Tu şi cu tine – autodisciplina

8733599a_img

Autodisciplina reprezintă relația noastră frumoasă cu noi înșine. Poetul tragic grec Aeschylus, spunea că disciplina este izvorul succesului”, noi suntem minunații autori ai reușitelor noastre.

Însă este atât de ușor să spui “de mâine sau de luni o să fac ce mi-am propus” și atât de greu să și respecți cele propuse…cel mai elocvent și simplu exemplu în cazul femeilor este cel cu veșnica și teribila cură de slăbire. Nici nu mai știu de câte ori mi-am zis “de luni nu mai mănânc ciocolată, înghețată, prăjituri și alte nebunii….însă pentru că astăzi este sâmbătă, pot să gătesc o prăjitură delicioasă, cu care să mă răsfăț așa ca pentru un final grandios”. Se întâmplă în schimb să nu pot încheia povestea la final de săptămână, să mai rămână o fărâmă din deliciul culinar pe care să o înfulec fără să stau prea mult pe gânduri chiar și în ziua profetică de luni.

Nici domnii nu se lasă mai prejos. De câte ori nu mi-am auzit colegii spunând: săptămâna viitoare o să repar maşina, poate merg şi la sală, o să mă trezesc mai de dimineaţă ori o să-mi ajut iubita la cumpărături (nu prea am auzit această replică dar speranţa nu ucide) şi peste o lună, două, se trezesc că nu au realizat nimic din ce şi-au propus.

Totuși, fie că ne place sau nu, pentru a atinge anumite țeluri în viață, trebuie să muncim, trebuie să renunțăm uneori la confortul nostru și să nu ne mai plângem că ne este greu…Trebuie să găsim puterea de a ne autodisciplina indiferent de starea noastră emoțională. Iată câţiva paşi de urmat:

1. În primul și în primul rând, nu de luni trebuie să începem treaba ci de astăzi…nu mai avem voie să tergiversăm deprinderile noastre, spre exemplu: de astăzi încep să citesc o nouă carte și nu îmi va mai lua 1 an de zile să o termin, de astăzi voi face sport constant dar nu 20 de minute de alergat ci o oră asiduă la aerobic sau fitness, de astăzi încep să-mi planific activitățile de la birou pas cu pas fără să mai lucrez dezordonat și ineficient iar exemplele pot continua…;

2. Dacă începem de astăzi să schimbăm ceva în viața noastră și dorim cu ardoare să ne autodisciplinăm, trebuie să începem cu pași mici, dar siguri. Dacă mă apuc spre exemplu să citesc 100 de pagini dintr-o carte de 200 de pagini sau să ridic la sală greutăți de câte 100 kg pe o mână, voi obosi în mod iremediabil, nu voi reuși să duc la bun sfârșit ce mi-am propus iar a doua zi voi renunța…am zis că nu trebuie să termin cartea într-un an dar nici nu mă obligă nimeni să o citesc în 2 zile, jumătate de oră pe zi este suficient, probabil că voi ajunge la deznodământul cărții într-o lună;

3. Să construim obiective smart care să dezvăluie un țel specific, ce poate fi măsurat, abordabil, realist și încadrat în timp, spre exemplu: vreau să-mi planific o vacanţă deosebită pentru 1-10 august 2013, cu un buget de X Lei.

4. Când simțim că ne scapă controlul ușor printre degete, că au trecut spre exemplu 30 de zile și simțim nevoia din ce în ce mai puternică să trișăm, trebuie să ne oprim și să conștientizăm situația în care ne aflăm, să facem diferența între ce ne face bine și ce ne face rău, să evaluăm mai atent lucrurile care contează și de ce ne-am stabilit anumite obiective. Dacă m-am gândit să îmi scriu pe planner toate activitățile de realizat într-o săptămână, înseamnă că nu mai puteam face față haosului în care lucram. Îmi doresc oare să fac cale întoarsă și tot ce am realizat în aceste 30 de zile să dispară în neant? Nu, cu siguranță nu….;

5. Repetarea zilnică a obiectivelor ne dirijează și mai mult către autodisciplină. Trebuie să avem o discuție serioasă cu noi înșine în fiecare zi, iar această discuție după cum spunea și Theodore Bryant în cartea sa ”Autodisciplină în 10 zile” trebuie să fie pozitivă, specifică și la timpul prezent, spre exemplu: astăzi notez activitățile pe planner și nu astăzi voi nota activitățile pe planner, dacă subconștientul tău aude a doua variantă nu va știi să te îndrepte practic către realizarea activității acum și riști astfel ca respectiva acțiune să nu fie realizată în ziua respectivă;

6. Motivația este un factor principal pentru a deveni disciplinați și pentru a menține această atitudine. De ce vreau să am un stil de viaţă mai sănătos? Pentru că vreau să trăiesc mult, 90-100 de ani, frumos şi calitativ! De ce vreau să fiu mai organizat/ă la birou? Pentru că vreau ca șeful să mă aprecieze, colegii să mă respecte și dacă se poate să primesc și o mărire de salariu datorită eficienței mele. De ce vreau să mă trezesc mai devreme? Pentru că nu doresc să-mi dorm viața atât de plină de culori și provocări…;

7. Concentrarea pe motivație și scop este esențială. Dacă mi-am propus spre exemplu ca în trei luni de zile să introduc în viaţa mea un nou hobby care să mă facă mai fericit/ă, scopul meu este clar și trebuie să rămân concentrat/ă. Nimeni și nimic nu mă poate face să-mi iau gândul de la marea mea realizare aşa că îi voi refuza pe toți cei care vor să-mi distragă atenţia de la obiectiv. Eventual voi confecționa afișe prin casă cu marele ţel, îmi voi trimite mesaje de încurajare sau mai știu eu ce idee năstrușnică;

8. Trebuie să ne și răsplătim eforturile de care am dat dovadă în atingerea obiectivelor. Dacă acum,  draga mea, rochia la care ai visat luni de zile ţi se potrivește de minune iar tu, dragul meu, ai mers cu iubita la cumpărături (încă sper), şi eu în sfârşit nu mi-am mai urât plannerul, putem să ne recompensăm cu un mic sau mai mare cadou . Este ca o sărbătorire a succesului și este un pas care ne va face să mergem mai departe cu inima deschisă fără păreri de rău;

Închei cu un foarte frumos și elocvent citat din cartea lui Herbet Harris – Cele 12 legi universale ale succesului: ”Atunci când ai dobândit capacitatea de autodisciplină, disciplina exterioară nu mai este necesară. Devii propriul tău stăpân, căpitanul bărcii tale.”

R: Irina Velea