Tainele motivației la locul de muncă

inspiratieOare de câte ori auzim expresia aceasta când un angajat dorește să părăsească job-ul curent?

“ Pur și simplu nu mă simt confortabil la locul de muncă. Deși dețin un pachet salarial mai mult decât rezonabil, eu nu mă simt motivat, împlinit, voi renunța”.

Din păcate, de multe ori auzim rostite aceste cuvinte tăioase, ce ilustrează un tablou al eșecului lipsit de speranță și culoare.

Există numeroase cărți care ne prezintă un calup considerabil de teorii motivaționale. Orice manager cunoaște spre exemplu celebra piramidă a lui Maslow, care din punctul meu de vedere exprimă obiectiv și clar tot ceea ce avem nevoie de la viața noastră profesională: nevoi fiziologice, nevoi de securitate, nevoi de apartenență, nevoi de stimă și nevoi de autoîmplinire/autorealizare.

Nu de puține ori se întâmplă ca managerii să aleagă un singur tip de nevoie pe care să îl aplice apoi întregului personal. Aici este greșeala si de aceea uneori multe dintre companii se confruntă cu un flux de personal exagerat de amplu având în vedere condițiile bune pe care unele dintre ele le oferă la angajare.

Fiecare persoană este motivată în felul ei, are propriul său sistem de apreciere a mediului de lucru, de aceea foarte rar se vor găsi doi indivizi care să împărtășească același sistem de valori și aceleași principii privind motivația la locul de muncă.

Așadar, dacă printr-un salariu bunicel într-o companie bine cotată pe piață ne satisfacem nevoile biologice și de securitate, ne mai rămân nevoile de apartenență ( să ne simțim bine în colectivul de lucru și în atmosfera generală creată în organizație), nevoile de stimă ( să fim apeciați de cei din jurul nostru) și nevoile de autorealizare ( să tindem către perfecțiune).

Haideți să facem un top în ordine descrescătoare al celor mai apreciate tipuri de motivații, în afara salariului, gândindu-ne totodată ce ne-ar motiva pe noi cât și pe ceilalți dintre cele enumerate:

1.Mediul de lucru adecvat: angajații se vor simți întodeauna mai motivați să lucreze într-un loc spațios, cu o atmosferă caldă, familiară, dotat cu toate utilitățile și echipamentele necesare unei bune desfășurări a activităților;

2.Relațiile bune între colegi: dacă există înțelegere între colegi, aceștia vor fi motivați să câștige experiență alături de oameni talentați și competenți și să fructifice rezultatele bune pe care le obțin în cadrul echipei;

3.Recunoaşterea realizărilor precum și respectul şi stima atât a superiorilor cât și a colegilor. Laudele sincere sunt cei mai buni factori motivanți după satisfacerea nevoilor fiziologice, de securitate și de apartenență. Din punctul meu de vedere lauda este cea mai bună armă a unui angajator pentru creșterea eficienței echipei în momentul în care posibilitățile financiare scad sau nu sunt pe deplin satisfăcătoare;

4.Training-urile: o altă metodă foarte des utilizată care oferă rezultate pozitive pentru că angajații se simt conectați cu noile tehnologii, metode și inovații în domeniul lor de activitate;

5.Recompense, bonusuri, promovări: un nou telefon mai performant, un laptop, o excursie, un birou mai spaţios, o funcție mai înaltă cu mai multe responsabilități etc.. Acestea sunt foarte valoroase, demonstrează că munca depusă a atins performanţele aşteptate, iar pe viitor angajatul va depune un efort şi mai mare ştiind ca rezultatele sale vor fi apreciate și respectate;

6.Flexibilitatea programului: pentru mule persoane, un program flexibil care să le permită rezolvarea altor probleme personale din afara serviciului este un factor extrem de motivant;

7.Încrederea: este foarte important ca un angajat să primească toată încrederea de care are nevoie; adesea, mulți manageri fac marea greșeală de a suspecta oamenii din subordinea lor de diverse fapte (neloialitate, sustragere de date interne și oferite competitorilor etc.) lucru care conferă o atmosferă de lucru încordată, suspicioasă, aspect total nefavorabil implementării activităților firmei;

8.Provocările: proiectele interesante sunt factori motivanți pentru numeroase persoane;

9.Pe ultimul loc, surprinzător dar cât se poate de real, există persoane care sunt motivate de amenințări/intimidări; când li se menționează că își vor pierde job-ul sau li se vor scădea salariile dacă nu realizează o anumită activitate într-un anume interval de timp, acestea vor realiza acea activitate mult mai eficient decât dacă li s-ar promite un bonus. Aceasta se numește motivație negativă si este destul de des răspândită în rândul angajaților, mai ales pe perioadă de criză financiară;

Prin urmare, dacă un manager dorește să dețină în departamentul său o echipă motivată, care să lucreze eficient și să ajungă la rezultatele scontate, acesta trebuie să descopere ce anume motivează fiecare persoană în parte și să aplice acele strategii în mod corespunzător.

Spor la descoperit!

R: Irina Velea

One thought on “Tainele motivației la locul de muncă”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *