Proactivitatea la birou – pași pentru o implicare PROactivă

 cheia succesuluiProactivitatea este la mare căutare acum în micile sau marile corporații. Nu trebuie să astepți să ți se dea ceva de făcut, fie de ești un nou intrat sau un manager cu vechime în companie. Vremea executanților este de mult apusă. Acum trebuie să fii sprinten în gândire, să anticipezi situații și soluții și să vii cu idei. Cât mai multe idei! Indiferent dacă sunt idei geniale sau poate catastrofale, important este să gândești singur/ă fără să ceri detalii altora decât atunci când este imperios necesar.

Fără replici de genul ”o să încerc” ci ”o să fac”! Acesta este aspectul cel mai important pentru a te face indispensabil la birou – ”a face” și pentru a „a face”, atenție nu ”a executa”, trebuie să fii proactiv.

Iată cum ajungi să-ți înfrunți temerile și dintr-o persoană reactivă care acționează doar la diverși stimuli din afară, să ajungi o persoană proactivă care ia în propriile mâini destinul carierei.

 1.  Vino cu propuneri/idei noi. În primul rând, să fii proactiv  înseamnă să fii un om al ideilor. Caută, verifică, documentează-te, citește tot ce se poate în domeniul tău, fii la curent cu toate știrile, interpretează-le, gândește-le și buuum, creionează-ți în minte ideea. Este imposibil să nu încropești ceva după așa de multă trudă. Creează oportunitatea, nu aștepta să vină singură pentru că nu va veni prea curând!

2.  Vino cu soluții la problemele existente chiar dacă nu ești implicat direct. Un alt factor important în implicarea ta PRO, este să vii cu soluții la orice problemă din cadrul firmei. Poate chiar poți să ajuți, de ce să stai să privești de la distanță cand soluția este chiar în mâinile tale…vei fi apreciat/ă și de colegi și de șefi, oferindu-le siguranța că se pot baza pe tine în momente dificile. În loc să spui ”nu avem timp să facem așa ceva, este prea dificil” tu spui ” ia haideți noi să vedem cum ne putem organiza în așa fel încât să livrăm la timp acest produs, haideți să măsurăm ce constrângeri avem, ce resurse avem avem le dispoziție, care este disponibilitatea lor etc.”. Din punctul meu de vedere tu, omul cu soluția, ești cel mai important, mai important decât superiorul care-ți poruncește să găsești soluția.

3. Informează constant superiorii asupra noutăților în domeniul de activitate al firmei. Eu apreciez enorm oamenii care împărtășesc cunoștințele, care oferă know-how și altora și nu țin totul doar pentru propriul interes. Spre exemplu scriitorii, împart din cunoștințe cu iubire și pasiune pentru semeni. Așa trebuie să ne comportăm și noi la birou, să fim niște veșnici autori care dăruiesc și celorlalți din descoperirile proprii. Nu aștepta să-ți spună șeful ”ai mai verificat și tu newsletter-ul de la X, parcă-mi spunea cineva că s-a modificat rata y”. E bine să-ți spună șeful ”mulțumesc pentru mesajul de dimineață, imediat după, chiar m-a întrebat X de Y, mi-a fost de mare ajutor.

4. Monitorizează-ți activitatea în așa fel încât să nu apară situații problematice grave. Verifică tot timpul stadiul proiectelor în care ești implicat/ă. Reactivitatea te poate costa enorm aici. În loc să reacționezi la probleme care deja au avut loc, mai bine iei măsuri pentru a preveni situații neplăcute. Nu te îmbrăca în atitudinea unui om delăsător, pe principiul ”las, că vad eu ce fac”, ci îmbracă-te în straiele strălucitoare ale unui om înțelept și responsabil, ”ia să văd, ce soluții ar trebui să găsesc dacă, ferească Dumnezeu, mă paște la colț riscul Z!”

Mi-aș dori acum să-ți povestesc și câte ceva din experiența mea, lucruri pe care și eu la rândul meu, le-am învățat pe parcurs de la oameni dragi mie, oameni de succes care au ajuns departe și care și-au dorit, așa cum îmi doresc și eu acum, să-mi arate o cale mai bună, mai frumoasă și mai puțin anevoioasă către acest vârf pe care cu toții vrem să-l atingem: succesul.

Eu încerc mai mereu să am o atitudine proactivă și iată cum reușesc:

–    Depun un efort mare, acest lucru este evident, fără un efort constant nu am reuși nimic în viață, decât să începem fără să terminăm;

–    Sunt dedicată domeniului, adică pe lângă faptul că muncesc mult să am rezultate bune, am și un interes extrem pentru activitatea mea și fac totul cu pasiune;

–    Și cel mai important, gândirea mea se rezumă la următoarele aspecte:

a)      Dacă ceva nu merge bine în proiectul meu, atunci e vina mea;

b)      Dacă un lucru nu a ieșit cum trebuie, am măsurat greșit riscurile;

c)      Învăț din greșeli;

d)     Accept critici;

e)      Recunosc când greșesc;

f)       Mă laud când reușesc și mă premiez, cine altcineva să-mi ridice ”o statuie” dacă nu eu;

g)      Sunt hotărâtă în decizii, dacă greșesc e treaba mea și îmi asum tot;

h)      Caut, cercetez, găsesc și acționez;

i)        Pun întrebări, nu las nimic la voia întâmplării, dacă știu că deții informații valoroase pentru mine, nu ezit nicio secundă să te conving să mi le dai;

j)        Vin cu soluții gândite pe baza cercetărilor mele;

k)      Ofer ajutorul cu mare drag oricui are nevoie, e benefic și pentru mine, învăț lucruri noi, fur sau îmi dezvolt abilități și în plus, fac un bine;

Pe scurt, dragul meu/draga mea cititor/cititoare, nu pot decât să te îndrum și să te încurajez să-ți iei viața în propriile mâini, să-ți dictezi singur/ă ce ai de făcut, să înveți și apoi să acționezi, tu singur/ă, fără nimeni. Fii tu pilotul iscusit care zboară către cer și nu un simplu  pasager care doar e condus către măreție.

Succes!

R: Irina Velea