writer. Trebuie să fii atent la veridicitatea informațiilor, dar și la originalitatea produsului, să-l verifici de erori și de riscul plagiatului. Aceste lucruri presupun alt timp consumat din partea ta. Mai este și faptul că un freelancer lucrează la mai multe proiecte consecutiv și nu poți fi sigur că proiectului tău îi va oferi maxim de atenție sau de timp – un alt angajator poate plătește mai bine, iar motivația angajatului față de sarcina ta riscă să fie mai mică.

Pierderea datelor: Chiar dacă se stipulează confidențialitatea datelor, nu ai de unde să știi că persoana respectivă nu va folosi informațiile tale și în afaceri viitoare. Îi dai pe mână unui străin date despre target-ul tău, cifre de afaceri sau planuri de investiții despre care nu ai garanția că vor fi arse și aruncate în vânt după ce colaborarea s-a încheiat.

Comunicare îngreunată – Dacă ai decis să angajezi pe cineva din India sau din țări unde costurile sunt mai mici pentru a se ocupa, să zicem, de webdesign, avantajul prețului poate fi surclasat de diverse tipuri de dezavantaje. O persoană cu o altă cultură sau viziune organizațională e posibil să ofere rezultate diferite și care nu se pliază pe target-ul tău european. În plus, contează și diferența de fus orar, iar întrebările pe care le trimiți primesc răspuns după cel puțin câteva ore de când au fost lansate. Așa cum știi, timpul înseamnă bani și câteva ore sunt, uneori, o chestiune de viață și de moarte.

Ca să alegi bine și outsourcing-ul să fie în avantajul tău, ai nevoie de intuiție în a selecta oameni potriviți, curajul de a cere ”mostre” cu privire la sarcina pe care o ai de oferit (un text de probă, un portofoliu), flexibilitate în delegarea de sarcini (negocierea e foarte importantă, de la preț până la timpul de livrare), capacitate de comunicare peste medie (poate într-o altă limbă) și… de noroc! Nu te teme să ceri modificări dacă lucrurile nu ies din prima cum ai vrut sau cum a promis și păstrează-ți calmul. Majoritatea freelancerilor sunt oameni flexibili, care știu că un client mulțumit va reveni, așa că accentuează importanța unei colaborări frumoase, arată încredere și politețe, iar afacerea ta (cât și a lui) va ieși în câștig. Dacă preferi situațiile de tip win-win, atunci outsourcing-ul ți se potrivește!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *