Ştii să construieşti un magazin virtual de succes ?

Vânzările online sunt în creştere rapidă în toată lumea, iar România nu face excepţie. Orice producător, distribuitor, retailer sau prestator de servicii care se respectă ar trebui să aibă în structura sa de vânzări şi un magazin virtual.

De ce? Avantajele sunt multiple. Mai întâi de toate, este o modalitate rapidă, flexibilă şi foarte eficientă de a ajunge la clienţi şi de a-ţi creşte veniturile. În plus, micşorează costurile, asigurând în acelaşi timp o creştere a gradului de interacţiune dintre companie şi oameni.

Însă nu orice fel de magazin virtual poate face asta, ci unul bine gândit după principii deja testate de liderii e-commerce-ului internaţional.
Deşi nu are o istorie foarte lungă – prima vânzare online a avut loc în America în anul 1994 – e-commerce-ul oferă destule exemple de succes care pot reprezenta o sursă de inspiraţie pentru un magazin online profitabil.

O dovadă de necontestat a importanţei structurii şi strategiei unui magazin online este faptul că mari retaileri mondiali, care nu excelează la acest capitol, reuşesc să facă vânzări virtuale de doar câteva procente. Este şi cazul Wal-Mart, cel mai mare retailer internaţional, care a avut vânzări totale de 469 de miliarde de dolari în 2012. Cu toate că vânzările sale offline sunt impresionante datorită celor circa 10.000 de centre din 27 de ţări, pentru 2013 ţinteşte venituri de circa 9 miliarde din produsele achiziţionate prin e-commerce. Aceasta înseamnă numai 2% din vânzările totale.

Amazon mizează pe inovaţie

Şi nu poţi vorbi de succes în vânzările online fără să menţionezi Amazon, cel mai mare magazin online de pe planetă. Acesta a înregistrat numai în anul 2012 vânzări nete de 61 de miliarde de dolari.
Dincolo de preţurile avantajoase, combinaţia de succes a Amazon include uşurinţa achiziţiilor, servicii foarte bune acordate clientului şi o varietate aproape fără limite a produselor oferite. Din anul 2000, Amazon.com a decis să îşi ofere platforma de e-commerce şi altor retaileri sau vânzători individuali. În prezent, sute de mii de branduri de retail de nivel mondial sau vânzători individuali folosesc Amazon pentru a-şi creşte vânzările. Peste 2 milioane de vânzători terți activează prin intermediul Amazon, oferind produse noi sau folosite la prețuri fixe pentru clienții Amazon din întreaga lume.

Amazon spune că succesul său vine din deschiderea permanentă către inovare: „Evoluția Amazon de la un simplu website la ceea ce reprezintă astăzi în e-commerce a fost posibilă datorită spiritului de inovație care face parte din ADN-ul companiei. Cele mai strălucite minți din domeniul tehnologiei vin la Amazon pentru cercetarea și dezvoltarea de noi tehnologii care îmbunătăţesc viaţa clienţilor noştri: cumpărători, vânzători, creatori de conținut și dezvoltatori din întreaga lume. Acest lucru ne face să fim cea mai orientată companie pe client şi ne menţine numărul 1 în lume”.

Atuurile Zappos – livrare rapidă şi cel mai bun client service

Un alt exemplu de magazin virtual care reprezintă o adevărată fabrică de bani este Zappos, renumit retailer online de încălţăminte, fondat de Nick Swinmurn. Ideea inițială a fost de a dezvolta un site care să ofere cea mai bună selecție de pantofi, urmând criterii precum brandul, stilul, culoarea, dimensiunile etc. Zappos s-a numărat printre primele firme de pe Internet care au urmat o strategie bine definită de cucerire a consumatorului. „Credem că viteza cu care un client primeşte o achiziție on-line joacă un rol foarte important în modul în care acesta se va gândi la cumpărăturile on-line în viitor. Astfel, la Zappos.com am pus un mare accent pe asigurarea elementelor care permit livrarea către clienți în cel mai scurt timp posibil. Spre deosebire de cei mai mulţi comercianți cu amănuntul via online, nu arătăm ca disponibil pentru vânzare un produs care nu este prezent fizic în depozitul nostru, explică reprezentanţii Zappos.

eBay sau cum să vinzi de 2100 de dolari pe secundă

eBay este considerat cel mare site de licitaţii din lume. Cu peste 100 de milioane de clienţi activi la nivel global, eBay oferă o platformă pe care oricine poate vinde sau cumpăra orice. Fondat în 1995 de programatorul Pierre Omidyar, a ajuns în prezent la un volum al vânzărilor de aproape 70 de miliarde de dolari – respectiv 2100 de dolari la fiecare secundă.

eBay este special pentru că reuşeşte să conecteze indivizi care altfel nu s-ar „întâlni” vreodată. Poate fi considerat primul mare exemplu de „social networking”. De la prima vânzare, eBay şi-a extins prezenţa pe 39 de pieţe (incluzând parteneriate şi investiţii). În 2002, comunitatea eBay a optat pentru sistemul de plată online PayPal, care a deschis o nouă cale pentru eficienţa sistemelor de e-commerce şi a redefinit posibilităţile pentru viitor ale eBay.

Exemplul autohton – eMAG

Lansat în 2001 ca un magazin online pentru sisteme de calcul şi produse de birotică, eMAG se numără printre pionierii comerţului online din România. Conducerea companiei s-a concerntrat pe adaptarea permanentă a serviciilor la realităţile pieţei şi pe orientarea către client. La sfârşitul anului 2009, magazinul online de electronice, electrocasnice şi IT era vizitat lunar de aproximativ 30% dintre românii cu acces la Internet. Ulterior, eMAG a decis să integreze Marketplace, prima platformă online din Romania care grupează mai mulţi retaileri. Erau adăugate astfel categorii precum jucării, cărţi, muzică şi asigurări. Magazinul online eMAG înregistra în 2011 afaceri mai mari cu 42% faţă de 2010, ajungând la 145 de milioane euro.

Toate aceste magazine virtuale au avut la bază propria formulă „magică”, dar nu au deţinut cheia succesului din start. Creatorii lor au avut curajul să testeze, să experimenteze şi să inoveze. Ei s-au bucurat de avantajul unei pieţe care abia se contura. Cei care îi urmează au avantajul unui know-how deja testat.

Principiile sunt acum ştiute şi trebuie doar adaptate în funcţie de profilul fiecărei afaceri:

ASPECTE PRIVIND WEBDESIGN-UL

▪ Felul în care arată un magazin virtual este foarte important. Se recomandă un aspect fresh, modern şi elegant;
▪ Elementele de identificare ale brandului (logo, istoria companiei, valori etc) trebuie bine evidenţiate;
▪ Oferta şi targetul website-ului să fie clar stabilite;
▪ Structura unui magazin online va fi flexibilă şi adaptabilă, astfel încât să se poată opera modificări în funcţie de evoluţia pieţei;
▪ Specialiştii în e-commerce spun că toate detaliile de webdesign au efect asupra comportamentului consumatorului. De exemplu, un buton cât mai mare şi mai bine evidenţiat de „Cumpără” este o invitaţie convingătoare de a face achiziţii.

FACILITĂŢI

▪ Un magazin virtual trebuie să ofere o experienţă plăcută clientului, să fie captivant şi convingător;
▪ Un layout simplu şi funcţional, ideal pentru o navigare facilă, va aduce mai mulţi clienţi;
▪ Accesul clientului la informaţii îl va ajuta pe acesta să decidă rapid şi să aibă încredere în serviciile website-ului;
▪ Orice magazin virtual de succes pune la dispoziţia clienţilor un foarte bun motor de căutare a produselor, un coş de cumpărături şi review-uri pentru produse;
▪ Descrierea produselor să fie completată de imaginea clară şi reală a acestora;
▪ Modalităţile de plată trebuie să fie cât mai variate pentru a răspunde preferinţelor tuturor tipurilor de clienţi;
▪ Valorifică cu succes potenţialul produselor comercializate la „Oferte speciale” şi „Noutăţi”. Sunt două categorii care stârnesc imediat interesul potenţialilor clienţi;
▪ Preţurile atractive sunt un punct forte şi în comerţul virtual. Asigurând cele mai bune preţuri vei atrage mai mulţi clienţi.
▪ Asigură transportul gratuit pentru cumpărăturile ce depăşesc o anumită sumă. Este una dintre facilităţile cu cel mai mare impact la clienţi;
▪ Asigură un sistem constant de informare a clienţilor prin newsletter-uri si anunţuri de oferte şi promoţii.

SERVICII OFERITE

▪ Serviciile acordate clienţilor joacă un rol definitoriu şi contribuie la fidelizarea acestora;
▪ Comercializeză produse şi servicii de calitate. Un client dezamăgit înseamnă mai mult decât un client pierdut. Oamenii povestesc experienţele negative rudelor şi cunoscuţilor, deci vei avea astfel mai mulţi potenţiali clienţi pierduţi;
▪ Un asistent virtual mereu la dispoziţia clientului este, de asemenea, un atu. Fie că oferi un număr de telefon bine evidenţiat pe website, fie că asiguri un live chat, asigură-te că persoanele interesate de produsele tale nu renunţă să cumpere doar pentru că au nelămuriri;
▪ Respectă termenele de livrare şi apelează la servicii de curierat de încredere. Clienţii îşi doresc întotdeauna să intre în posesia produselor achiziţionate cât mai repede posibil. Integritatea coletelor la destinatar este şi ea o cerinţă obligatorie;
▪ Nu promite clienţilor magazinului servicii pe care compania ta nu le poate asigura.

REGULI DE PERFORMANŢĂ

▪ Elementele inovative sunt esenţiale, deci investeşte constant în noile tehnologii;
▪ Regulile de securitate privind datele clienţilor şi plăţile online sunt de maximă importanţă. După ce ai luat toate măsurile necesare, afişează logo-uri care evidenţiază aceste garanţii de securitate;
▪ Tratează cu seriozitate promovarea. Să ai un magazin online foarte bun nu este suficient pentru a atrage clienţi. Găsirea celor mai potrivite canale de promovare pentru nişa aleasă joacă un rol definitoriu în creşterea vânzărilor;
▪ Activitatea pe platformele de Social media este o bună modalitate de a comunica cu clienţii şi de a-i atrage de partea ta;
▪ În afacerile online de mici dimensiuni, respectarea regulilor SEO influenţează hotărâtor vizibilitatea pe Internet;

Rezumând, oricine îşi doreşte să aibă succes în vânzările online trebuie să alcătuiască o reţetă personalizată pentru a cuceri piaţa. Din ecuaţie nu pot lipsi însă un plan solid, o ofertă bună, un client service de calitate, multă muncă şi puţin noroc. Nu subaprecia importanţa niciunuia dintre aceşti termeni. Concurenţa ta este doar la un click distanţă!