Tipuri de angajați care îți distrug afacerea

angajati-ssPentru un manager, provocările sunt de foarte multe tipuri. Nu ai timp să te plictisești și, uneori, nici să respiri! Una dintre cele mai grele provocări este, însă, cea legată de proprii angajați. A conduce o echipă nu e lucru ușor! A te pricepe să alternezi o mână de fier cu o vorbă dulce e o adevărată artă, iar perfecționarea se face cu timpul. Totuși e bine să știi de la început și să nu uiți niciodată că există fel și fel de capcane când e vorba de a lucra cu oameni. Una dintre ele constă în a aduce sau a păstra în echipă oameni care, mai degrabă, îți ruinează încet și sigur afacerea în loc să o ajute să crească. Ți-am pregătit câteva tipologii de ”terminatori” ai business-ului tău, alături de strategii pentru reabilitarea lor sau… pentru evacuarea politicoasă din viața și din firma ta!

Leneșul

Știi genul de copii despre care se spune ”brânză bună în burduf de câine”? Cei mai norocoși dintre ei ajung să lucreze într-o firmă în care îndeletnicirea lor principală se rezumă la a simula cât mai bine faptul că lucrează. Acest tip de angajat are potențial, de aceea l-ai și luat în echipa ta, de cele mai multe ori este foarte carismatic și convingător, dar când vine vorba de pus osul la treabă se face mic și dispare. Este angajatul căruia trebuie să îi ceri de cinci ori un lucru, se plânge mereu că e ocupat ca să îi pasezi sarcinile noi altui coleg, lasă totul pentru ultima sută de metri, are o mentalitate de tipul 9:00-17:00 și simte că îi pică cerul în cap dacă trebuie să stea peste program. Pentru că mulți dintre ei știu cât li se întinde plapuma, nu îți bat în ușă cu cereri de mărire a salariului, nu simt nevoia să îi lauzi în fiecare zi și sunt fericiți dacă relația voastră este de tipul întrebare-răspuns. Nu e de mirare că, uneori, te simți ca un profesor pe care îl evită. Acest tip de angajat are o imaturitate specifică elevilor care își fac temele din obligație, nu pun suflet în sarcinile se serviciu și preferă, mai degrabă, să aibă un job decât o carieră.

Ce ai de făcut?Ai putea să îți exersezi arta managerială și să scoți brânza bună la vedere! Pentru început, insitutie o regulă simplă – raportări zilnice din partea tuturor angajaților despre rezolvarea taskurile date dimineața, ședințe săptămânale în care angajatul este invitat să propună ceva nou (încurajarea inițiativei), lucru în parteneriat sau mentorat, poate chiar un training despre motivare. Nu uita că e nevoie să fii suportiv, să arăți că vrei să încurajezi calitățile profesionale ale angajatului, dar rămâi ferm. Explică de la început că un comportament de tipul ”mă fac mic și dispar” nu va fi permis pe termen lung, iar despărțirea drumurilor voastre riscă să devină doar o chestiune de timp!

Vorbărețul

Te-a fermecat cu expresivitatea lui/ei din prima zi. Știe o mulțime de lucruri și se pricepe la oameni foarte bine. Aproape că îl vedeai urmându-ți la tron peste niște ani! Totuși… mare ți-au fost mirarea și neplăcerea văzând că își face drum în biroul tău de 175 de ori pe zi ca să îți povestească toate mărunțișurile, ba chiar are mare plăcere în a sta la taclale cu colegii și chiar a corupt vreo doi dintre cei care iubeau munca mai mult decât orice altceva. Acest gen de persoană dornică de socializare într-un mod excesiv scade productivitatea echipei și, uneori, creează tensiuni (pentru că un vorbăreț poate ajunge destul de ușor cel care le știe pe toate în firmă, adică un bârfitor în toată regula). Mai mult, pentru a-și scuza lipsa de activitate sau poate doar pentru amuzament, acest angajat care nu a auzit de proverbul ”vorba lungă sărăcia omului”, poate apela cu ușurință la scuze, unele deloc fondate pe adevăr. Și un mincinos în echipa ta e ultimul lucru pe care ți-l puteai dori!

Ce ai de făcut? Alarmă de gradul zero – așteaptă până când apare o situație în care să aveți o discuție serioasă, între patru ochi. Fie l-ai prins cu ocaua mică, fie nu și-a rezolvat vreo sarcină, fie cineva s-a plâns de el – profită de ocazie și puneți lucrurile la punct. Aplică aceeași tehnică a raportului zilnic, explică-i direct faptul că te deranjează tendința de a flecări pentru că nu e corect față de colegi săi să discute 2 ore la telefon cu copilul, cu bunica sau cu pisica în timp ce alții muncesc și nu uita să îi pui în vedere faptul că vă leagă un contract, iar nerepectarea lui atrage consecințe – de la scăderea salariului până la desfacerea lui!

Conflictualul

Deghizat adesea în cel care sprijină cauza tuturor și promovează gândirea critică pentru a face un bine firmei, acest tip de angajat urmărește, de multe ori, doar să creeze gâlceavă și dizarmonie. Fie are permanent ceva de comentat cu privire la sarcinile ce i se dau (probleme cu acceptarea autorităţii), fie s-a trezit cu fața la cearșaf și nu îi place bluza colegei de birou, va găsi mereu un motiv să nu fie în apele lui și să tulbure apele tuturor. Atitudinea sa poate merge de la agresivitate pasivă (o privire, o grimasă) până la conflict deschis și violență fizică. Pentru a evita ca biroul să fie vandalizat de cineva cu apucături de acest fel, ține lucrurile sub control sau taie uscăturile cât încă mai ai timp.

Ce ai de făcut? Primul pas este să identifici corect astfel de comportamente. De obicei, durează câteva săptămâni până când un angajat nou se obișnuiește cu locul de muncă și nu mai poate da vina pe schimbare pentru atitudinea sa conflictuală. Dacă l-ai ”mirosit”, invită-l la discuții. Taxează orice urmă de agresivitate și nu te teme să intri într-un joc de putere cu el. Nu e nevoie să îl jignești sau să îi rănești sentimentele, e necesar doar să îi reamintești că tu ești managerul și trebuie să asculte regulile impuse în organizație, la fel cum fac toți colegii lui. Exprimă-ți totodată interesul în a-l ajuta să se integreze și să găsească partea pozitivă, constructivă din orice situație, iar dacă refuză, invită-l politicos să-și dea aere de șef sau de revoluționar prin alte firme.

Eternul nemulțumit

Să fim serioși! Întotdeauna vor exista motive de nemulțumire într-o companie – salariu, orele de muncă, aglomerația de sarcini dintr-o anumită perioadă, relațiile cu colegii, stresul, oboseala, ploaia de afara etc. Totuși, majoritatea oamenilor nu vin la job ca la tăiere. Cu excepția nemulțumitului de serviciu! Acesta supurează negativitate prin toți porii. Are de comentat la fiecare sarcină care i se dă (sau măcar de strâmbat din buze, de dat ochii peste cap, de înjurat printre dinți), critică orice inițiativă și intră cu plăcere în pielea lui Gică-Contra, se plânge de orice, iar la cele mai bune glume pe care le-ai auzit în viața ta abia dacă mișcă un mușchi facial în direcția unui zâmbet. Un astfel de angajat va instaura o atmosferă sumbră în birou; îi va demotiva și pe colegii săi; are tendința să se opună la tot ce e nou și, implicit, să nu mai crească profesional; este lipsit de inițiativă și preferă să aștepte ca problemele apărute să fie rezolvate de altcineva, temându-se că ar putea să greșească; la necaz dă cu rapid vina pe cine îi e la îndemână. Dacă nu cumva ai timp și dispoziție să faci pe clovnul toată ziua ca să îl înveselești, e cazul să aplici o tactică simplă.

Ce ai de făcut? Primul pas este investigarea. Dacă persoana s-a schimbat în ultima vreme, devenind din lapte și miere o acritură în toată regula, e cazul să vezi ce se întâmplă cu viața ei. Poate fi vorba de o nemulțumire legată de job sau poate fi vorba despre un eveniment de viață care îi dă bătăi de cap. Discutați deschis, explică-i că ai observat această schimbare și că ai vrea să intervii, atât pentru binele său personal, cât și pentru binele companiei care se bazează pe aportul și priceperea sa. Poți recomanda un psiholog, un curs de dezvoltare personală sau un bonus prin care omul să se mai destindă (bilete la o comedie, de exemplu). În cazul în care nu trece prin nimic deosebit, ci doar aşa e el, ia măsuri urgente! O astfel de atitudine reprezintă mărul bolnav care le va strica pe toate celelalte. Dacă nu vrei o echipă care mai mult se plânge decât lucrează și o atmosferă mai ceva ca într-un magazin de pompe funebre, atunci discută în particular cu angajatul, explică-i că ai dori să îți adreseze ție toate plângerile în loc să le emită pe la colțuri și descurajează atitudinile negative, cerându-i să prezinte partea pozitivă din orice situație care nu îi convine (de exemplu, dacă stă peste program – avantajul este că va lua mai mulți bani sau că va fi evaluat pozitiv și poate va promova etc). Astfel, îl ajuți să îl lase pe NU din brațe și poate chiar îi faci viața mai bună. Cel mai probabil are o atitudine asemănătoare și în afara biroului…

Categorii de maxim risc: hoțul, agresorul, artistul neînțeles. De ce hoțul? Dacă nu cumva vrei ca lista ta de clienți să ajungă la concurență, stai departe de astfel de oameni. O a doua șansă poate însemna cea din urmă șansă pentru afacerea ta și va fi, destul de sigur, ratată!

De ce nu agresorul? Zilele de spitalizare ale oricui din companie, inclusiv ale tale (!), le vei plăti tu. Și ședințele de psihoterapie în cazul în care va teroriza oamenii doar psihologic…

Artistul neînțeles? Probabil că vrei să îl vezi la lucru mai des decât o dată pe săptămână, iar când vine ar fi grozav dacă ar lucra cât alții în 5 zile în loc să duhnească a alcool. Dacă nu cumva lucrezi într-un domeniu excentric și ești puterd de bogat, nu risipi bani pe cineva care încă nu s-a maturizat destul, care adoră să meargă la petreceri care țin până în zori și apoi ajunge direct la job, îmbrăcat cu haine de club sau… chiar fără.

Nu uita că fiecare om merită o șansă, și trebuie să ajuți angajații care pentru moment, au pierdut din vedere motivul pentru care se află în firma ta. Dacă amnezia se prelungește și ei rezistă cu obstinație oricărui tratament bine intenționat, fă loc în viața ta și în firma ta pentru oameni care să reprezinte cu adevărat provocări, nu cauze pierdute.

Fă diferența dintre o afacere și un centru de reabilitare profesională și nu o uita niciodată! Tu și echipa ta de oameni care chiar vor să crească alături de tine vă veți felicita mai târziu pentru puterea de a fi tăiat crengile uscate!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *