Publicitatea negativă nu e pentru toți!

neagraDacă dorești să te afirmi ca și cântăreț, angajează cinci fete sexy și lasă-le să se bată pentru tine în fața camerelor de filmat! Asta da publicitate!” declara Sammy Davis Jr. , în cadrul unei emisiuni televizate, urmărită de milioane de telespectatori. Oare este chiar atât de ușor? Un scandal, o poză care face bunicile să roșească și gata, ai și ajuns pe Hollywood Walk of Fame? Poate un aparat foto de calitate îndoielnică sau un produs cosmetic ce provoacă reacții alergice să îți asigure succesul mult visat?

Răspunsul la aceste întrebări este greu de găsit, chiar și pentru specialiștii în publicitate și promovare. Ideea că orice tip de reclamă este bună, atât timp cât compania, produsul sau serviciul promovat se află în atenția publicului și a presei este una cu două tăișuri. Îți faci numele cunoscut, dar nu pe gratis. Lumea vorbește de tine, dar nu te laudă.

Așadar, ce faci dacă te afli la început de drum sau ai căzut într-un con de umbră? Mergi pe principiul că publicitatea negativă este un mit sau încerci să îți construiești un brand care să fie sinonim cu seriozitatea și respectul față de clienți? E greu. Știu. Dar nu uita că lumea în care trăim este colorată în nuanțe de gri, nu în alb și negru. Nu putem contesta faptul că în majoritatea cazurilor, reclama negativă duce la pierderea prestigiului și a clienților. Totuși, ideea că scandalul vinde bine, trebuie să aibă o bază cât de cât reală, altfel nu ar fi atât de larg răspândită și apreciată.

Prin urmare, dacă numele micii tale companii apare într-o publicație de prestigiu într-un context negativ, nu înseamnă că afacerea și viitorul tău au fost distruse. Paradoxal, acest lucru îți va aduce o creștere a vânzărilor deoarece lumea știe acum de existența ta. Totuși, nu te sfătuiesc să le oferi clienților tăi servicii sau produse slab calitative, în speranța că vei ajunge în paginile unei publicații apreciate. Situația nu este însă la fel de roz pentru marile companii, renumite la nivel mondial. O recenzie negativă, o critică cu privire la produsul sau serviciul oferit, apărută în cadrul aceleași publicații, și cererea va scădea cu siguranță. Așadar, publicitatea negativă nu este pentru toți.

Vin cu vești bune și din partea economiștilor americani. Aceștia afirmă că pentru firmele mici, care încearcă să pătrundă pe o piață competitivă, aproape orice fel de publicitate determină o creștere a popularității. Nu e greu de ghicit de ce. Dacă produsul e necunoscut, consumatorul uită repede comentariile și remarcile negative făcute la adresa acestuia. Drept urmare, acesta intră în magazin, vede pe raft produsul al cărui nume îi este cunoscut într-o oarecare măsură și îl cumpără. E evident că acea persoană nu și-a mai amintit contextul în care a citit, văzut sau auzit numele produsului respectiv. Pe de altă parte, un brand cu reputație nu este atât de norocos. Un mic scandal și compania altădată prosperă poate ajunge până în pragul falimentului.

Chiar dacă firma ta este una de mici dimensiuni, este bine să ai în vedere că  promovarea unui produs sau serviciu nu trebuie efectuată cu orice preț mai ales acum, când avem la dispoziție internetul. Magazinele online cunosc un trend ascendent și oameni de toate vârstele apelează la diverse site-uri pentru a se informa înainte de a lua o decizie de cumpărare. Comentariile, părerile și experiențele pozitive sau negative a celor care deja au intrat în contact cu produsul oferit de tine, sunt citite cu maximă atenție și luate în considerare. Să nu te mire că postările efectuate pe diverse bloguri și forumuri au puterea de a ridica sau doborî o afacere. Un simplu link și recenzia negativă ajunge la mii de persoane datorită marii popularități a site-urilor de socializare. Dacă dorești să te promovezi și în mediul virtual, trebuie să ai mare grijă la clienții nemulțumiți care folosesc internetul ca instrument al răzbunării lor, fie că e îndreptățită sau nu.

”Gura-lumii îți poate asigura cea mai bună dar și cea mai proastă publicitate” afirma Jef Richards. În încercarea de a ajunge în vârf nu uita de clienții tăi. Acordă-le o atenție deosebită, descoperă ce anume își doresc și ai grijă sa nu îi dezamăgești. Într-o lume a competiție acerbe, este oare publicitatea negativă un rău necesar?