Team-building – o armă importantă pentru succesul unei companii

echipaWeekend-ul trecut am poposit puțin pe meleagurile montane ale țării noastre. Vreme frumoasă, aer proaspăt și voie bună, cam așa aș putea caracteriza în câteva cuvinte scurtul sejur de 2 zile.

Într-o noapte, în complexul respectiv am întâlnit o companie care era în team-building. Oamenii mâncau, vorbeau, dansau, distracție mare ce mai… Mi-am dat seama că această activitate este extrem de importantă pentru buna funcționare a unei echipe și pentru menținerea unei relații frumoase dintre angajați și angajatori.

Traducerea termenului team-building este ”formarea echipei”. Aspectul acesta, de formare a unei echipe puternice și unite, de formare a unui motor strașnic de creștere a profitabilității,  este o preocupare din ce în ce mai des întâlnită în marile sau chiar mai micile corporații.

De ce este bună o astfel de abordare?

Comunicare eficientă 

Multe companii se plâng de lipsa de comunicare din cadrul echipei de lucru. De câte ori nu se trezește managerul cu câte 2 rapoarte pe aceeași temă doar pentru că membrii echipei nu s-au pus de acord cu cine va întocmi raportul respectiv?  S-a pierdut astfel timp prețios din cauza comunicării deficitare… Ei bine, multe activități de team-building dezvoltă această caracteristică,  în  special cele Indoor (în sală) precum: diverse jocuri de rol, studii de caz, filmulețe video cu exemple. În cartea ”160 de activități dinamice ( jocuri) pentru Team-Building” de Șerban Derlogea și Ghiocel Bota există un joc foarte interesant care te pune pe gânduri în ceea ce privește acuratețea comunicării. Se numește ”una vorbim și bașca înțelegem”: într-un grup, fiecare membru al echipei va avea o  coală de hârtie A4 pe care o va folosi conform instrucțiunilor; instructorul le va spune tuturor să închidă ochii și va comanda ca foaia de hârtie să fie îndoită în două și să se rupă o bucățică mică din colțul din dreapta jos, apoi îi va pune să îndoaie din nou coala și să rupă o bucățică din colțul din stânga jos; la final, deși toată lumea va proceda corect, rezultatele vor fi diferite; se va analiza apoi tipul de comunicare, dacă instrucțiunile au fost pertinente, dacă au  fost prea simple, ce ar fi trebuit sa se spună în plus, ce nu a mers?!! în acest fel, oamenii își vor da seama că trebuie să fii foarte clar și precis în ceea ce spui, în ceea ce soliciți, o exprimare vagă sau mai rău lipsa oricărui fel de exprimare nu va duce la rezultatul scontat.

Obiective comune și sincronizare

Echipa trebuie să înțeleagă că scopul în companie este același pentru toți. Ce se dorește de obicei?! Creșterea profitabilității organizației și menținerea/creșterea poziției pe piață a acesteia. Prin urmare, toți trebuie să lupte pentru același lucru, să găsească soluții și să coopereze pentru a atinge împreună succesul. Cele mai des întâlnite activități de dezvoltare a unui astfel de sentiment sunt cele Outdoor (în aer liber) precum: o excursie într-un oraș de 1 zi cu descoperirea celor mai importante obiective turistice, excursii pe apă, explorarea unor zone mai inaccesibile: peșteri, zone forestiere în care te poți întâlni și cu Moș Martin (ar fi de preferat să nu…) etc. ideea este de a dezvolta spiritul de echipă, sentimentul și dorința de a-i ajuta pe ceilalți și a de a junge în același punct.

Competitivitate și eficiență

O echipă eficientă este și competitivă, însă competiția dintre membrii echipei trebuie să fie corectă și moderată, altfel obiectivele nu mai rămân aceleași, fiecare lucrând pentru beneficiile personale. Ce înseamnă competiție într-o echipă: idei inovative, dorința de a lucra eficient și eficace, învățare continuă, evitarea plafonării, găsirea de soluții geniale etc.

Team-building-urile care dezvoltă competitivitatea, conțin activități Outdoor precum: parcurile aventura, de pildă cele din Brașov sau Fundata – trebuie să treci de tot felul de obstacole de prin copaci, să experimentezi tiroliana etc. într-un interval de timp limitat; tot felul de activități în care se formează echipe mai mici de lucru – o cursă cu ATV-uri, descoperirea de indicii prin nu știu ce coclauri pe la munte, diverse probe creative ș.a.m.d..După fiecare probă câștigată, învingătorii vor primi diverse recompense care mai de care mai interesante, gustoase sau costisitoare.

Rezolvarea conflictelor și acceptarea

Este evident că într-o echipă vor apărea conflicte. De ce? Pentru că pur și simplu suntem unici, în gândire, în comportament, în idei și cunoștințe. Este bine să acceptăm acest lucru, să îl perecepem ca fiind unul cât se poate de natural și firesc. Cel mai important este să învățăm să gestionăm micile neînțelegeri din cadrul echipei eficient și cu inima deschisă. Studiile de caz sunt cele mai bune soluții, acestea având puterea de a influența pe viitor reacțiile membrilor echipei, de a demonstra că împreună membri echipei sunt mult mai puternici decât pe cont propriu.

Tovărășie și sentimentul de apartenență

În cele din urmă, toate aceste activități, care în cea mai mare parte sunt amuzante, dar uneori obositoare, trebuie să se concretizeze cu puțină muzică, dans și voioșie. Finalizarea cu o petrecere în care angajații și deopotrivă angajatorii să se răsfețe cu o masă delicioasă, cu discuții relaxante și câteva ore de distracție, face ca respectivul colectiv să se simtă închegat, unit și încrezător să meargă mai departe cu sârguință în atingerea obiectivelor companiei.

Pe scurt, ideea team-building-ului nu este o modă de fițe, ci chiar un bun instrument de a crea o echipă puternică și eficientă, motivată de a oferi valoare adăugată companiei. Prin intermediul diverselor activități de team-building membrii echipei ajung să se cunoască la un nivel ridicat, ajung să-și descopere calități nebănuite, să interacționeze sănătos cu ceilalți și nu în ultimul rând să devină mai mult decât simpli colegi. În plus, prin oferirea unor astfel de oportunități, angajatorii demonstrează că angajații nu reprezintă doar niște costuri enervante ci persoane valoroase care merită să se descopere, să formeze un colectiv plăcut, să se dezvolte alături de organizație.

R: Irina Velea

One thought on “Team-building – o armă importantă pentru succesul unei companii”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *