Știi să ai grijă de reputația ta online?

mc3addias-sociais2Trăim într-o perioadă în care prima impresie nu mai reprezintă doar o strângere de mână sau un simplu zâmbet; acum prima impresie apare în momentul în care numele tău (sau al companiei tale) este căutat pe internet. Oamenii își vor face o părere despre cariera sau afacerea ta bazându-se pe câteva rezultate găsite pe internet. Astfel persoanele care sunt interesate de ceea ce faci, se vor decide dacă “te vor” sau nu. Dacă nu ai grijă de reputația ta online, atunci alţii se vor ocupa de asta pentru tine și s-ar putea să nu fie pe placul tău ceea ce lumea va vedea.

Este important să te ocupi constant de rezultatele apărute la căutarea numelui companiei tale pe internet pentru că un articol negativ îți poate distruge toată afacerea. În continuare te vom ajuta să descoperi câteva moduri în care îți poți construi reputația online, ajungând să fii mândru de rezultatele care apar la căutare pe Google.

1) Cât de atent ești la ce se întâmplă în jurul tău?

Urmărește constant conversațiile care au loc pe internet în legătura cu afacerea ta. Citește tot ce se scrie, ascultă și fii la curent cu tot ce se schimbă în domeniul în care lucrezi.  Social media depinde atât de  “ascultarea” clienților, cât și de felul în care aplici diferite idei. Tot ce faci va fi atent studiat, de aceea e important să oferi clienților lucrurile de care au nevoie.

2) Concentrează-te

Cel mai indicat este să decizi de la bun început care este publicul țintă urmărit și să focalizezi partea de social media pe conversațiile care au legătură cu publicul ales. Un brand axat pe o anumită categorie de oameni este mai mult puternic decât un brand care se focusează pe un public larg. Nimeni nu va știi pentru ce te lupți și ce vrei să dovedești dacă nu transmiţi corect ceea ce faci. Trebuie să dovedești că firma ta știe ceea ce vrea și că obține acel lucru.

3) Ai puncte slabe și puncte tari

Da, chiar ai! Realizează o simplă căutare pe internet legată de compania ta și alcătuiește un manual de rapoarte (există diferite unelte online care să te ajute să faci asta ca de exemplu MediaIQ).

Analizează toate rapoartele primite și toate contextele în care compania ta a fost menționată într-un mod negativ. Concentrează-te pe toate punctele negative identificate, caută și găsește soluții pentru a le transforma în lucruri pozitive sau poate pentru a le face mai puțin vizibile. Dacă există o un context negativ care predomină și care influențează clar publicul în direcția greșită, atunci va trebui să organizezi o activitate care să schimbe situația. Dacă descoperi un comentariu negativ din partea unei persoane pe pagina de Facebook, nu îl șterge pentru că agravezi totul. Dovedește că respecți părerea clienților tăi și că încerci să le faci, pe cât posibil, pe plac.
Esențial este să scoți în evidență acele puncte pozitive ale carierei tale (sau ale firmei) ca de exemplu traficul de pe blog sau numărul de căutări Google. Nu uita că există acele comunicate de presă care întotdeauna generează reacții bune.

Important este să te concentrezi pe mijloacele de comunicare folosite des de către publicul tău țintă. Este greu să menții o reputație bună, dar nu imposibil, și ai nevoie de consistență în acțiunile companiei.

4) Nu exagera cu promovarea!

Ca și companie, ești ceea ce împarți în social media. Este foarte simplu să intri pe internet și să încerci să-ți promovezi afacerea. Se pare totuși că există multe companii care nu realizează cât de repede se poate dezabona o persoană de la mail-urile trimise de firmă. Totul durează câteva secunde și se poate întâmpla asta dacă exagerezi cu promovarea online.

Încearcă să nu trimiți mail-uri dese (dar nici atât de rare încât lumea să uite de tine) și atașează informații utile despre ce ai făcut în ultimul timp, despre proiectele de viitor sau sfaturi legate de anumite lucruri.

5) Fii autentic

Un lucru foarte bun care ar putea să-ți ajute cariera, dar și dezvoltarea pe partea de social media este autenticitatea. Compania ta trebuie să pară umană și să nu creeze conversații corporatiste pe partea de online.

Imaginează-ți că discuți cu o persoană față-n față și modelează conversația în funcție de subiectul abordat. Nu uita că pe internet un mesaj poate fi interpretat ușor într-un mod greșit și totul ține de felul în care abordezi subiectul. Astfel, îți recomandăm să răspunzi comentariilor online într-un mod prietenos, dar profesionist în același timp.

6) Ești de încredere?

Încrederea este foarte importantă când vine vorba de cariera ta și de dezvoltarea companiei tale. Trebuie să te folosești de această “unealtă” pentru a-ți crea o reputație online de succes. Transparența nu este doar un cuvânt care atrage atenția. Transparența este o strategie care ar trebui să fie aplicată în participarea pe care o are afacerea ta în social media, dar și în alte aspecte ale carierei tale.

7) Împart cu tine, dacă împarți și tu cu mine!

Cam așa stă situația când vine vorba de construirea unei imagini online. Majoritatea companiilor au conturi pe blog-uri, pe Twitter, pe Facebook etc. Acestea sunt locuri unde orice text publicat primește comentarii (unele bune, altele rele) care necesită răspunsuri. De multe ori, cineva va împărți o informație cu tine și se va aștepta să faci și tu la fel când este nevoie. Așa că lasă și tu comentarii pe alte blog-uri și socializează. Gândește-te că nu poți să ignori o persoană care se afla în fața ta și te întrebă ceva.  Privește și partea de social media la fel și nu îi ignora pe cei care încearcă să stabilească o legătură cu tine. La rândul tău nu vei rămane ignorat.

8) Spune-mi ce prieteni ai ca să-ți spun cine ești!

Asta se întâmplă și în lumea afacerilor! Vrei ca potențialii clienți să vadă că faci partea din grupul potrivit, nu din cel greșit. Stabileşte legături cu cât mai mulți oameni de afaceri care lucrează în același domeniu cu şi tine și interacționeză cu ei, atât ca și companie, cât și ca persoană fizică. În mediul online totul circulă și se observă foarte repede astfel că acele legături formate  îți pot influența reputația pe care încerci să o construiești.

9) Ai curaj să “înfrunți” internetul?

De multe ori, ideea de a “te lăsa la mâna internetului” poate fi înfricoșătoare. Toate acele comentarii, toate textele și toate conversațiile îți pot ocupa mult timp și orice interpretare greșită va afecta imaginea companiei. Trebuie să fii dispus să renunți la ideea de control (care oricum nu era posibil, indiferent cât de mult te-ai chinui) și să lași oamenii să discute despre ceea ce faci tu (sau firma ta) în fiecare zi. Poţi intra în contact cu ei, discutând.

10) Implică-te

Reputația online se construiește în timp și este indicat să te afli în cât mai multe “locuri” în același timp. Nu te concentra doar pe o anumită rețea de socializare sau doar pe un blog! Încearcă să fii prezent peste tot chiar dacă ți se pare că este un lucru greu de făcut.

Toate ideile de mai sus sunt doar mici exemple legate de modul în care îți poți construi reputația online. Nu uita că internetul te poate ajuta foarte mult în promovarea companiei sau în construirea relaţiilor profesionale.

Prima impresie contează foarte mult și după ce ai înţeles acest lucru începi să îţi dai seama că poți pierde totul dacă nu ești atent, mai ales în mediul online.  La fel cum zicea şi analistului SEO, David Amerland – social media creează dependență tocmai pentru că ne oferă ceva ce ne lipsește din lumea reală: ne oferă rapiditate, direcție, un sentiment de claritate și valoare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *