Tu te odihnesti suficient ca să dai randament a doua zi ? Află cât de important este SOMNUL în viaţa ta !

sleepFoarte des mi se întâmplă să văd oameni care cască în metrou, cărora le cade capul pe birou, sau pe alţii care au ochii tulburi trădând o lipsă acută de somn. Pe mămicile din parc care au copii foarte mici nici nu le mai amintesc căci ştim cu toţii cât de „tragice” sunt primele luni de viaţă ale sugarului în privinţa somnului celui care îl îngrijeşte.

Cele pe care le veţi lectura aici se doresc a fi un semnal de alarmă pentru toţi cei care muncesc mult, au joburi angajante, ori sunt oameni de afaceri şi ar fi în stare să sacrifice timpul obligatoriu de pauză şi odihnă ca să-şi vadă crescând cu orice preţ profiturile. Dar oare chiar există „orice preţ” pentru a fi în frunte dar sănătatea noastră să se deterioreze din cauza faptului că pur şi simplu renunţăm la SOMN ?

Toate cercetările din domeniu au concluzionat că trebuie să dormim cel puţin opt ore pe noapte care să fie relaxante, liniştite, neîntrerupte. E adevărat cu mulţi dintre noi suntem împovăraţi cu fel de fel de griji – precum slujba, şcoala copiilor, plata chiriei sau a altor datorii, ratele de la creditul bancar, diverse probleme de sănătate ale noastre dar şi ale membrilor familiei şi câte şi mai câte … Cu toate acestea trebuie să conştientizăm la timp că SOMNUL este vital pentru sănătatea fizică, cât şi pentru cea mentală, iar lipsa acestuia, sau unul insuficient de lung poate duce la modificări hormonale drastice, dereglări grave precum depresia, obezitatea sau oboseala cronică.

Aţi auzit de junk sleep, care este considerat un alt fel de junk food , adică o dezordine asupra obiceiurilor din viaţa noastră ?

Somnul de proastă calitate este denumit de americani „junk sleep” şi în acest caz se face referire şi la cel agitat indus de problemele citite mai sus dar şi la cel întrerupt frecvent de fel de fel de dispozitive electronice : radio, televizor, calculator, telefon etc. Unii semeni ajung să creadă că dacă le vor lăsa deschise vor obţine mai rapid un somn bun sau acest lucru le va distrage atenţia de la probleme cu care se confruntă zilnic. Total greşit şi foarte dăunător în timp !

Ca să obţii un somn odihnitor, de calitate ar trebui să ştii un top al lucrurilor recunoscute că sunt duşmanul său. Încercă să elimi cât mai multe dintre aceste aspecte pe care le vei găsi în cele ce urmează, şi dacă nu vei obţine rezultate e posibil să ai nevoie să mergi la medic. Dar mai întâi, încearcă acestea:
– Fă ordine în camera în care dormi ! Obiectele care zac împrăştiate peste tot se percep la nivel inconştient ca pe nişte lucruri lăsate neterminate, pe care le-ai tot amânat, sau nu te-ai mobilizat să le rezolvi şi care în cele din urmă îţi produc anxietate.

– Întotdeauna, înainte de a te duce să dormi, stinge lumina de la laptop, monitor, televizor ori tableta …. în speranţa că cea esenţială din cameră a fost deja dezactivată de la întrerupător ! Şi e bine să faci aceste lucruri chiar cu o oră înainte de a merge la culcare ca să-ţi pregăteşti creierul cu perioada de repaus. În plus, o lumină aprinsă la câţiva centimetri distanţă de ochi inhibă producţia de melatonină şi te-ai putea alege cu diverse afecţiuni.

– Ai grijă în ce culori sunt zugrăviţi pereţii camerei în care dormi ! Alege culori pastelate sau nuanţele pământului care îţi relaxează în mod natural ochii şi evită-le pe cele îndrăzneţe precum roşul sau portocaliul menite să te anime.

– Închide-ţi telefonul mobil ! Alarma acestuia care te trezeşte dimineaţa oricum este activată şi te va deştepta dar de ce să nu eviţi ca acesta să sune fie şi din greşală în orele tale de somn ?!

– Jaluzelele sau perdelele camerei în care dormi trebuie să fie suficient de opace ca să împiedice să te trezeşti înainte de a te fi odihnit cu adevărat şi să nu mai poţi să te cufunzi din nou în somn !

– Nu dormi alături de animalele de companie pe care de altfel le îndrăgeşti atât de mult ! E posibil să nu fii alergic la părul de câine sau de pisică dar s-a demonstrat ştiinţific că celulele moarte de pe pielea acestora te pot face să strănuţi ori îţi pot îngreuna respiraţia. Aşa că ar fi indicat să nu dormi în apropierea lor, ci să-i obişnuieşti cu locul lor de odihnă.

– Aeriseşte camera cel puţin 15 minute înainte de a te duce la culcare ! Este esenţial acest gest pentru a primeni aerul şi a aduce cantităţi mai mari de oxigen în încăperea în care dormi !

– Temperatura din jurul locului unde se află patul tău se recomandă a fi între 18 -22 de grade ! Şi prea mult şi prea puţin în afara acestui interval se consideră a nu fi optim pentru corpul tău aflat în repaus.

Când ai eliminat aceste probleme şi practic te-ai îndepărtat de pericolul junk sleep-ului trebuie să te gândeşti şi la alte căi care aduc mai multă calitate somnului tău şi care te vor face să te odihneşti cu adevărat. Îţi vei putea astfel susţine performanţa fizică şi intelectuală de a doua zi, vei reuşi să iei decizii mai coerente şi mai inspirate în afacerile tale ori în orice alt compartiment al vieţii.

Dacă vei fi odihnit memoria ta şi capacitatea de reacţie vor funcţiona perfect şi în concluzie vei fi mai apreciat de cei din jur, iar tu te vei simţi mult mai încrezător în forţele proprii !

Ţine cont de aceste sfaturi pentru a aduce o îmbunătăţire calităţii somnului – e posibil să fie un mic pas spre a fi mai fericit căci adesea uităm că fericirea începe cu nevoile imediate ori cu lucruri pe care adesea le considerăm banale :

– Foloseşte pături şi pilote în funcţie de vremea de afară !

– Schimbă mai des salteaua, doar ştim cu toţii de acarienii care o populează şi care au efecte nocive asupra sistemului nostru imunitar !

– Ascultă o muzică lină, odihnitoare înainte de culcare ! Muzica clasică ar fi cea mai indicată, dar există şi muzică specială pentru relaxare şi inducerea somnului, ce ar fi să le încerci şi pe acestea ?

– Gândeşte-te la o posibilă izolare fonică a camerei în care dormi ! Zgomotele din timpul perioadei tale de somn trebuie îndepărtate cu orice preţ !

– Nu încerca să adormi dacă chiar nu-ţi este somn ! Privitul în tavan, număratul de oi nu sunt metode viabile pentru a te duce mai repede pe „tărâmul lui Moş Ene”. Mai bine mai fă o activitate relaxantă până când simţi cu adevărat că e ora retragerii spre odihnă.

– Încearcă să-ţi faci un orar de somn – culcă-te şi trezeşte-te aproximativ la aceleaşi ore şi ai să vezi cât de benefică este această rutină pentru organismul tău.

– Nu fuma înainte de somn şi nu consuma alimente energizante precum ciocolata, cafeaua ori sucurile de fructe !

– Caută să ai pauză măcar de 2-3 ore de la ultima masă până ce te duci la culcare ! Digestia îngreunează mecanismele de relaxare si somnul de calitate !

– Fă apel şi la terapii alternative precum: homeopatia, aromaterapia, cromoterapia, acupunctura, sonoterapia, etc . Ar putea avea efecte benefice şi oricum ar fi indicat să le încerci dacă ai insomnii înainte de a te gândi că singura ta salvare s-ar găsi în somnifere !

– Înlătură gândurile negre de ură, invidie, lăcomie, competiţie exacerbată şi încarcă-te de energie pozitivă, benefică, cu speranţa că a doua zi vei rezolva cât mai multe lucruri. Mergi la culcare optimist şi caută să te şi trezeşti aşa !

Fie să aveţi parte de ore de odihnă bună, profundă, în care să va relaxaţi şi trupul şi sufletul şi să aveţi mereu convingerea că nu trebuie să uităm de nevoile vitale pe care oamenii din ziua de azi, prinşi în goana alergării spre îmbogăţire şi urcuş, le mai ignoră ori speră că le pot compensa cu alte lucruri …

Somn uşor să aveţi !

Ruxandra David

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *