Tu știi să îți conduci echipa ?

Două domnișoare, cu priviri obosite și cu o atitudine plictisită după o zi istovitoare de lucru, stau de vorbă într-o cafenea:

– Ia povestește-mi tu, șeful tău e ok?
– Să știi că îl admir mult, chiar este un model de urmat, dar șeful tău?;
– Hmmm, știi bancul acela: “Nu trebuie să mă priviți ca pe un șef, ci ca pe un prieten care are mereu dreptate”.

Voi ce părere aveți, sunteți niște lideri apreciați sau echipa vă vorbește de “frumos” pe coridoarele mici sau mari ale companiei sau prin colțurile ascunse ale cafenelelor la un frappe după program?

Managementul unui proiect nu reprezintă numai o bună planificare a activităților, o bună organizare și un control care excelează, ci și o coordonare remarcabilă a unei echipe.

Construirea echipei

În primul rând, pentru ca oamenii să te aprecieze, trebuie să și ai pe cine trebuie în echipa ta.

Evenimentele din cadrul unui proiect se modifică atât de frecvent și în momente atât de neașteptate, încât grupul care este implicat în implementarea proiectului trebuie să fie:

Inteligent structurat: fiecare activitate pe care o întreprinzi fie că este vorba despre o acțiune mai simplă sau un proiect complex, necesită o echipă care să se muleze perfect pe nevoile definite inițial, echipa trebuie să fie alcatuită din experții potriviți pentru realizarea activităților programate. Spre exemplu dacă am o companie care se ocupă cu mai multe domenii de activitate ( IT, servicii de consultanță pe Fonduri Europene, servicii de consultanță turistică etc.), nu pot să îl numesc pe Domnul X, care este expert IT – evident ancorat într-o altă lume unde tehnologiile digitale 3D se îmbină armonios cu cele 6D, într-un proiect destinat contruirii unei pensiuni turistice la malul Mării Negre. E clar că pentru el treaba nu o să meargă deloc și riști să îl demotivezi fără cale de întoarcere. Așadar, atenție la structura echipei, chiar dacă ai oameni foarte isteți printre angajații tăi, nu trebuie să îi chinuim cu sarcini pe care ei nu le agreează implicându-i în proiecte care nu țin de domeniul lor. Găsește persoanele potrivite!
– Performant: cunoștintele și experiența își spun cuvântul în implementarea unui proiect, prin urmare grupul ales trebuie să dețină realizări deosebite în domeniul respectiv de activitate iar sub forma aspectului de cadru informațional membrii grupului trebuie să fie preocupați de cunoașterea continuă a tuturor configurațiilor legate de proiectul respectiv;
– Comunicativ: o bună comunicare între membrii echipei/grupului va conduce la eficacitate și eficiență. Trebuie să îți îndrumi echipa către dezvoltarea unei legături armonioase altfel o să îți pierzi timpul mediind conflicte care mai de care mai ciudate și caraghioase;
– Organizat: membrii grupului trebuie să cunoască foarte bine modul de funcționare a echipei pe parcursul implementării proiectului, fiecare trebuie să își cunoască responsabilitățile și limitele acestora, cum trebuie să interacționeze cu ceilalți, să își respecte termenele limită etc.;

Viziunea asupra echipei

Pentru că în momentul de față, în România, ne confruntăm cu o evoluție a afacerilor constant prezentă chiar dacă pe fondul crizei procentul de creștere s-a diminuat, managementul echipei de proiect este o necesitate în cadrul întreprinderilor. Adesea, pentru că goana după profit este atât de tentantă, mulți dintre directorii firmelor uită ce reprezintă de fapt o bună conducere a afacerilor lor. De aceea, multe dintre companii se confruntă cu diverse probleme care au în prim plan motorul succesului lor – resursa umană: oamenii nu sunt organizați, nu există comunicare, managerii nu sunt lideri eficienți și nu posedă abilitatea de a conduce echipa către reușită.

Ceea ce trebuie să reținem, este că, dacă ne vom axa eforturile mai puțin pe obținerea de profit și mai mult pe performanțele echipelor noastre, vom constata că beneficiile materiale de care vom dispune vor fi și mai demne de luat în seamă decât dacă ne-am concentra mai mult pe prima variantă.

Managementul echipei de proiect reprezintă managementul resurselor umane într-un proiect. Este important să cunoaștem care sunt diferențele între a dirija, a îndruma o echipă și a desfășura o activitate de stăpânire a personalului, adică diferența dintre  <ne interesează> și <nu ne interesează>, <ne pasă> și <nu ne pasă>.

Conducerea/dirijarea resurselor umane înseamnă:
– Delegare;
– Creativitate;
– Productivitate;
– Indicații;
– Feedback;
– Eficientizarea/optimizarea resurselor umane;
– Resurse umane privite ca pe o investiție.

Stăpânirea resurselor umane înseamnă:
– Dependență;
– Control;
– Reguli;
– Proceduri;
– Intimidare;
– Resurse umane privite ca pe un cost.

Prin urmare, cheia succesului în afaceri este un bun management al echipei destinate proiectelor afacerii tale. Și ca să reușești acest lucru eu zic că este esențial să privești oamenii ca pe niste investiții valoroase și nu ca pe niște costuri agasante.

R: Irina Velea

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *