Puterea feedback-ului

article-new_ehow_images_a07_p3_fp_standard-coffee-breaks-work-environment-800x800În ecuaţia reuşitei există un termen adesea subapreciat, care poate schimba esenţial rezultatele muncii, dar şi vieţii noastre – feedback-ul. Acesta reprezintă modalitatea cea mai rapidă de a ne corecta şi de a ne îmbunătăţi performanţele. Fie că îl aşteptăm de la colaboratori, de la clienţi sau de la membrii familiei, feedback-ul nu trebuie să lipsească din acţiunile noastre.

Este deja de notorietate dictonul lui Ken Blanchard, autor american şi expert în management: „Feedback-ul este micul dejun al campionilor”.

Cel mai dificil lucru când vorbim despre feedback este obţinerea lui. De obicei, toţi ne-am dori să primim un feedback. Dacă îl obţinem, îl luăm în seamă, mai mult sau mai puţin, dar dacă nu, deseori, trecem mai departe fără să insistăm pentru a-l primi. Pe de altă parte, din diverse motive – criză de timp, lipsa unui punct de vedere concret sau pur şi simplu neglijenţă – nici noi nu ne facem întotdeauna „datoria” de a da celorlalţi feedback-ul necesar.

O altă cauză pentru lipsa sa este că mulţi ezită să trimită un feedback negativ sau doar parţial pozitiv, chiar dacă ar fi foarte constructiv. În general, suntem educaţi să spunem lucruri plăcute celorlalţi şi să credem că, făcând altfel, ne vom strica relaţiile cu aceştia. Aici se impune a se face şi o distincţie. Un feedback negativ, dar util, nu este acelaşi lucru cu un răspuns ce conţine critici acide, nefondate, nemotivate şi fără argumente. Acesta din urmă, dat „la nervi”, ajută mai mult expeditorul să se descarce de nişte emoţii negative decât să ofere destinatarului informaţii utile pentru a se corecta. Un astfel de răspuns nu este nici pe departe motivant să producă o schimbare în atitudinea sau acţiunile celui căruia i se adresează feedback-ul.

Cum faci din feedback un instrument eficient pentru tine?

▪ În primul rând, dă feedback ca să primeşti. Dacă îţi faci o regulă în activitatea profesională de a trimite întotdeauna reacţii constructive la propunerile venite din partea colaboratorilor, vei crea un mod de lucru în relaţia cu aceştia. Vei primi astfel, la rândul tău, reacţii din partea lor, care te vor ajuta să îţi îmbunătăţeşti munca.

▪ În al doilea rând, învaţă cum să dai un feedback util şi cum să valorifici feedback-ul primit de tine de la ceilalţi.

Cum să dai un feedback eficient:

Trimite feedback-ul la timp. Dacă nu răspunzi într-un anumit interval de timp, reacţiile tale ulterioare nu vor mai avea nicio valoare. Aşadar răspunde prompt când ţi se cere o părere.

Oferă un comentariu realist. Nu recomanda celui căruia îi trimiţi feedback-ul să facă lucruri care nu stau în competenţa sau în firea sa. Nu vei ajuta cu nimic. Comentariile sunt binevenite dacă respectă dreptul persoanei respective de a aborda lucrurile în modul său specific.

Fii la obiect. Generalizările nu sunt deloc folositoare. Observaţiile tale trebuie să facă referire la lucruri concrete şi la situaţii identificabile. Dacă este nevoie, oferă informaţii şi exemple pentru a ajuta destinatarul mesajului să înţeleagă la ce domenii faci referire şi să aibă o idee clară despre ceea ce vorbeşti.

Exprimă-ţi opinia fără a judeca. Răspunsul tău trebuie să ofere un punct de vedere profesionist şi obiectiv, nu să facă judecăţi de valoare.

Evită comparaţiile. Când faci o sugestie, foloseşte-te de exemple şi soluţii fără a nominaliza persoane. Fiecare om este diferit şi are modul său de lucru. Comparaţia cu alte persoane nu ar face decât să submineze încrederea şi motivaţia destinatarului feedback-ului.

Fii direct. „Pune punctul pe i”, cum se spune, fără abordări fanteziste sau termeni abstracţi.

Fii pozitiv. Feedback-ul tău nu trebuie să se concentreze doar pe reacţiile negative. Trebuie să existe şi o parte pozitivă care merită aprecierea ta. Aceasta nu înseamnă să inventezi false laude, ci doar să evidenţiezi şi partea bună a lucrurilor. Nu uita că rolul feedback-ului este de a-l motiva pe destinatar.

Nu transmite emoţii. Când oferi cuiva un punct de vedere nu da frâu liber stării tale emoţionale din acel moment. Poate eşti nervos sau nemulţumit de cel cu care colaborezi şi eşti tentat să foloseşti feedback-ul pentru a te descărca. Dacă nu ai nimic constructiv de transmis şi nu te poţi concentra pe nevoile persoanei respective, mai bine nu trimite reacţia ta.

Cum să valorifici eficient un feedback primit:

Fii explicit. Când soliciţi un feedback trebuie să spui foarte clar ce informaţii te interesează să ţi se transmită. Poţi, de asemenea, să menţionezi ce anume nu vrei să conţină feedback-ul. Nu ţi-ar fi de folos opinii sau reacţii care nu fac obiectul proiectului tău.

Tratează cu atenţie feedback-ul primit. Odată ce ai obţinut reacţiile solicitate, citeşte cu mare băgare de seamă mesajul. Încearcă să înţelegi corect ce a vrut să îţi transmită persoana, nu interpreta în modul în care ţi-ar fi convenit ţie să sune răspunsul.

Conştientizează. Este posibil ca răspunsul primit să nu îţi pice prea bine. Analizează-ţi totuşi propriile reacții, atât intelectuale cât și emoționale, în special cele de respingere sau cenzură. Un punct de vedere diferit de al tău poate fi greu de digerat într-o primă fază, dar este foarte util să ştii cum văd alţii lucrurile.

Nu te grăbi să reacţionezi. La un feedback negativ, poţi fi tentat să dai replica imediat, să te explici sau să te scuzi. Nu fi distras de nevoia de a-ţi motiva abordarea. Mai întâi de toate analizează cu atenţie răspunsul şi trage concluziile ce se impun. Mai târziu, în cazul în care chiar simţi nevoia să reacţionezi la feedback, poţi trimite o explicaţie.

Optează pentru feedback-ul face-to-face. Dacă ai posibilitatea să alegi cum să primeşti un feedback şi este vorba de o situaţie complicată, nu ezita să îl soliciţi direct persoanei. Deşi teoretic nu există diferenţe între feedback-ul scris şi cel exprimat faţă în faţă, acesta din urmă are unele avantaje. Poţi fi mult mai explicit, la fel şi cel căruia îi ceri opinia, există un risc mai mic de interpretări greşite, iar reacţiile sunt oferite instant.

Aşadar, dacă vrei să fii un campion în tot ceea ce faci, asezonează obişnuita cafea de la micul dejun cu acest ingredient numit feedback. Cofeina te va energiza, iar feedback-ul te va ajuta să îşi ajustezi „jocul” pentru a te adapta mişcărilor şi strategiilor competitorilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *