Puterea unui manager de proiect – cum să devii carismatic

V-ați gândit vreodată la cât de apreciată este puterea voastră ca manager în cadrul unui proiect? Eu sunt convinsă că da.

Haideți să discutăm puțin și despre acest subiect….În cartea “Management Universitar” Antonesei L. și colegii săi menționează 7 tipuri de putere ale unui manager din cadrul unei instituții universitare. Tot aceste tipuri de puteri sunt valabile și pentru managerii de proiect angrenați în diverse proiecte în cadrul oricăror organizații private: puterea legitimă, puterea recompensei, puterea coercitivă, puterea expertă, puterea asociată, puterea informațională și puterea carismatică.

  • http://huertodelcura.com/en/tag/elx-en/feed/ Puterea legitimă. Puterea legitimă este puterea  conferită de o poziție superioară în cadrul unei organizații. Există multe   persoane în poziții superioare nu datorită competenței lor ci datorită   unor alți factori externi precum banii, nepotismul, diverse interese,   ș.a.m.d., de aceea de foarte multe ori această putere nu este apreciată;  personal, am întâlnit și cazuri în care managerii cu astfel de putere erau  foarte competenți dar nu erau priviți cu ochi buni tocmai din cauza  acestui “handicap”;
  • http://rg-onlinesolutions.co.uk/tag/canvas-printing-leeds/feed/ Puterea  recompensei. Acest tip de putere permite   managerului de proiect să ofere recompense membrilor echipei sale pe baza  performanțelor lor;
  • Puterea  coercitivă. Managerul care exercită această putere sancționează membrii grupului atunci când performanțele acestora sunt slabe;
  • Puterea  expertă. Această putere rezultă din studiile  de specialitate de înaltă calitate pe care managerul respectiv le deține;
  • Puterea  asociată. Aceasta este puterea pe care un manager o deține în cazul în care rudele sau prietenii au funcții importante în cadrul organizației, din nou deloc apreciată;
  • Puterea  informațională. Această putere este conferită de  informații extrem de importante pe care managerul le deține în momente critice din ciclul de viață al proiectului;
  • Puterea carismatică. Aceasta este reprezentată de personalitatea managerului de proiect, de stilul său entuziasmat de a conduce.

Gândiți-vă bine, care dintre ele vă caracterizează? Cu siguranță sunt mai multe, care este însă cea definitorie? Și pe care dintre ele v-ar plăcea să o stăpâniți cel mai bine? În cazul în care vreuna dintre ele nu prea vă face cinste (legitimă, asociată, coercitivă), există un tip de putere care poate fi lucrat, exersat și care în timp vă va crește popularitatea și vă va “spăla” imaginea: puterea carismatică.

Iată câteva noțiuni care ar putea ajuta:

1. Felul  de a vorbi. Este foarte important ce intonație folosim în conversațiile cu ceilalți. O persoană carismatică vorbește cu o  intonație moderată – nu țipă să îl asurzească pe celălalt dar în același timp nici nu dă impresia de  inerție și osteneală de parcă ai vorbi cu un veșnic “anost”;

2. Modul de exprimare. Cuvintele pe care le folosim trebuie să sune armonios, să ne  facă plăcere să le auzim, să ne cucerească inima. Prin cuvintele utilizate  trebuie să îi convingem pe ceilalți că suntem înțelepți, inteligenți și diplomați și de asemenea să le arătăm interlocutorilor că noi la rândul nostru îi considerăm impozanți și fascinanți; este important să folosim  cât de des posibil vă rog și mulțumesc frumos;

3. Energie debordantă. Dale  Carnegie menționa într-una din lucrările sale de succes “Cum să vorbim în public” că   “oamenii se adună grămadă în jurul unui vorbitor plin de energie, care se  transformă în dinam, determinându-i pe ceilalți să se apropie  pâlcuri-pâlcuri, precum gâștele sălbatice ”; pasiunea pentru ceea ce face trezește energia în sufletul unui om, așadar haideți să facem totul cu pasiune și vitalitate;

4. Vestimentația  adecvată. Am citit o mulțime de articole în  care se menționează obscuritatea aspectului vestimentar, “doar inteligența este importantă” se spune… nici măcar 10% nu sunt de acord cu această idee, de  ce? pentru că dacă ești îngrijit,  cu un aspect curat și elegant, dai impresia celorlalți că și mintea ta  este la fel de curată și ordonată. Gândiți-vă spre exemplu cum vă simțiți când vă aranjați pentru o petrecere sau când ieșiți într-o sâmbătă seara la un restaurant, parcă debordați de încredere și entuziasm…nu e plăcut gândul de a fi așa în fiecare zi??!

5. Ascultarea  activă. Un manager carismatic înțelege cum  ar trebui să asculte. Ce înseamnă acest lucru? Doar cu toții știm să  ascultăm, nu e o mare filozofie…aici însă nu este vorba de știință ci de  modul în care aplicăm știința:

  • trebuie să fiți atenți fără să vă lăsați influențați de alți factori externi atunci când purtați o discuție sau sunteți într-o ședință; aici multitasking-ul nu este eficient;
  • este necesar și ține de respect să vă lăsați partenerii de discuție să își termine frazele;
  • trebuie să oferiți un feedback: zâmbiți, aprobați, solicitați clarificări, propuneți adăugiri etc.

6. Afecțiune. Am întâlnit des de-a lungul anilor de experiență profesională oameni care considerau că sentimentele la locul de muncă nu își au locul. Consider că această gândire este eronată pentru că dacă echipa voastră nu este apropiată de voi ca oameni, nu va fi apropiată cu sufletul nici de proiectele pe care le implementați. Cum arătați oamenilor că vă pasă:

  • Îi lăudați și îi dojeniți atunci când trebuie;
  • Știți când e ziua lor de naștere și de nume și complotați cu ceilalți pentru a face surprize și cadouri;
  • Aflați care sunt interesele și îndeletnicirile în afara job-ului;
  • Întrebați constant de familie, prieteni dar atenție nu trebuie să fiți prea indiscreți;
  • Îi invitați la evenimentele importante din viața voastră;
  • Oferiți sprijinul vostru sincer atunci când este nevoie.

7. Stimă. O putere carismatică impune respect. Cum ajungeți să fiți respectați:

  • impunere prin propriul exemplu: dacă și faceți nu doar vorbiți și aveți și rezultate, deja ați câștigat jumătate din respectul cuvenit;
  • stima față de ceilalți: doriți respect, oferiți respect;
  • Nu doar opinia voastră contează: trebuie să îi lăsați și pe ceilalți să își exprime ideile, cine știe ce mari oportunități veți descoperi în aceste idei;

Bineînțeles că genul de putere se exercită și în funcție de oamenii pe care îi aveți în echipă dar calitățile unui manager carismatic au fost și vor rămâne apreciate de către orice tip de personalitate.

R: Irina Velea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *